• canada

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

PeeWee44 skrev 2017-01-26 15:57:15 följande:

Nu är ett jätte bra och ett lite sämre embryo insatta. Bara denna eviga väntan kvar.

Underbart! Lycka till <3
  • canada
    mumskastrull skrev 2017-01-29 09:19:49 följande:

Hej!

Nu är jag i Aten :). Har träff med Dr på måndag. Vi åker tillbaka till Sverige på tisdag morgon, därför tänkte jag börja inhandla medicin nu. Har inte fått någon lista av Dr D på grekiska ännu, men tror ni att Apoteken förstår om man säger "IL"?

Förutom bra promenadskor, är det någon som har något tips i medicinletandet?

Hej. Om du inte ville köpa medicinerna i Sverige så kan du googla bilder på typ intralipid/ il-dropp eller vilken medicin det nu är du vill köpa, och ta en printscreen för o visa apotekspersonalen, det gjorde jag o funkade fint! Lycka till o ha en härlig dag i Aten.
  • canada
    mumskastrull skrev 2017-02-12 19:28:53 följande:

Jag ska börja med den immunologiska behandlingen vid nästa mens, men nu har det blivit konstigt med min cykel. Är idag på dag 24, ingen ägglossning i sikte och fortfarande lite spottings. I vanliga fall brukar jag ha spottings efter mens men inte så här länge. Jag började i den här cykeln med angus cactus. Tror ni att det kan vara på grund av den? Hur har det varit för er andra som har tagit tillskottet? 

Min cykel blev väldigt konstig när jag åt AC med! Hoppas den hittar rätt snart :)
  • canada

Har fått ordinationen att ta progesteron oralt. Har några förpackningar utrogestan hemma, det stämmer väl att man kan svälja dem ? Är det förresten någon som vet varför man får den ordinationen istället för vaginalt som man får här i Sverige ?

• canada
    UndrandeSökare skrev 2017-02-22 12:57:24 följande:

Canada - Ja, Utrogestan kan man ta oralt eller vaginalt. Men om man tar dem oralt så är en vanlig biverkning yrsel. Det är troligen därför vissa kliniker helst vill att man ska ta det vaginalt. AvaRiga rekommenderar tex Utrogestan vaginalt inte oralt.

Lutinus som finns i Sverige ska endast tas vaginalt.

Toppen info tack :)
  • canada
    MariaKojola skrev 2017-03-02 14:43:24 följande:

Någon som vet om medicinerna påverkar/lurar kroppen att fortsätta tro att den är gravid? Jag var ju på ul igår där man konstaterade att fosterstorleken inte stämde med veckan. Dom sa att jag skulle få missfall inom kort (eller om det inte kommer ut så behövs hjälp). Men dagens hcg-prov har återigen gått upp, och jag undrar om medicinerna gör att jag lurar kroppen att fortsätta upprätthålla den här icke normala-graviditeten?

Jag vet inte, men har väldigt svårt att tro att någon medicin ( förutom ovitrell möjligtvis) kan få hcg att öka. Hur mycket har det stigit? Är den en normal/bra ökning så kanske det är något där inne iaf! Hur många dagar var ditt embryo odlat när du satte in? Visst hade du insättning den 7:e feb? Isf borde du vara i v 5+? vilket är väldigt tidigt att kunna se något vid vul. ( jag var på vul i 6+3 och då sa min gyn att möjligheten fanns att man inte skulle se så mycket, tex hjärtslag). Men jag är väldigt okunnig när det gäller hcg ökning o vul, håller tummar o tår för dig!
  • canada
    MariaKojola skrev 2017-03-02 15:38:16 följande:

Mitt hcg hade gått från 4300 i måndags till 11 670 idag. (Innan dess hade jag också tagit, och då var det ju lägre värden med de ökade normalt.) Och ja, hade insättning den 7:e, men då var det en 6-dagars blåsto, så på ul menade läkaren att jag borde vart 5+6. Och då borde man sett ett tydligt foster, eventuellt hjärtslag. Han var vääldigt negativ, så jag vet inte?

Vad märkligt! Går du hos dr D? Vad säger han? Hoppas den negativa läkaren har fel.
  • canada
    Vallmo78 skrev 2017-03-10 07:10:32 följande:

Jag förstår sambandet mellan tillgång och eftergråga men håller med att vi alla har samma medicinska behov och borde få samma hjälp oberoende vem som hjälper oss. Har man hela sitt liv jobbat, betalat skatt och inte varit sjuk eller vabbat en enda dag så borde vara det minsta man kunde få hjälp med. Nåja nu blir det politiskt diskussion men nånstans tycker jag att detta är orättvist....

nu har min kära mens behagat komma, 1v sen så jag ska till Marie för dropp i helgen. Tar hon mer under helger? Har mailat Dr D angående intyg som jag kan visa vc så vi får se. Så trött på allt pysslande och donande som blir nu men taggat att vi ska sätta igång...

Kan inte Falun skriva ett intyg åt dig? Ibland är vårdcentralerna mer villiga att ge dropp om man fått en svensk remiss/behandlings ordination. Lycka till :)
  • canada
    MoM11 skrev 2017-03-21 20:50:53 följande:

Hej!
    Jag brukar ta hela IL påsen (250), oftast utspädd med 100 koksalt. Upplever att det är mindre kärlretande med koksaltet, men det funkar även utan. Det brukar gå in på en timme. Ibland har jag tagit två små påsar, då har de bytt när den första är slut.

Jag fick mitt BHCG svar och det var 102, 9 dagar efter FET. Har fortfarande spottings varje dag och molvärk som kommer och går i styrka. Ska ta nytt BHCG på torsdag och hoppas på en fin stegring. Hoppas såklart också blödningen avtar.
    Detta är mitt första plus på 3,5 år. Vi har kämpat i 5 år.

Grattis!! Vad kul att höra! Hoppas spottingsen ger med sig! Kan lugna dig med att jag har haft blödningar och färgade flytningar till och från fr.o.m. V 5-6 o är i V11 nu och har dem fortfarande!
  • canada
    Vallmo78 skrev 2017-03-22 07:18:59 följande:

Grattis canada! Jag har missat att ni har lyckats. Så Underbart att höra :)Lyckades ni själva eller var ivf?

Tack Vallmo! Du har nog inte missat det, jag som inte gått ut med något, livrädd som man är att något skall gå fel :). Detta lilla mirakel är tillverkat hemma ;). Kroppen vill inte riktigt hålla sig lugn och jag har fått ta en väldigt massa dropp, än är det ju lång väg kvar men är så tacksam att vi kommit såhär långt!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!