HRE skrev 2013-03-27 04:00:29 följande:
Hej Snart Lycklig! Och grattis till lyckat äggplock - tur du åkte;.)
En fråga - innan du går igång med stimulering - gör du VUL då och scannar till Dr. D som kollar eller du bara berättar för honom vad gyn säger och så får du en behandlingsplan utifrån det? Tar du blodprov då också?
Jag funderar på att ta ut ägg på CFC men de vill med all säkerhet köra på med samma höga dos som förut. Och lite svårt att förklara varför jag vill ha VUL att scanna in. Jag kan ju liksom ta vilken dos jag vill sen tänker jag...
Tack, ja som sagt, tur att jag åkte.
Jag brukar alltid gå på ett ultraljud innan start med Menopur. Dr D vill att jag kollar att inga cystor finns, att äggstockarna är "tysta", att ingen blåsa redan skjutit iväg. Jag kollar också att slemhinnan är tunn och fin.
Vid korta protokollet utan nedreglering brukar jag gå på dag 2, vid det långa på dag 2-4. Nu är det inte helt sant, då min dr inte arbetar fredagar och naturligtvis inte under helger. När det är risk för att mensen kommer på "fel" dagar, brukar jag gå på torsdagen innan. Även om min mens inte kommit och slemhinnan är premenstreull brukar Dr D nöja sig med det. Han brukar säga att han nu "känner min kropp". Ibland går jag igen på måndag.
LIkaså gör jag med blodprover, men då fredag och måndag om det behövs. Han vill att jag kolla FSH, Östradiol och LH, men jag får sällan svar på dem alla på samma dag. (Jag brukar köra både Östradiol "vanlig" och Östradiol känslig. Svaret brukar alltid komma på samma dag på det "vanliga".) Vissa av dessa prov samlas och körs en gång i veckan eller när ett visst antal finns. Dock är det bra att få dessa för statistikens skull, för att kunna följa cykler, hur det gått etc. Sedan säger faktiskt Dr D att dessa värden snabbt kan ändras beroende på när man tagit dem, så han utgår inte helt från dålig eller bra cykel. Det beror ju på hur man svarar också.
Det kanske är skillnad också om man satsar på EN bra cykel, jag samlar ju oavsett hur cykeln ser ut.
Lite rörigt blev det, men hoppas det går att läsa......