• canada

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

venfen skrev 2017-09-01 19:02:37 följande:

Jag har nu fått diagnos av dr D. och behöver Intralipid infusion omgående ,
    går detta att få utskrivet i sverige? Är det någon som har erfarenhet med detta??

Be Dr D skriva ett EU recept till dig, priset på Apoteket är samma för EU recept som ett från en svensk läkare.(iaf när det gäller intralipid )
  • canada
    venfen skrev 2017-09-06 15:38:10 följande:

Hej på er!

Jag har har ringt ca 30 olika kliniker idag och ingen vill koppla på min
    IL dropp samt att min vårdcentral vägrar. Fast att jag visat mitt recept osv. 
    Så nu får jag köra 3h till Göteborg för att göra det på Haga kliniken på fredag! 

Du känner ingen som är utbildad inom medicin? Typ sköterska eller dyl. Jag har haft en veterinär som satt nålen på mig( kan man sätta en nål på en katt kan man sätta på de flesta :))
  • canada
    melina77 skrev 2017-09-06 19:02:44 följande:
    Jag undrar om det är så enkelt som att kunna sätta nålen. Man bör väl också kunna koppla in droppet korrekt och sterilt samt ha ett hum om dropphastighet, eller?!
    Det är relativt lätt att lära sig, är man osäker så kan man gå hos någon som sätter dropp några ggr för att få in känslan för tex dropphastighet. Det är dock något jag tycker skiljer sig från gång till gång, ibland tar det ca 2 h för ett 200 dropp, ibland 3-31/2h beroende på hur kroppen känns.

Beträffande hygienen så har jag tagit blodprover o dropp på div vårdinrättningar och kanske 1 av 5 ggr spritar de händer o hud. Gör du det själv eller hos nån du känner kan du styra hygienen själv.

Det är absolut ingen omöjlighet att lära sig.
  • canada

Efter 4 år och 5 MF bestämde vi oss för att åka till Dr D, för nästan precis ett år sedan. I fredags kom vår lilla prinsessa ut, lite tidigare än väntat (v 34+1). Men hon är ändå stor för sin ålder, vi mår bra alla tre och är så tacksamma för Dr D's hjälp. Ge aldrig upp tjejer!!

• canada
    lill111 skrev 2017-09-10 12:57:09 följande:
    Åh, vad härligt! Naturligt eller ivf? Vilka mediciner tog du och gjorde du hystroskopi hos dr D med?

Grattis:)!!
    Tack!

Naturligt, fragmin, trombyl, kortison samt il dropp. Gjorde en hystereskopi på Sahlgrenska innan! Tror iofs inte att just hyston spelade så stor roll i det hela eftersom mina värden hela tiden visat att kroppen inte är helt nöjd under graviditeten. Men man kan ju aldrig veta såklart!
  • canada
    Niskan15 skrev 2017-09-21 09:46:19 följande:

Ni som har lyckats bli gravida med hjälp av Dr D - har någon av er något autoimmun sjukdom bakomliggandes? Desto mer tiden börjar närma sig till Dr D börjar alltfler tankar. Jag går ju på redan immundämpande mediciner samt gått på kortison i flera år. Frågan är ju hur hans mediciner ska hjälpa mig? Enligt honom kan han fortfarande hjälpa mig att "förbereda" livmodern så att immunförsvaret inte angriper embryo vid Ivf men samtidigt har jag ju redan gått på dessa mediciner förutom intraplirid tidigares, så förstår inte hur detta ska hjälpa mig. Är så förvirrad just nu.... någon som har varit i samma sits?

Jag har ingen direkt konstaterad diagnos men har problem med IBS, atopiska eksem osv. Testade immunbehandling i Sverige med kortison, il, fragmin o trombyl det funkade inte. Sen testade vi med hjälp av dr D och en massa il dropp o en behandling som var skräddarsydd för just mig o det funkade på första försöket. Så visst finns det hopp. Lycka till!
  • canada
    finee skrev 2017-09-26 17:53:09 följande:
    Ja, det låter ju verkligen logiskt att fostret är som mest känslogt för immunattack den första halvan av graviditeten. Synd att man inte kan bolla sina orosmoln med Dr D. Har förstått när jag läst tråden att han är ganska emotionell och inte har så bra bemötande om man tycker annorlunda. Serum verkar definitivt vara bättre här! Jag uppfattade även att de svarade på mail såå mycket snabbare! Bra att du fick svar från Serum i alla fall gällande IL.
    Jag har själv diskuterat mina mediciner och nedtrappning genom hela min graviditet med Dr D. Upplevde inte alls att han hade något emot det. Ibland är det jag som velat trappa ned, ibland har han sagt till mig att sänka dosen. Min kropp har inte varit lugn eller lugnat sig helt på slutet utan gjort uppror ibland, så man får nog se hur ens egen kropp reagerar helt enkelt. Tror även att anledningen till att dr D ordinerar att man fortsätter lite efter graviditeten är att kroppen kan protestera även när barnet är ute och vad jag kan tänka mig att lugna den för ev framtida graviditeter. Jag fick problem med hosta i slutet av grav o känner av att den bråkat med mig nu när hon är ute med, så jag har fått ordinationen att öka dosen en vecka för att sen försöka trappa ner igen. Tycker det är fantastiskt av honom att fortsätta supporten trots att barnet är fött o han eg gjort det han fått betalt för!
  • canada
    finee skrev 2017-09-26 19:23:06 följande:
    Åh, vad bra att höra att du har andra erfarenheter gällande att kunna resonera med honom Jag tycker annars jag läst lite annorlunda generellt här i tråden. Jag har inga egna erfarenheter av Dr D i den här frågan, eftersom jag är i ett så t tidigt skede. Tack för att du nyanserade min bild en aning!

Förresten, visst har du gått på IVF-kliniken i Falun? Har för mig att jag läst det någonstans i tråden, men jag kanske har blandat ihop det..? Berättade du för dem om Dr D? Och i så fall hu reagerade de? Står i valet o kvalet hur jag ska göra gällande det.. Kanske någon annan också som gått i Falun och kan dela med sig av tankar o eefarenheter?
    Ja det stämmer delvis :). Vi testade ivf i Falun förra året men det funkade tyvärr inte för oss, utan vi fick mf där med. Därför vi vände oss till dr D. Så vår tös är tillverkad naturligt så att säga :D.

Jättesvårt att råda om man skall berätta eller ej faktiskt. Det ända jag kan råda om är att man sen berättar för sin barnmorska när man väl är gravid iaf, viktigt att de vet alla mediciner då.

Lycka till !
  • canada
    Ariellan skrev 2017-09-30 16:56:08 följande:

Jag ska börja med Fragmin idag och är lite orolig för det...bör man inte gå på regelbundna kontroller för att se så att man inte blir för blodförtunnad så att säga?

Värdet på dina trombocyter finns med i det blodprovet (blodstatus pluss diff) som man skickar till dr D regelbundet så han kommer ha koll på dem.
  • canada
    Ariellan skrev 2017-10-01 12:01:26 följande:
    Det känns ju bra. :)

Jag går hos Marie på fertilitetplus en sista gång innan vi vänder oss till Aten och vad jag förstår jag följer hon inte upp trombocyterna....skulle du ha tagit Fragmin ändå utan att man har koll på dem?
    Ja det skulle jag. Ivf kliniken i Falun ordinerar både trombyl o fragmin och de följer inte upp via blodprov så jag skulle inte vara spec orolig. Men vill du ha koll kan du ta ett blodprov på werlabs på eget bevåg, så kan du hålla kolla så du håller dig inom ref värdena.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!