mom2012 skrev 2017-08-03 11:13:53 följande:
Det är så individuellt. Jag har läst att det går snabbt utför från 36 - 38 års ålder. Men bevisligen har en del bra ägg för de blir naturligt gravida upp till 45 års ålder.
För min del va äggen skadade av endometrios som ger kronisk inflammation i kroppen. Lyckades dock bli gravid med egna ägg 2015 09 då jag va 40. Tyvärr missfall i v 10. Min klinik sa till mig att gå över till äd vid 40.
Det du kan göra är att ta ett amh prov samt att be om ultraljud dag 1-2 i din cykel (Japp under mensen) där gyn kan räkna hur många folliklar du har på äggstockarna. Det ger ett hum om du har bra chanser eller inte att få fram fler ägg iaf.
Det du också kan göra om du får ut ägg som befruktas är att göra kromosomtest på dem. Då ser läkaren vilka som är friska o inte.
Tack
Jag önskar nästan att någon av mina kliniker sagt till mig också att tänka på ÄD istället då hade nog beslutet varit enklare. Det sista Dr D skrev var klassikern " Det krävs bara ett ägg för att du ska lyckas..."
Iallafall, jag snubblade över lite info på AVA Peter idag och de menade att upp tom 42 års ålder är 20-25 % av äggen friska (förutsatt att kvinnan inte bär på någon avvikelse/diagnos). De hänvisade till en forskning av dr Wells gjord 2013 (vet ej mer än så). Men det är förmodligen dumt att leta efter generell information när det är så individuellt i slutändan....
Har kollat lite på PGS eftersom jag fortfarande har en god äggreserv och det kostar i princip lika mycket som IVF behandlingen... Billigast var AVA Riga med 2500 euro! Men då har jag inte jämfört några av de andra kostnaderna runt omkring så i slutändan är det kanske inte det billigaste ändå.
Jaja, jag återkommer säker med fler frågor nu när jag har börjat ta tag i nästa behandling.