Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?
Jag håller på att uteträna mina missar. Vi flyttade till villa i november. Har 3 katter:
Stella, 9 år
Nina och Lilla My, 7 mån
Än så länge utetränar vi bara Stella. Vi går i koppel ibland runt huset och när hon vill får hon komma ut på altanen i ett koppel som vi fäster i altandörren. Funkar kanon och hon har lärt sig hur hon signallerar att hon vill in - genom att skrapa på rätt dörr.
Vi bor väldigt kattvänligt, i princip ingen trafik (vi bor längst ut i ett villaområde längst upp på ett berg, längst ner på gatan. Det innebär att vi ser ca 2-3 bilar per dygn komma upp till vändplanen här och vända i hastigheter runt 10-20 km/h. Man får gå ett antal hundra meter för att komma ner till en 50-väg och till och med där tar folk det lugnt pga branta backar och barn på gatorna. Vår tomt gränsar till skogen på två sidor, det finns ingen genomfart alls och norr om oss finns bara mil på mil av skog med en del motionsspår.
Jag har noll rädsla för trafik, det jag är mest orolig över är väl i så fall om det finns rävar eller om katterna springer upp i tallar och inte kan komma ner igen.
Att stängsla in har jag aldrig sett som ett alternativ, jag vill kunna vädra åt alla håll och jag ser inte riktigt poängen om man bor på ett så kattvänligt ställe utan trafik.
Vår plan ser ut ungefär såhär:
Stella fortsätter att vara ute i koppel någon månad till, sedan får hon börja gå ut själv när det har tinat lite.
Nina och Lilla My inleder koppelträning framåt februari-mars och får sedan gå ut själva framåt april när det börjar bli skönt att kunna öppna fönster och dörrar.
Alla tre kommer då att vara chippade, kastrerade och föresedda med ett reflexhalsband med auto-release så att de inte fastnar i träd eller annat.
Angående innekatter så har alla katter jag har känt som dött i förtid varit innekatter. De har dött av att ramla ur fönster eller av att springa bort och komma ut i stadstrafik. Det värsta man kan göra mot sin katt tror jag är att försöka ha den som innekatt i ett hus där rymningsrisken är hög, eller ha den som utekatt i ett trafikfarligt område. Det är liksom lika illa. Vi kommer att ha noll möjligheter att hålla våra inne här - de har redan rymt ett par gånger - så det bästa och tryggaste vi kan göra för dem är att uteträna dem så fort som möjligt. Det är överlägset säkrast för dem.