• Hera B

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

minaimaginärabarn skrev 2017-04-05 05:51:58 följande:

Hej!

Jag har en fråga. Hur har ni gjort när ni svettats på natten, tagit dropp på eget bevåg eller inväntar reaktion från Dr D?

Jag har tagit dropp varje vecka men blir ändå varmare och varmare på natten. Har svettats väldigt lite men i natt svettades jag mer. Har uppdaterat Dr D men då han inte tycker det är akut får jag ingen respons. Ska ta blodprov idag, då brukar han ge snabb respons.

Kan någon lugna mig över att Dr D har koll på läget. För nu har jag börjat noja över att min kropp håller på att förstöra det här!

Hej du! När jag trodde att jag inte skulle hinna få mitt drop i tid efter äggupplägget och min kroppstemp började gå som en jojo, så ökade jag upp min dos kortison med 2,5 mg på eget bevåg.. För mig räckte det med det. Tempen stabiliserades och svettningen minskade den natten. 

Men det är väl bättre att ta mer IL än ordinerat än att ta mer kortison egentligen.

Kram! 
  • Hera B
    UndrandeSökare skrev 2017-05-08 08:56:02 följande:
    Jo tyvärr supertjejen.
    Satte in 2 blastos som var normala kromosommässigt  efter PGS hos AvaRiga. Var på vul 4/5  ( v. 7+5) Då borde man sett ett eller två foster med hjärtslag om det fanns något. Men det enda som fanns där inne  var en tom hinnsäck,
    dvs ofostrig graviditet. Fanns ingen fler hinnsäck.

Har nu slutat med alla mediciner i samråd med kliniken och väntar på att missfallet ska komma ut av sig självt.  Blir 6: e missfallet nu.
    Så tungt Undrande Sökare! Tänker på dig...
  • Hera B
    Solkattan skrev 2017-05-08 10:08:38 följande:

Undrandesökande.. : usch va ledsamt... :(. Hoppas ni har ork att kämpa vidare!

Fråga om kortison.. har ju fött barn för en månad sen. Trappade ner från 20 mg kortison till noll på ca 4 veckor. Tycker jag tog det långsamt. Men nu undrar jag om eventuella biverkningar... ha r fått riktigt kraftiga finnar. Typ stora inåtgående finnar som bölder. Är det en biverkning? samt så har men hud blivit alldeles torr. Fläckar i hårbotteb o i ansiktet men fjällig kliande hud. Känner ni andra igen det som biverkningar..? borde man börja äta en liten dos kortison igen? har ju ätit kortison i ca 10 månader så det kanske behöver trappas ner ännu långsammare?

Hej Solkattan! Jag hann inte äta kortison så länge men min hud har också blivit supertorr, har fått torra fläckar på armarna, lite i ansiktet som iofs har blivit bättre, plitor/små finnar på bröstet... Var ute i solen också ca 10 dagar efter att jag slutade med kortisonet och då fick jag nässelutslag på hand och även lite i ansiktet! Vet ju inte helt säkert om det är kortisonet men jag tror det är så.
  • Hera B

Hej tjejer!

Då har jag druckit mitt första avkok på kinesiska örter! Jag brukar inte vara kräsen men det här är inte gott, alls! Och detta  jag ska dricka 2 gr/dag i 3 månader?

Planen är att testa TCM under tiden jag väntar och funderar på nästa behandling. Jag hoppas att det kan hjälpa kroppen att återhämta sig och kanske få kroppen mer i balans. Jag har ju ingen diagnostiserad autoimmunsjukdom men har ändå högt TNF-a och positivt ANA.Min diagnos enligt TCM är för lite Yin, för lite Qi och lågt blod i min kropp FörvånadNågon som har erfarenhet av detta och har det hjälpt kroppen?

Till min egentliga fråga, innan jag misslyckades med min sista IVF (den första med immunsupport) så var min plan b att fortsätta med äggdonation om det sista försöket inte funkade. Men jag svårt att släppa taget om mina egna ägg märker jag.  Förmodligen för att jag känner att de inte har fått en ärlig chans efter bara ett IVF försök med immunsupport (efter 4 vanliga IVF). Samtidigt som jag förstår att det ska mycket till för att lyckas förbättra min äggkvalitet. Dr D?s diagnos är att TNF a attackerar äggen under stimuleringen så att de inte mognar korrekt och därför orkar de heller inte fortsätta att utvecklas och att stå emot kroppen när den drar igång. Jag får ut hyfsat antal ägg varje gång och majoriteten av äggen befruktas men när odlingen kommer till dag 4-5 stannar utvecklingen av. De gånger jag har återfört blastocyster har det funnits 1 bra blastocyst kvar men det är allt av ca 15 ägg ut varje gång. Aldrig ett plus (men en nidblödning denna sista gång)!

Ni som har gått vidare till äggdonation hur lyckades ni bestämma er till att gå vidare? Rationellt sett känns äggdonation som det rätta men emotionellt är jag inte där än?

• Hera B
    LadyMaria skrev 2017-05-26 20:13:18 följande:

Hej,

Jag har liknande problem med äggen, får också ut ca 15 st varje gång men dem går sönder eller är tomma. Gjort 6 IVF och 2 FET, trots många ägg har vi tillslut bara 1-2 st embryon men som alltid har varit av "toppkvalite" av det dem kan se. Men bara plussat en gång tidigt och det blev snabbt negativt. 

Läkaren har sagt att vi kan överväga äggdonation men jag känner mig inte klar ännu med mina egna ägg. Har också svårt att släppa hoppet om dem!

Och i hopp om att förbättra kvaliten äter jag Prasteron, Q10, inositol, omega3, vitamin D och multivitamin. Har du testat något av det? Har även provat akupunktur vid ett försök men det blev ingen skillnad. Har varit i kontakt med Dr D för utredning och eventuell hysteroskopi med ingrepp också. Han, efter telefonsamtal tror att mitt immunförsvar påverkar äggen under stimuleringen negativt. Ska bli intressant o se vad utredningen säger sedan.

Hej LadyMaria!

Så skönt att höra att det finns fler med samma problem! När ska du göra nästa behandling? Jag har nog bestämt mig för ett sista försök med egna ägg efter sommaren.

Jag har testat 600gr q10 /dag (den renaste varianten) tidigare och det gav ett fint synligt resultat på ytan av äggen men det gjorde ingen skillnad i slutändan. Dr D menade på att det inte räcker för min del, mitt Tnf-a måste ner... Hoppas att det hjälper dig iallafall. Inositol gjorde ingen skillnad alls för mig förutom för att gå ner den extra vikten jag la på mig efter tidigare behandling! Inför nästa behandling har jag satsat på omega 3, d vitamin, gurkmeja, munkpeppar, lyprinol, tomatjuice, multivitaminer och tcm. Prasteron har jag missat, vad ska det göra? PS, helt galet vad grejer vi stoppar i oss...
  • Hera B

[quote=77706071][quote-nick]minaimaginärabarn skrev 2017-05-26 19:37:25 följande:[/quote-nick]Hej!

En fråga till: Jag befinner mig i Skåne och behöver ta FBC och undrar om man får svar samma dag på någon av Werlabs ställen. Jag kan ta i Halmstad, Helsingborg eller Malmö.

Jag kan ev övertala en VC här nere att ta prover men vad skall man be dem att ta för blodprov då om man vill ha blodstatus?[/quote

Hej! I Malmö brukar svaren trilla in dagen efter förutom vid avvikande resultat. Då kan det ta en dag till. Ibland har svaren börjat trilla in samma dag men det är inget jag skulle räkna med! Kram!

• Hera B

Hej alla kämpare!

Vet någon var jag kan hitta statistik över hur stor andel av ens ägg som är friska efter 40 års ålder?  Funderar fram och tillbaka på om jag ska orka/våga ett sista IVF försök med mina egna ägg när jag har fått mitt TNF- a under kontroll eller gå vidare till ÄD.

Kram!

• Hera B
    mom2012 skrev 2017-08-03 11:13:53 följande:
    Det är så individuellt. Jag har läst att det går snabbt utför från 36 - 38 års ålder. Men bevisligen har en del bra ägg för de blir naturligt gravida upp till 45 års ålder.

För min del va äggen skadade av endometrios som ger kronisk inflammation i kroppen. Lyckades dock bli gravid med egna ägg 2015 09 då jag va 40. Tyvärr missfall i v 10. Min klinik sa till mig att gå över till äd vid 40.

Det du kan göra är att ta ett amh prov samt att be om ultraljud dag 1-2 i din cykel (Japp under mensen) där gyn kan räkna hur många folliklar du har på äggstockarna. Det ger ett hum om du har bra chanser eller inte att få fram fler ägg iaf.

Det du också kan göra om du får ut ägg som befruktas är att göra kromosomtest på dem. Då ser läkaren vilka som är friska o inte.
    TackGlad Jag önskar nästan att någon av mina kliniker sagt till mig också att tänka på ÄD istället då hade nog beslutet varit enklare. Det sista Dr D skrev var klassikern " Det krävs bara ett ägg för att du ska lyckas..."

Iallafall, jag snubblade över lite info på AVA Peter idag och de menade att upp tom 42 års ålder är 20-25 % av äggen friska (förutsatt att kvinnan inte bär på någon avvikelse/diagnos). De hänvisade till en forskning av dr Wells gjord 2013 (vet ej mer än så).  Men det är förmodligen dumt att leta efter generell information när det är så individuellt i slutändan....

Har kollat lite på PGS eftersom jag fortfarande har en god äggreserv och det kostar i princip lika mycket som IVF behandlingen... Billigast var AVA Riga med 2500 euro! Men då har jag inte jämfört några av de andra kostnaderna runt omkring så i slutändan är det kanske inte det billigaste ändå.

Jaja, jag återkommer säker med fler frågor nu när jag har börjat ta tag i nästa behandling.
  • Hera B
    UndrandeSökare skrev 2017-08-04 10:29:14 följande:

Hera B- Jag och min man har gjort donation hos AvaRiga med PGS, du kan fråga mig om du har frågor om AvaRiga eller PGS.

Tack!! Jag har fått sålla bort AvaRiga då de inte tillåter donatorer från ESB. De erbjuder bara sina egna, anonyma...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!