• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Tack snälla söta ni! Ja, det har tagit lite tid... Hoppas den kommer till användning, ni är redan så pålästa här men dela gärna till vänner som är "nya i branschen" Flört Den kommer att uppdateras regelbundet. Tack! Hjärta

• Zinfandel

Ojojojoj, bugar & bockar!! Tack snälla ni, det betyder mycket att ni uppskattar den så mycket Hjärta Blev helt varm inombords nu! Solig Tänk om man faktiskt kan få fler att ifrågasätta mer och kanske förändra något på kuppen..? Tack snälla för allt stöd under arbetet med sidan och tack ni som bidragit med info!

Jam: vad skulle den allergiska reaktionen bero på menar du? 

• Zinfandel

Här kommer en summering från dagens forskningskonvent!

Det var Sveriges 8 främsta forskare & fertilitetsläkare. Antagligen självutnämnda sådana för någon närmare förklaring gavs ej.

Diagnosen Oförklarligt barnlös ökar. Ja ÖKAR (!!).

Man har börjat fundera och forska kring skräddarsydda fsh-behandlingar, mer än den begränsade skala som gäller idag; för lite fsh ger för få ägg och för hög dos ökar risken för överstimulering. IVF kan även förebygga missbildningar.

Man ska i stort sett aldrig vända sig utomlands eftersom det är förenat med otroligt många risker. Om man väljer ÄD utomlands så är det kvinnomarknad med fattiga fabriksarbetande kvinnor som utnyttjas och oftast inte ens får betalt och dessutom är äggen säkert sjuka och vi är fertilitetsturister. Man kan bli allvarligt sjuk. Men svenska är tiptop. Och har man ändå varit utomlands så får man trots det eftervården i Sverige, tänk.

Immunologi ska man inte bry sig om, det är inte evidensbevisat. På 80-talet gjorde man antikroppstester på spermier men då fick många män istället höftledsfrakturer. Att så många kliniker utomlands gör det är bara för att de vill tjäna pengar. Det är en slump att kvinnor blir gravida just då.

15% är ofrivilligt barnlösa och man kommer att kunna bota alla i framtiden. Även infertila män eftersom man kommer att kunna välja ut även guldspermien. 

Att göra IVF på kvinnor över 41 är citat "slöseri med pengar & energi". Man är bara fertil fram till 41. Det verkade gälla alla, något annat sades ej. Äldre är mindre fruktsamma pga opåverkbara faktorer som endo (opåverkbart?!) och myom samt påverkbara faktorer som infektioner (varför kollar man inte det då??), övervikt, rökning & alkohol.

Via vul ska man snart kunna fatta beslut om sugklocka alt KS, det vet man tydligen inte idag. Det finns 5 forskargrupper om detta i världen och Lund är en av dem...

Av alla barn som föddes 2010 i Sverige kom 3,5% till genom IVF och i Danmark var siffran 8%. Anledningen var bara att fler behöver IVF i DK, inte att klinikerna kanske är duktigare.

Kan man plocka ut ägg som ung och frysa ner dem tills senare i livet? Först är svaret njeeee. Sen njaaa (det vet vi ju att man började erbjuda i Sverige ifjol). Man gör det i USA & UK och ibland även på privatkliniker i Sverige "men det är ju bättre om man skaffar barn när naturen vill det".

Medfödd genetik, genetisk obalans osv är i stort sett alltid pga kromosomfel. Här förespråkade man lite oväntat PGD som ju är i stort sett förbjudet i Sverige, nåja, man gör det på 2 ställen och Socialstyrelsens godkännande krävs men om den detaljen sades inget. Genom blodprov kommer man att kunna göra en genetisk analys på fostret (de gör man redan på embryostadiet i bla USA). Å andra sidan menade det att man i framtiden kommer att kunna reparera genetiska defekter men här kom såklart mycket etik & moral in. Här var det dock rätt intressant om Kleinefelters & Turners syndrom. Man ska även fundera över citat "om man genom teknik (IVF) ska uppfylla folks förverklingsdrömmar och existensiella bekräftelsebehov".

En del behandlingar som man åker utomlands för att göra, hade man fått 2 års fängelse för här hemma (vilka framgick inte).

Ärftlighet: väldigt få ärver infertilitet men ALLA män kan bli förälder med hjälp av ICSI. Man ska söka för ärftlighet om mannen har cystisk fibros, om han har få eller inga spermier samt om man haft fler än 3 MF. 

Slutkläm: det är inte mer fel på IVF-barn än "vanliga". Bra va´?! Flört Man kan se lite lägre födelsevikt men det beror ofta på att det är fler tvilling/trillingfödslar. För tidigt födda barn klarar man inte lika bra i resten av landet som i Lund. För tidigt födda barn (före v 30) pga tillväxthämning får ofta bestående lungproblem och ibland även lägre verbalt IQ  men det gäller alltså inte bara IVF-barn. man har även noterat en ökad stresskänslighet hos unga män i värnplikten pga låg födelsevikt i relation till gravlängd och då har de lättare att få relationsproblem och ta till alkohol & droger....

Tja, det var oerhört vinklat, fyrkantigt och oerhört svenskt. Tänk om man kunde vara lite mer vidsynt.... Konferenciern råkade vara journalist så jag pratade lite med honom och fick hans mail Skrattande

• Zinfandel
    TWH skrev 2012-11-06 21:51:32 följande:
    Zin, vad var det för journalist? Det vore ju bra om alla fick skriva sin historia om svensk sjukvård och behandlingen här. Bara de felbehandlingar diagnoser etc som står i denna tråd är ju talande i sig. Jag kan själv berätta om mängder av felbedömningar och rent administrativa katastrofer som har orsakat onödigt lidande i olika situationer. Verkade journalisten intresserad?
    Japp, vi skulle höras i veckan igen Glad
  • Zinfandel

Tack Marina!

Jag har blivit kontaktad av en tidning som kanske kan tänka sig att skriva men som helst vill ha någon men namn & bild - någon som vill ställa upp? Kanske någon av er som lyckats? Jag hjälper gärna till med fakta & text om det behövs. Inboxa mig om någon vill ställa upp och kanske förändra!! Glad

• Zinfandel

En tjej i Holland säljer IL:

I've got 7 bags of Intralipid, 20 %, 100 ml each which I won't use anymore. Exp.
    date is 7-2013. I won't need them anymore because we ended the treatment.
    If you are interested, please send me a private message. I will ask you to pay
    for postage only (I live in the Netherlands).

Redcat1000

Jag kan förmedla kontakten om någon önskar eller gå in i det amerikanska forumet.
  • Zinfandel

Förresten, jag ska också få low dose, 100 ml nästa gång. Det är inte alltid mer är bättre på alla, en del svarar bättre på lägre doser.

• Zinfandel

Linköping: du har fattat det helt rätt!! Vi sätter ett streck på påsen så vi vet när jag fått min dos Glad Du behöver inte blanda det.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!