• Hera B

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

UndrandeSökare skrev 2018-01-03 12:15:10 följande:

Man behöver ha läkarintyg från utskrivande läkare för att ta med sprutor/nålar i handbagaget annars brukar man bli av med det i säkerhetskollen.

Kontakta flygplatsen och flygbolaget du ska flyga med för mer info.

Tack! Dr d hjälper till med ett travel letter!
  • Hera B
    finee skrev 2018-01-16 06:32:58 följande:

Förresten - får ni svar av Dr D nu? Jag har maialt flera ggr utan att ham svarar.. Känns inget bra då jag behver veta när jag ska ta nästa FBC. När hörde ni från honom sist?

Hej! Vet inte om det är till hjälp men jag träffade honom igår och då var han kraftigt försenad och idag skulle han vara iväg någon annanstans än på kliniken.... Ge inte upp!
  • Hera B

Hej! Jag har för mig att jag har läst någonstans i tråden om någon som tog dragning från en annan spruta. Dvs flyttade över vätskan till en spruta med tunnare nål... någon som kommer ihåg hur detta gjordes? Är för mesig och lyckas inte hugga in sprutan själv...

• Hera B
    Hera B skrev 2018-01-16 13:14:12 följande:

Hej! Jag har för mig att jag har läst någonstans i tråden om någon som tog dragning från en annan spruta. Dvs flyttade över vätskan till en spruta med tunnare nål... någon som kommer ihåg hur detta gjordes? Är för mesig och lyckas inte hugga in sprutan själv...

Hej igen! Det ska ju stå fragmin! Inte dragning , suck!
  • Hera B
    mumskastrull skrev 2018-01-16 17:29:37 följande:

Hej!

Försök istället att vänja dig vid sprutorna.

De är sterilt förpackade och jag tror ur bakteriesynpunkt att du inte ska mixtra med att försöka dra upp med en annan kanyl. 

Jag har vant mig trots stark stickrädsla. 

Hoppas det blir bättre för dig! Annars köp lite emlakräm (bedövningskräm) och smörj på 1 h innan du sticker så tror jag inte att du känner av sticket. 

Tack! Det har du rätt i, tänkte inte så långt. ... får börja m emla och bli modigare efterhand????
  • Hera B
    UndrandeSökare skrev 2018-01-16 19:00:38 följande:

Angående Fragminsprutor

Jag läste om nån tidigare i tråden som bedövade huden med en isbit först innan hon stack in Fragminsprutan. 

Men bästa tipset fick jag från en sjuksköterska. Man nyper om en rejäl bit magfläsk, och klämmer hela tiden. Sen sticker man in sprutan från sidan i magen ca 45 graders vinkel, sprutar in sakta och drar sen ut sprutan och trycker på spruthålet då blir det mindre blåmärken.

Släng INTE sprutorna i soppåsen efteråt, man kan få en gratis kanylburk på apoteket att lägga sprutorna i om man frågar. Sen när den är full så lämnar man in den fyllda burken och hämtar ut en ny tom burk.

Tack! Har nog haft 90 grader, ska testa imorgon????
  • Hera B
    Zwillinge86 skrev 2018-01-16 19:25:49 följande:

Ett tidigare tips är att att bedöva med is innan och sedan spruta in sakta. Dra utmålande till hälften och vänta fem sekunder innan man drar ut helt. Har funkat för mig.

Tack! träning ger färdighet! Det gick bra att få in nålen när jag emlat men sen var det svårt att hålla en jämn och låg takt... Is blir nästa steg när krämen är slut!  
  • Hera B
    finee skrev 2018-01-16 19:48:12 följande:
    Tack för svar! Han svarade idag, tack o lov!
    mumskastrull skrev 2018-01-16 17:25:37 följande:

Jag har fått svar. Mailade honom för 10 min sedan och fick svar nu :)

Hur går det för dig?? :)

kram

Fick svar nu jag med! Jodå, det går bra Förlorade tyvärr ena tvillingen i vecka 10, upptäcktes i vecka 13, så det var tungt. Men den som är kvar mår bra och växer som den ska!

Försökte gå ned i kortisondos från 20mg till 15mg på eget bevåg i vecka 13, men fick då ett utslag och mina leukocyter gick från 10,7 till 13,8 och lymfocyterna från 1,7 till 2,4 och monocyterna från 0,7 till 1,11 så då fick jag panik och gick tillbaka till 20mg plus tog ett dropp. FBC förra veckan (ons) så hade värdena börjat gå ned igen. Mailade såklart Dr D om detta. På basen av FBC från i onsdags tyckte han ändå att jag ska gå ned i kortiosndos till 15mg från vecka 16. Blir dock osäker på om han med /week 16/ menar 15+0 eller 16+0? Någon som vet? Hur går det själv mumskastrull? Mår bebis o du bra? Har du fått börja gå ned i kortisondos?
    Beklagar förlusten Finee! Skönt att höra att den andra mår bra!
  • Hera B
    Zwillinge86 skrev 2018-01-20 10:24:46 följande:

Så det är bara i min beh.plan som D skrivit att jag ska sluta med Fishoil några dagar innan ET/FET? Ni andra fortsätter utan uppehåll hela graviditeten vad jag förstår?

Jag har läst på fertilitetsguiden att man ska göra uppehåll vid äp eftersom omega 3 tunnar ut blodet ( om jag kommer ihåg rätt). Dr D har inte sagt någonting om det till mig men å andra sidan så han heller inget om att sluta med munkpeppar förrän jag frågade honom... iaf efter återföring borde det väl vara ok att starta igen, omega 3 ska ju vara bra för fostret.
  • Hera B
    Zwillinge86 skrev 2018-01-20 21:32:57 följande:

Tack tjejer, tänkte också att det hade med blödningsrisk eller liknande att göra. Men då gör jag uppehåll med både omega3, trombyl och fragmin (eftersom jag tjuvstartat innan återföring med dessa denna gång).

Hej! Har inte riktigt koll på vart i behandlingen du är men i min behandlingsplan skulle jag starta med fragmin och baby asperine på dag 4 efter ÄP och då återförde jag på dag 5.... Vet inte dock inte om han hade ändrat om jag hade återfört på dag 3 istället. (Kosttillskotten står inte nämnda alls )
  • Hera B
    shivalilla skrev 2018-01-26 18:40:24 följande:

Hej, jag måste fråga - har NÅGON varit med om att chicagoproverna som togs nere i Athen försvann??

Jag tog proverna måndagen förra veckan i Athen men fick idag reda på från kliniken att det hänt något på vägen så de försvunnit .... Lite chockad, men det är klart att det är en lång väg mellan Athen och Chicago... 

Det var sekreteraren som skrev och det var bara kortfattat men tydligen måste jag leta upp ett laboratorium här som kan ta dem, känner mig ganska knäckt, åkte ju ner för att ta proverna där och så händer detta... Är det någon som varit med om något liknande? Jag har för mig att jag sett något om att man kunde skicka prover till chicago från Sverige - är det någon som har erfarenhet av det? Supertacksam om någon vet NÅGOT!!

ps besöket var annars positivt, skriver mer och berättar vid ett senare tillfälle med lite tips inför resan!

Hej! Min andra omgång Chicago tests tog jag här i Sverige och fedexade till USA. Jag lyckades inte hitta någon VC eller lab i Malmö som ville dra blodet till mig så jag fick hjälp hemifrån. Har du sjuksystrar i ditt nätverk kanske de kan hjälpa dig och även se till att du får rätt rör? Så länge det gäller att dra blod är min erfarenhet att det är lättare att få hjälp av egna nätverket än när det gäller att sätta drop!

Annars vet jag någon här på forumet som fick hjälp på något Aleris lab i Stockholm.

Tänk på att det är bäst att skicka blodet måndag kväll, försök få till att dra blodet så sent som möjligt på dagen då det bara klarar sig X antal timmar ( kommer inte håg hur många det var). Om du scrollar bak till augusti 2017 hittar du några inlägg om detta!

När det gäller att skicka och paketera blodet får du bra instruktioner av kliniken. I efterhand var det inte så jobbigt som det kändes när jag höll på att fixa ihop det!
    Lycka till!
  • Hera B

Hej!!

Hälsomedicinskt center i Lomma har hjälpt till tidigare med IL dropp. Det kostar 500 kr och du tar med dig dropp och nacl. De var väldigt hjälpsamma och söta när jag var där. Du kan ju fråga om de kan tänka sig att dra blodet till Chicago proverna också!

Blomman vårdcentral har jag också bra erfarenhet av. Lilla vårdhuset däremot gör inget annat än werlabs & blodkollen prover. Lycka till!

shivalilla skrev 2018-02-23 20:23:13 följande:

Hej, nu efterlyser jag igen om NÅGON vet NÅGON klinik eller privatperson som kan vara behjälplig med intralipider i SÖDRA SVERIGE (Skåne)??

Jag måste ta om blodproverna till Chicago eftersom de försvann på väg från Athen till Chicago och det är totalt omöjligt att få hjälp från de vårdcentraler vi har ringt (och det är MÅNGA!). Sen är det ju intralipidroppet som ska tas - om jag förstår det rätt flera gånger i veckan? Som det är nu har jag fått reda på att en kompis brors kompis eventuellt skulle kunna hjälpa till med blodprovet (de skickar grejor från Athen), men kan kanske inte förlita mig på en person som jag inte känner ska vilja ställa upp och ge dropp flera gånger i veckan (om det nu stämmer att det kan vara så ofta)... Så vi måste lösa det här på längre sikt också!! Trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ svårt att hitta någon som kunde ställa upp vid dropp och nu blodprov....

• Hera B
    UndrandeSökare skrev 2018-03-08 23:35:10 följande:

Meddelande till Alla i tråden-Det verkar tyvärr som att sidan www.fertilitetsguiden.com har släcks ned/tagits bort pgr av att räkningen till internetleverantören inte betalats (det var det besked jag fick tidigare idag). Den var fortfarande uppe förra veckan vet jag. Zinfandel som gjorde tråden har lämnat tråden sen tidigare, men lämnade över sidan att skötas av 2 andra sa hon då, jag vet ej namnet på dem. Men det verkar inte ha funkat tyvärr.

Är det nån här nu aktiv som känner Zin eller nån av de två som tog över ansvaret att sköta sidan som kan nå dem med ett meddelande? Så vi kan få upp sidan igen?

I annat fall måste vi tyvärr klara oss utan den hemsidan helt och det vore synd för den innehåller väldigt mycket bra info för oss här i tråden med massor med info om allt från immunologi, kosttillskott, felsökningsschema, solskenshistorier mm.

Den är fortfarande nere idagGråter Det är tack vare fertilitetsguiden som jag hittade hit och jag använder den fortfarande då och då! Har du fått någon info om de nya administratörerna? Har för mig att det var sen höst 2016 som Zinfandel sökte ersättare. Har försökt söka i forumet men inte hittat något vettigt än.
  • Hera B
    Zwillinge86 skrev 2018-06-16 16:16:59 följande:
    Har du fått några förhållningsregler, typ vila eller ska du leva på som vanligt och hoppas på det bästa? Till mig sa de ingenting men jag googlade mig till att sängläge var att rekommendera. Och cyklo-f var som sagt på vinst och förlust, tänker att det inte kan bli värre i och med att de redan räknar med att jag ska få missfall. Har du fått ändra nåt annat i din medicinering? Jag tog bort omega3, trombyl och fragmin när jag började blöda. Skulle inte sätta in det innan blödningen lagt sig.
    Hej Zwillinge!!

Jag skickar med min "plan B" som jag har fått av Ava Peter att använda vid en eventuell blödning innan v 12. Jag vågar tyvärr inte dela med mig av mina ryska mediciner eftersom de inte kan köpas här i Sverige men du kan se planen och nedtrappningen iallafall. De dundrar på ganska bra med extra Östrogen och Progrestron. Deras teori är att en blödning under de första veckorna förmodligen kommer av hormonsvikt efter en ÄD. Då kroppen själv inte producerar tillräckligt med Östrogen och Progrestron förrän v 10 (? tror jag) behöver det inte betyda att det är fostret som "felar" om en blöder innan v 12.

För övrigt menar de att innan vecka 12 får man endast ta lugna promenader max 1 h åt gången. Just för att progrestron nivån inte ska dippa vilken kan hända vid fysisk anstränging...

Hoppas så att du får behålla ditt lilla liv!

• Hera B
    Hera B skrev 2018-06-16 16:53:32 följande:
    Hej Zwillinge!!

Jag skickar med min "plan B" som jag har fått av Ava Peter att använda vid en eventuell blödning innan v 12. Jag vågar tyvärr inte dela med mig av mina ryska mediciner eftersom de inte kan köpas här i Sverige men du kan se planen och nedtrappningen iallafall. De dundrar på ganska bra med extra Östrogen och Progrestron. Deras teori är att en blödning under de första veckorna förmodligen kommer av hormonsvikt efter en ÄD. Då kroppen själv inte producerar tillräckligt med Östrogen och Progrestron förrän v 10 (? tror jag) behöver det inte betyda att det är fostret som "felar" om en blöder innan v 12.

För övrigt menar de att innan vecka 12 får man endast ta lugna promenader max 1 h åt gången. Just för att progrestron nivån inte ska dippa vilken kan hända vid fysisk anstränging...

Hoppas så att du får behålla ditt lilla liv!
    Verkar inte som att jag lyckas bifoga dokumentet, testar igen.... Klipper in texten här:

I. Plan B is valid during the first trimester of pregnancy (12 weeks). If bleeding occurs after end of week 12, you should immediately call ambulance and go to the hospital.

If bleeding before pregnancy test or after the positive pregnancy test, please follow the instructions below:

1. Continue your usual medication
    2. Progynova 2 mg ? 1 tab every hour until the bleeding stops or up to 5 tablets. Then 1 tab every 3 hours
    including the night time. Please take each tablet with half a glass of warm sweet drink.
    3. Progesterone 2 amp (=50 mg) x 2 times daily (first injection ? immediately, second ? in 12 hours)
    4. Tranexamic acid 500 mg (250 mg x 2 tabs) x 4 times daily every 6 hours
    5. Bed rest (strict bed rest important!)

Continue the recommendations above until you are 24 hours bleeding free.
    After 24 hours bleeding free continue your normal program and start reducing the extra-medications slowly:

Bleeding free day 2: Progynova 1 tab every 3 hours (8 tab in total) including the night time; Progesterone 50 mg x2 times daily (every 12 hours)
    Bleeding free day 3-7: Progynova 1 tab every 4 hours (6 tab in total) including the night time; Progesterone 50mg x 2 times daily (every 12 hours)
    Bleeding free day 8 ? day 12: Progynova 1 tab every 6 hours (4 tab in total) including the night time, progesterone 50 mg x 1 time daily (every 24 hours)
    Bleeding free day 13... - resume your daily Progynova dosage and intake of all medication that you had the day before bleeding started, follow your regular treatment plan

II. In case of diarrhea or vomiting:
    ? apply additional Estradiol patch 100 mcg until the symptoms go away at least for 3 days

Kind regards, Kind regards,
    Dr. Olga Zaytseff Dr. Alena Egorova
  • Hera B

Hej alla enastående kämpare!

För ett år sedan önskade jag bara att jul och nyår skulle passera så att jag kunde åka till Aten i januari för att göra mitt sista ivf försök med egna ägg hos dr D. Behandlingen gick bättre än vanligt men om det var för medicinera, den antiinflammatoriska kosten eller akupunkturen och örterna jag satt i mig vet jag inte. Det spelade ändå ingen roll för jag blev inte gravid. Därefter tog jag paus från familjeliv.

Nu sitter jag här i år igen och väntar på att det ska bli januari men denna gången är det för att mina efterlängtade bebisar ska få komma till världen!

Åkte till Ava peter i våras och gjorde äd. Hade tänkt att samköra behandlingen med dr d's support men bestämde mig för att skippa honom för att jag inte orkade med stressen hans behandling innebär! Ava Peter satte mig på il dropp, kortison och klexane men mindre doser än dr d. Vid sidan om tog jag mitt plaquenil, baby aspirin och ökade kortisonet något. Men allt eftersom jag mådde bra och inte alls hade de immunkänningar som jag fick vid ivf med egna ägg så trappade jag ner medicinerna jag tog vid sidan om tidigare än tänkt.... typ vid v 15. Graviditeten har gått bra och barnen var vid senaste ul lika stora som enlingar!

Ser att ni har diskuterat Ava Peter lite bakåt, jag kan bara säga att jag är supernöjd med dem. Proffsiga och tillmötesgående. Upplevde att de ändå respekterar immunproblematiken även om de inte uttalat behandlar den. Blev också väldigt förvånad över hur enkelt de lät mig återföra 2 embryo eftersom på varenda föreläsning och samtal jag hade med dem förespråkar de återföring av ett embryo. Efter att dr tittat på min historik så hon bara ok! Grattis du kommer att få tvillingar... hon fick ju rätt även om jag inte trodde henne!

Jag försökte inte ens få garantipaketet. Köpte paketet som garanterade minst 4 blastocyster. Det gick över förväntan och jag har 12 blastos i frysen , alla av bra kvalitet! Men jag valde också en donator som är 24 år....

Oj, inlägget blev långt! Vill bara passa att säga att jag har prednisolon, il , koksaltoch en massa sprutor som är bra till neupogen i mitt lager i garderoben. Ska inventera en dag när jag orkar men hör av er om ni behöver något innan dess. Det finns i Malmö.

• Hera B
    snuffen5 skrev 2019-01-05 23:20:58 följande:
    Grattis till tvillingarna! Vad roligt att höra att det gått bra till slut! Jag har två misslyckade ÄD-försök bakom mig (Gennet i Prag) och funderar nu på ett tredje. Förra gången medicinerade jag prednisolon pga näspolyper och tänker att det skulle vara bra att prova igen just in case. Läste har du möjligtvis har lite kortisontabletter hemma? Köper gärna dem om du vill! Bor också i Malmö. 
    Tack! Hoppas att det blir ett bra tredje försök! Jag har inboxat dig om kortisonet!
  • Hera B
    lill111 skrev 2018-12-31 13:13:25 följande:

[quote=79323902][quote-nick]Hera B skrev 2018-12-31 00:08:03 följande:[/quote-nick]Hej alla enastående kämpare!

För ett år sedan önskade jag bara att jul och nyår skulle passera så att jag kunde åka till Aten i januari för att göra mitt sista ivf försök med egna ägg hos dr D. Behandlingen gick bättre än vanligt men om det var för medicinera, den antiinflammatoriska kosten eller akupunkturen och örterna jag satt i mig vet jag inte. Det spelade ändå ingen roll för jag blev inte gravid. Därefter tog jag paus från familjeliv.

Nu sitter jag här i år igen och väntar på att det ska bli januari men denna gången är det för att mina efterlängtade bebisar ska få komma till världen!

Åkte till Ava peter i våras och gjorde äd. Hade tänkt att samköra behandlingen med dr d's support men bestämde mig för att skippa honom för att jag inte orkade med stressen hans behandling innebär! Ava Peter satte mig på il dropp, kortison och klexane men mindre doser än dr d. Vid sidan om tog jag mitt plaquenil, baby aspirin och ökade kortisonet något. Men allt eftersom jag mådde bra och inte alls hade de immunkänningar som jag fick vid ivf med egna ägg så trappade jag ner medicinerna jag tog vid sidan om tidigare än tänkt.... typ vid v 15. Graviditeten har gått bra och barnen var vid senaste ul lika stora som enlingar!

Ser att ni har diskuterat Ava Peter lite bakåt, jag kan bara säga att jag är supernöjd med dem. Proffsiga och tillmötesgående. Upplevde att de ändå respekterar immunproblematiken även om de inte uttalat behandlar den. Blev också väldigt förvånad över hur enkelt de lät mig återföra 2 embryo eftersom på varenda föreläsning och samtal jag hade med dem förespråkar de återföring av ett embryo. Efter att dr tittat på min historik så hon bara ok! Grattis du kommer att få tvillingar... hon fick ju rätt även om jag inte trodde henne!

Jag försökte inte ens få garantipaketet. Köpte paketet som garanterade minst 4 blastocyster. Det gick över förväntan och jag har 12 blastos i frysen , alla av bra kvalitet! Men jag valde också en donator som är 24 år....

Oj, inlägget blev långt! Vill bara passa att säga att jag har prednisolon, il , koksaltoch en massa sprutor som är bra till neupogen i mitt lager i garderoben. Ska inventera en dag när jag orkar men hör av er om ni behöver något innan dess. Det finns i Malmö.[/

Sååå roligt att höra! Vi har med gått över till st Petersburg!! Är jättenöjda, oj, det är ju så en klinik ska vara! Olga sa det till oss också att jag vet att ni lommer attlyckas.. jag kommer med få en del immunmediciner dock inte så tung som dr d ordinerar...

Verkligen grattis till e:))

Kul att du delar med dig;)

Tack! Hoppas er behandling går vägen!! Jag håller alla tummar och tår:)
  • Hera B
    LadyMaria skrev 2018-12-31 12:20:45 följande:
    Känner igen ditt alias sedan tidigare år, jag har också varit här till och från genom några år. Så underbara nyheter att höra!! Stort grattis til er!! 
    TackSkäms Lycka till själv med nästa behandling!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!