Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Saga: I trådstarten har du hotelltips.
Saga: I trådstarten har du hotelltips.
TWH: Ska på nästa TUL på måndag, då ska jag passa på att fråga om det där!
Om du reser från ett land inom EES (EU samt Island, Liechtenstein och Norge) får du vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för högst ett års förbrukning. Läkemedlen ska lagligen ha erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk. Du som reser från ett land utanför EES får vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst tre månaders förbrukning.
Du ska alltid kunna styrka att läkemedlet lagligen har erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk. Detta kan för receptbelagda läkemedel visas till exempel genom att läkemedlet är försett med en apoteksetikett med ditt namn, ett recept eller ett läkarintyg."
Är det både receptbelagda läkemedel o tex Prednisolon man köper med från Aten?
Dr D -skriver han ut något papper så att man kan visa om det behövs i tullen ?
Hur stora är dropppåsarna i ml?
Hur många får man med sig hem från Aten?
Kan man köpa droppaggregat o koksalt där med?
Kan de vara i handbagaget? Är så rädd att väskan ska komma bort med mellanlandningar?
Zin, klokt formulerat som alltid! Jag blev ju lite nedslagen först när jag fick mina testresultat eftersom jag tolkade det som att jag var tillbaka på ruta ett igen utan en aning om vad som var fel. Men Dr D höll inte med utan trodde ju ändå att obalansen räckte för att ställa till det. Och så var det ju!
Jag tänker att den stora kostnaden ju är att åka till Aten och ta proverna, och har man väl kommit så långt kan man ju ge behandlingen en chans även om testresultaten inte är någon katastrof. Min egen story visar ju att även en liten obalans kan hindra graviditet år ut och år in...
Grattis Singoalla, vilken tajming!
Maxad: Nej, Dr D tar inga prover på din man om ni gjort en utredning i Sverige som inte tydde på manlig faktor. Åtminstone gjorde han inte det på oss.
TWH: Fast är det inte så att 80 mg (dvs 1/3) baby aspirin/barnalbyl motsvarar en trombyl? Det är så Dr D sagt till mig.
Che: Ang telefon så hade jag inte heller hemtelefon, så jag erbjöd mig att ringa upp honom istället från min mobil - det gick finfint! Jag kompletterade mitt abonnemang med något slags fördelaktigt utlandstillägg, det blev inte alls särskilt dyrt trots att vi pratade en timme.
Che: Ja, köp Prezolon och Clexane. Baby aspirin är inte nödvändigt, barnalbyl är reeptfritt på svenska apotek. Räkna med att ta en Clexanespruta per dag, dvs ju fler du köper desto mer tid köper du dig att få tag på fler sen. Prezolon finns både i 5mg och 10 mg, dosen du kan få kan vara upp till 20 mg per dag så även där är det bra att köpa mycket. Prezolon är billigt, Clexane ganska dyrt (men båda är ju receptbelagda i Sverige).