• Hera B

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Tumvante skrev 2017-12-16 22:43:45 följande:

Angående immunterapi (immunglobulin och steroider/prednisolon), så googlade jag lite igår och hittade sidor som skrev att de avrådde starkt pga för svaga forskningsresultat, och faktumet att prednisolon är i gravidklass C...

och att NK celler i blodet inte är samma som i livmodern.,.

Hur tänker ni där?

Jag ska prata om att få immunglobulin på onsdag. Blir inte förvånad om läkaren föreslår prednisolon eller Plaquenil.

Kommer få immunglobulin omkring ägglossning när vi ska prova igen, och sen fler behandlingar.

Hej! Vad menas med gravidklass c?

Efter en ivf behandling m immunsupport dr D och därefter 9 månaders vila har jag hunnit läsa en del på nätet om tnf a och nk celler. Har stött på några artiklar som är för reproduktion immunologi men som hävdar bestämt att det inte går att ge en diagnos via blodprov i armen... har dock inte hittat några argument för att det är möjligt. Det kanske någon annan vet något om?

Min känsla är att om jag skulle ha gjort något annolunda tidigare i min process så skulle jag ha tittat mer på dr gorgy i London, innan jag valde klinik. Som jag förstår det gör han biopsi istället för att ta blod i armen, han verkar också säkerställa att kundens tnf a verkligen har gått ner via nya prover innan han släpper iväg en på behandling. Tror också att han tillhanda håller mensblodtest! Vet dock inte så mycket mer om honom.

Nu har jag iaf valt att gå vidare m dr D en gång till. I början av hösten när vi bestämde min plan var hans förslag att jag skulle göra ytterligare ett Chicago test strax innan behandling , efter att jag gått på plaqeunil 1 mån för han var inte säker på att det skulle ge önskad effekt. Mina värden har försämrats sedan förra försöket. Tfn a på 41.5 i höstas. Har frågat honom 3 gr nu när jag ska göra testet för det är dags! Men han ignorerar just den frågan i mina mail... andra saker har han svarat på! Nu gled jag in på ett sidospår men är frustrerad på honom för tillfället!
  • Hera B
    pipperoni skrev 2017-12-18 12:22:36 följande:
    Jag har frågat Dr D om att ta om mitt TNF också, men han verkar tycka att det är onödigt att ta om provet och att det är bättre att lägga pengarna på att försöka få ner det med t.ex Humira. Frågade också om vi skulle ta om det efter Humiran, men även det tyckte han var onödigt. Så jag tror inte att det handlar om att han inte har kunskap när han inte svara, utan oftare om att han inte tycker att det är viktigt.
    Jag förstår att det är så men denna gången var det han som föreslog det... I och med att mitt tnf a ökade från ca34 i december 2016 till ca 41 i augusti i år. Däremellan gjorde jag ett försök med humira. Nu går jag på Plaquenil och han var inte helt nöjd med det och föreslog därför att vi skulle ta om provet innan jag börjar på nästa behandling vilket är under v 1....

Jag försöker tänka att det finns tjejer som blivit gravida med högt tnf a också och att man inte ska stirra sig blind på det men jag vill gärna veta hur det ligger till och betalar hellre för provet istället för att chansa ytterligare en gång. För vissa tar det längre tid än 2 månader för att komma ner i rimlig tnf a nivå med plaquenil, för andra går det fortare!
  • Hera B

Hej tjejer!

Jag hämtade ut mediciner igår och insåg att Dr D skrivit ut Neupogen injektionsvätska utan någon spruta?

Någon som råkat ut för samma sak? Tänker att jag borde kunna använda gamla (fortfarande förpackade) menopursprutor? Några tips?

• Hera B
    PeeWee44 skrev 2017-12-22 17:00:48 följande:

Hej, det hände samma för mig och då fick jag menopursprutor av någon i tråden som jag använt.

Kram

Topp! Då kör jag på det, tack!
  • Hera B
    finee skrev 2017-12-22 20:31:48 följande:

Ja, jag tolkar det som att mitt immunförsvar är lugnt. Värdena ligger bra, lymfocyter pendlar mellan 1,3-1,9. Det enda som ligger över referens är leukocyter och neutrofila, men det beror, vad jag förstår det som, på kortisonet. Och värdena har även gått ned lite sen ett par veckor tillbaka. Jag har inte heller blivit ordinerad dropp särskilt ofta (förutom där i början då det var väldigt tätt).

Ja, tror Dr D julstänger lite nu. Han svarar kanske bara på jätteakuta mail nu. Är det någon som vet när han brukar vara tillbaka efter jul- och nyår?

Hej! Den 2 el 3 januari tror jag att han öppnar igen!
  • Hera B

Ja, jag tolkar det som att mitt immunförsvar är lugnt. Värdena ligger bra, lymfocyter pendlar mellan 1,3-1,9. Det enda som ligger över referens är leukocyter och neutrofila, men det beror, vad jag förstår det som, på kortisonet. Och värdena har även gått ned lite sen ett par veckor tillbaka. Jag har inte heller blivit ordinerad dropp särskilt ofta (förutom där i början då det var väldigt tätt).

Ja, tror Dr D julstänger lite nu. Han svarar kanske bara på jätteakuta mail nu. Är det någon som vet när han brukar vara tillbaka efter jul- och nyår?

• Hera B

• Hera B
    UndrandeSökare skrev 2017-12-23 14:53:59 följande:

God Jul och Gott Nytt 2018 till alla er i Atentråden.

Hoppas nästa år blir ett bra år för oss alla !

Tack det samma! Önskar också alla er andra en god jul och ett gott nytt år!
  • Hera B

Hej allesammans!

Har insett att jag kommer behöva flyga med tomma sprutor och Neupogen i handbagaget till Aten.

Har någon något tips?

Det verkar ju inte vara någon större svårighet när jag googlar runt. Räcker det verkligen med att ha medicinen i sin originalförpackning som är utskriven till mig? Är skeptiskt till att det verkar så lätt!

• Hera B
    PeeWee44 skrev 2018-01-03 05:11:01 följande:
    Har aldrig rest med sprutor i handbagaget men tänk på att neupogen är kylvara. När ska du åka? Lycka till.
    Nästa vecka någon gångSkrattande Ska på ultraljud i dag, hoppas veta mer efter det! Är lite nervös för jag har en lätt förkylning som jag inte blir av med. Det känns snarare som att för varje nytt läkemedel jag lägger på kommer den tillbaka eller blir ett snäpp värre, kan ju vara bieffekterna också (tex efter mitt första IL, när jag började med pred och sen när jag la på neupogen...) och så vill min kroppstemperatur inte gå ner riktigt som den ska nu i follikelfasen vilket jag också tror är kopplat till medicinerna. Är rädd att det påverkar äggkvaliteten, det är ju ett av mina problem. Får se vad Dr D säger!

Har köpt en liten resemedicinkylväska till Neupogenet! Skrattande
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!