Inlägg från: Litenskit |Visa alla inlägg
  • Litenskit

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

Jag hade mina två katter i lägenhet i fem år innan vi köpte hus. Vi lät en dörr stå öppen så de fick gå ut om de ville, men hade kattlådan kvar ett tag. Det tog inte många dagar innan de var ute flera timmar i sträck och kom tillbaka med både möss o fåglar. Ena katten har tom kommit in med en levande fladdermus! Nu är det som om de aldrig varit innekatter

• Litenskit

Om man vill låta dem vänja sig långsamt kan man prova med koppel. Många katter tycker inte om det, men försöka går ju Annars kan ni bara gå ut o sätta er i gräset med katterna så de inte är själva de första gångerna. Mina anpassade sig så snabbt så jag tänkte inte på det. De bara gick ut och bekantade sig med området nästan direkt.

• Litenskit

Det är ju trots allt mer naturligt för katter att vara ute än att vara instängda hela sitt liv. Min erfarenhet är iaf att katter som får vara ute om de vill mår bättre.

• Litenskit

Jag sa inte att det fanns några vetenskapliga bevis för det. Jag sa att enligt min egen erfarenhet är det så. Mina katter är mycket gladare och mer harmoniska nu när de får vara ute. När jag bodde i lägenhet satt de väldigt ofta i fönstret och tittade ut. De var också väldigt rastlösa och bråkade mycket.
    Nu bor vi i hus och har kattlucka så de kommer o går som de vill. De är mycket lugnare och mysigare nu än de varit tidigare och tycker om att springa ute o leka.
    Nu bor vi i ett lugnt område med mycket grönområden och lite biltrafik. Hade vi bott i stan hade jag självklart inte låtit de vara ute. 

• Litenskit

Mina föräldrars ena katt ramlade ner för trappan inomhus och bröt nacken. Så kom inte o säg att det inte finns farliga saker för en katt inomhus!

• Litenskit

Att katter kan bli ihjälkörda tycker jag är ett urdåligt argument till att inte låta de vara ute om möjligheten finns. Isf ska ju aldrig vi heller gå utanför dörren. Du kan ju dö i en bilolycka eller bli skjuten eller knivhuggen av en galning på stan. Men du håller väl inte dig och din familj isolerad och inlåst för det?!

• Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 12:40:30 följande:
    Vad spelar det för roll hur länge din katt levde? Nej, det finns alltså inga bevis för att katten mår bättre av att vara ute, vind för våg. Allt vi har som talar för att låta katten gå ut själv är ert subjektiva tyckande om att katter skulle vara lyckligare i naturen. På andra sidan av detta mynt har vi FAKTA och BEVIS som säger att en himla massa utekatter dör under plågsamma former varje år.

Bevisa då att innekatter är lyckligare och mår bättre. För de kan ju onekligen både bli skadade och dö inomhus också.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 12:48:21 följande:
    Så vad du säger är att din katt är lika intelligent som du, eller att du är lika intelligent som din katt?
    Var sa jag något om intelligens?
    Du är väl medveten om att olyckor händer människor också? Men man sitter ju inte instängd hela dagarna för det. 
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 12:53:08 följande:
    Varför ska jag bevisa det? Det räcker med att det är farligt utomhus och att det är mindre farligt inomhus.
    Det är ju du som tjatar om att det inte finns några bevis som säger att katter mår bättre utomhus. Det finns inga bevis som talar för motsatsen heller.
    Sen gillar jag inte dina antydningar om att man skulle vara nästintill en djurplågare för att man låter sina katter vara ute och få frisk luft, leka eller ligga och mysa i solen.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:02:29 följande:
    Du förstår (väl?) vad som kan hända om man ställer sig i vägen för en bil som kommer farande i 100 km/h. Tror du verkligen att katten förstår det?

Du baserar dina beslut på riskbedömning och konsekvensanalyser. Du förstår att det är skillnad att gå över en gata när det lyser ett grönt ljus och att göra det när det lyser ett rött ljus. Katten har inte samma intelligens att basera sina beslut på. Den går på instinkt, vanor och impuls. Det är därför som så många fler katter blir överkörda än människor.
    Då är väl mina katter ovanligt intelligenta då. De har iaf vett att flytta på sig när det kommer en bil. Men det är ju också deras naturliga instinkt att fly när de stöter på fara.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:06:16 följande:
    Jag "tjatar" om att det behövs bevis, eftersom det enda skälet som ni människor brukar komma med, när det gäller att släppa ut en katt, är att den skulle vara lyckligare ute. Det finns inga bevis för det, alltså är detta argument poänglöst. Då har ni inga argument kvar.

Det finns givetvis inga bevis för att katten skulle vara lyckligare inomhus, men om man tar bort detta argument så finns det ändå argument kvar: Det är mindre farligt inomhus.

...och jag bryr mig faktiskt inte om vad du gillar eller inte, jag är inte här för att bli bästis med dig.
    Då är vi ju överens om en sak iaf

Mitt argument är ändå att enligt min erfarenhet så mår utekatter bättre!  Och jag har haft ett antal katter i mitt liv. De som har varit innekatter och sedan fått komma ut har blivit mycket gladare och trevligare katter efter det. Men dina katter vet ju inte att de kan ha det bättre, så de kanske nöjer sig med det liv de har.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:53:35 följande:
    Ja, ditt argument är att utekatter mår bättre. Det finns inga stöd för att de verkligen gör det. Alltså är det helt poänglöst att ta upp i en debatt.

Du låter dina katter springa ute fritt för att du vill det och du struntar i att det finns en risk att de far illa. Varför försöka linda in det?

Mina katter är redan trevliga, de behöver inte ändra sig på något sätt.
    Mina katter har kattlucka och väljer helt själva hur mycket de är ute eller inne. JAG vet att MINA katter mår bättre av att få vara ute när de vill, så det finns det visst stöd för.

De är ute för att DE vill det, de är inte på något sätt tvingade. Jag struntar inte alls i vad som händer mina katter.

Du sätter väl inte en hund i en bur dygnet runt och låter den uträtta sina behov i en låda? Den får väl komma ut flera gånger om dagen. Så varför stänga in en katt?
  • Litenskit

Mina katter har tex alltid tillgång till friskt vatten inomhus som byts minst två gånger om dagen. Ändå sitter de alltid ute och dricker från en vattenpöl eller fågelbad eller vad de hittar, medans vattenskålarna inne är helt orörda. Så gör de ju knappast för att de trivs bättre inne...

• Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 14:25:39 följande:
    Det pekar ju åter igen på att de inte alltid vet sitt eget bästa.
    Det är ju knappast skadligt för dem att dricka ur ett fågelbad på vår baksida! Jag tycker att du har lite väl låga tankar om katters intelligens.
    Vad får dig att tro att du vet vad som bäst för katten? 
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 14:23:12 följande:
    Vad är stödet? Du säger att du VET. Åter igen: Hur kan du veta det? Det finns ingen maskin som mäter lycka. Du TYCKER att det är så. Ditt tyckande är inte fakta.

Katter är som sagt inte intelligenta på samma sätt som människor. De förstår inte vad som är bäst för dem. Därför kan de vilja gå ut, eller balansera på balongräcken eller äta giftiga saker. De saknar helt enkelt konsekvenstänkande.

Du släpper väl inte lös en hund vind för våg? Så varför släppa ut en katt på det sättet?
    Jag känner mina katter, därför vet jag.
    De är båda sju år gamla, har bott inne i 4år och ute i 3. Jag märker på deras beteende att de mår bättre nu. De har finare päls (äter samma mat som de gjort hela tiden).
    Precis som människor så är alla katter olika. En del trivs inne och en del trivs ute.
    Mina trivs bra inne, men låser jag kattluckan så är de allt annat än glada o nöjda. Då krafsar de och skriker så man tror de är döende, och då har vi fortfarande kattlåda inne som de kan använda (har dock inte använts sen de började gå ut). 
    Alltså, mina katter vill ha möjligheten att kunna gå ut, därför får de det! 
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 14:49:24 följande:
    Vad som får mig att tro att jag vet bäst? Jag är människa. Vi har rätt mycket större hjärnvolym än vad våra husdjur har. Att människan är mer intelligent än katten är väl inte direkt någon nyhet?

Dina katter beter sig så där för att du lärt dem att vara ute. Det är inget medfött, utan ett beteende som du skapat. Om du aldrig släppt ut dem hade de inte heller velat ut.
    Naturliga instinkter är i allra högsta grad medfött.
    Jag har inte skapat beteendet, de hade det från början. De hoppade ut på balkongen så folk dörren öppnades och sprang ut i trappuppgången så fort man öppnade ytterdörren. Det gjorde de knappast för att de trivdes så bra instängda i en lägenhet.

Men nu är det slutdiskuterat från min sida iaf. Nu ska jag leka med min bebis och kela med mina ( enligt dig) förståndshandikappade katter som inte vet sitt eget bästa  
  • Litenskit

TS. Jag ber om ursäkt för att det blev så mycket diskussion här. Blir bara arg när man blir anklagad för att vara en djurplågare som inte bryr sig för att man har utekatter.

Om dina katter visar tecken på att de vill gå ut och är nyfikna tycker jag att du ska låta dem göra det. Gör det gradvis och var med dem ute i början så de inte känner sig rädda och ensamma. Du märker ganska snabbt vad som passar dem bäst. Glöm inte ta på dem halsband bara. 

• Litenskit
    Ravenna skrev 2012-01-29 21:17:42 följande:
    En katt som en gång varit ute blir oerhört lätt rastlös, bjäfsig, skrikig och en allmän pina i röven om den inte får fortsätta gå ut. Om katten vet vad som finns där ute så vill den gå ut och känner sig instängd och rastlös inomhus. Det ligger i kattens natur (som en jägare) att ha ett revir och ströva runt och spana upp och jaga villebråd. Det är inte naturligt för katten att vara instängd på ett visst antal kvadratmeter i en steril miljö utan byten, utan gräs, utan frisk luft och utan träd att vässa klorna på. Många katter fixar inte alls att vara innekatter - de skriker, de rymmer, de kissar överallt och beter sig allmänt olyckligt. Vissa saker kan man emulera inomhus (katträd, t.ex.) men en katt som en gång har varit ute är extremt svårt att få att trivas som innekatt.

Katter som aldrig har känt till någon utsida vet ju inte vad de går miste om och kan leva helt okej liv ändå. Men att innekatt kan bli utekatt, samtidigt som utekatt sällan klarar av att bli innekatt, det säger mig någonting om vilket liv katterna egentligen föredrar.

Så länge omgivningen är tillräckligt säker så är utekatt det som är mest hälsosamt för katten. Den får tillräcklig motion, den blir sällan fet och den får följa sina jaktinstinkter. En katt är varken en prydnad eller en hund. En katt är en jägare med revir.

Det är inte naturligt för katten att gå på toa på varje ställe varje gång. Den trivs bättre av att poopa och kissa på olika ställen - det är dess naturliga beteende. Lådor inomhus är en nödlösning som katten egentligen inte finner särskilt naturlig. Att gå på låda i sina gamla bajsar är ytterst onaturligt beteende för katten.

Djur mår i allmänhet bäst om de får leva så nära sitt naturliga beteende som möjligt.
    Bra skrivet! Katter är ju dessutom så pass självständiga djur att de behöver inte oss människor, de klarar sig bra själva.
  • Litenskit
    Ravenna skrev 2012-01-29 21:17:42 följande:
    En katt som en gång varit ute blir oerhört lätt rastlös, bjäfsig, skrikig och en allmän pina i röven om den inte får fortsätta gå ut. Om katten vet vad som finns där ute så vill den gå ut och känner sig instängd och rastlös inomhus. Det ligger i kattens natur (som en jägare) att ha ett revir och ströva runt och spana upp och jaga villebråd. Det är inte naturligt för katten att vara instängd på ett visst antal kvadratmeter i en steril miljö utan byten, utan gräs, utan frisk luft och utan träd att vässa klorna på. Många katter fixar inte alls att vara innekatter - de skriker, de rymmer, de kissar överallt och beter sig allmänt olyckligt. Vissa saker kan man emulera inomhus (katträd, t.ex.) men en katt som en gång har varit ute är extremt svårt att få att trivas som innekatt.

Katter som aldrig har känt till någon utsida vet ju inte vad de går miste om och kan leva helt okej liv ändå. Men att innekatt kan bli utekatt, samtidigt som utekatt sällan klarar av att bli innekatt, det säger mig någonting om vilket liv katterna egentligen föredrar.

Så länge omgivningen är tillräckligt säker så är utekatt det som är mest hälsosamt för katten. Den får tillräcklig motion, den blir sällan fet och den får följa sina jaktinstinkter. En katt är varken en prydnad eller en hund. En katt är en jägare med revir.

Det är inte naturligt för katten att gå på toa på varje ställe varje gång. Den trivs bättre av att poopa och kissa på olika ställen - det är dess naturliga beteende. Lådor inomhus är en nödlösning som katten egentligen inte finner särskilt naturlig. Att gå på låda i sina gamla bajsar är ytterst onaturligt beteende för katten.

Djur mår i allmänhet bäst om de får leva så nära sitt naturliga beteende som möjligt.
    Bra skrivet! Katter är ju dessutom så pass självständiga djur att de behöver inte oss människor, de klarar sig bra själva.
Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?