• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Lycka till idag SL! 30%, vilken milstolpe!

D hade inga tankar om min ledvärk (som är borta nu) men ville att jag skulle ta fbc på fredag istället för en vecka efter dropp som han ordinerat. Är i sthlm i jobbet idag så jag tänker försöka få till det via werlab nu.

Angående vikt så har jag periodvis tränat duktigt under alla dessa barnlösa år, men i och med återkommande behandlingar har jag sakta smygit på mig fler och föer kilon. Nu sen ÄD har jag också gått upp 5kg. Tänker precis som du att det beror på att jag äter som en häst och proppar i mig kortison. Ser ut som en ballong i ansiktet. Så om det är till någon tröst så är du inte ensam ;)

Hur hög dos pred har ni andra tagit under era graviditeter? Funderar på om dosen jag tar nu är hög för att det är ÄD, eller om D alltid ökar vid graviditet. Tog ju endast 10mg vid hemmaförsöken.

• Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2015-01-29 22:44:19 följande:

Ni som vari gravida, hur gjorde ni med avslut/nedtrappning av bl a progesteron och östrogen?

Fick idag per mail besked från D att jag ska fortsätta precis som tidigare tills jag gått 14 fulla veckor. Då ska jag sluta med progesteron och östrogen, men fortsätta med allt annat. Någon som vet ngt om Neupogen? Tyckte D tidigare sa att jag skulle börja trappa ner Neupogen efter 12 fulla veckor=idag.

Ska man bara tvärt sluta med progesteron och östrogen, utan en nedtrappning, där man minskar efterhand?

Känns inte riktigt bra att tvärsluta...... Tacksam för info.

Rmc har gett mig ett nedtrappningsschema för progynon och progesteron och jag ska minska med en tablett och en vaggis per vecka från och med v.11. Jag kommer dock börja trappa ner efter v12 och då är jag helt nedtrappad till v16. Efter det är planen att kanske våga mig på att trappa ner kortisonet också...
  • Zwillinge86

Vet inte om mitt svar ger någon klarhet, men jag var i Aten och gjorde utredning för ett år sedan. Betalade då ca 20000kr och då ingick prover och beh.plan. Har sedan dess gjort hemmaförsök med immunsupport och haft kontakt med D kring symtom, medicinering och provsvar (fbc) varje månad. Har förstått det som att immunsupporten gäller tills man blir gravid, oavsett hur lång tid det tar. Vilket jag såg som en bra deal jämfört med vad man är van vid här hemma. När jag blev erbjuden ÄD av landstinget nu i höstas informerade jag bara D om detta och fick då en ny beh.plan utan extra kostnad, det är ju firtfarande immunsupport i syfte att bli gravid även om förutsättningarna ändrats. När jag blev gravid fortsatta D att besvara mina konstant oroliga mail i någon vecka innan han försynt frågade om det var okej att han skickade en faktura på graviduppföljning. Så för mig har det inte tillkommit några kostnader innan jag blev gravid, och jag förstår inte riktigt vad i er önskan att diskutera nytt beh.upplägg som skulle kosta extra :/ ser han det som en ny konsultation då han tänker annan beh än immunsupport kanske?

• Zwillinge86

Tack för lyckönskningen! Åt rött kött på en middag ikväll, gick inte att tacka nej, och nu har jag givetvis fått nåt nytt att oroa mig för. Alltid är det nåt :( vet att toxoplasmaparasiter är ovanliga i nötkött samt att risken för smitta i allmänhet är liten, men de allvarliga konsekvenserna om fostret blir smittat gör det hela lite svårt släppa. Vet nån om de varnar på samma sätt i andra länder, skulle lugna mig lite om det är en "svensk" försiktighetsåtgärd....

• Zwillinge86
    Cathy skrev 2015-02-01 10:46:25 följande:

Zwillinge; förstår din oro. Du kan be mvc ta prov för att säkerställa att du inte fått i dig toxoplasmos. Men risken för smitta är som sagt rätt liten...

Tack Cathy! Tänker att har man inte blivit smittad tidigare med allt man ätit genom åren vad är oddsen att man blir det just den här gången.....men jag ska ändå fråga mvc nästa vecka. Nån som vet om de är generösa med sånna prov?
  • Zwillinge86
    Sammet skrev 2015-02-01 14:45:16 följande:

Inte ens livsmedelsverket tycker det är nödvändigt att genomsteka nötkött

" Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött".

Men hellre ett prov än att gå med oro.

Tycker det var en ohyfsad värd som tvingar på sina gäster rött kött, det hade jag inte ätit som "ogravid" heller, vill ha mitt genomkört.

Jag läste också att nötkött vanligtvis inte innehåller toxoplasma så jag bör kunna ta det lugnt. Äter rött kött i vanliga fall så problemet vid denna måltid var att jag inte kunnat avstå utan att värdinnan förstått jag är gravid, vilket jag ville bespara henne då hon samma morgon misslyckats med sin sista stimulering. Hade själv inte velat få ett gravidbesked i det tillståndet..Dessutom fanns det inget annat att äta så då hade jag fått vara utan, vilket hade framstått som mycket märkligt då jag i aldrig tackat nej till rött kött innan.
  • Zwillinge86

Då de flesta här (alla) tagit kortison under sina försök är jag lite nyfiken på vid vilka doser och behandlingslängder som ni ev fått fysiska/utseendemässiga biverkningar?

Jag märkte inget på de 10mg jag länge tog cykelvis vid hemmaförsöken, men nu efter lite över 3 månader på 25mg så är mina ansiktsdrag ett minne blott och jag ser ut som en badboll. Misstänker även att magen är mer svullen än vad jag kan beskylla graviditeten för.

Ni som har erfarenheter, försvinner dessa biverkningar av sig själv när man väl trappat ner eller är detta något jag kommer få kämpa bort?

• Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2015-02-02 21:54:53 följande:

Enl undersökningar och erfarenheter slutar man med Neupogen efter 12 fulla veckor. Dock vill inte D göra det nu med mig, då jag idag hade ganska stor obalans i mina värden efter blodprovstagning imorse. Tog ett akut IL idag också. D vill att jag fortsätter med Neupogen i 3-4 veckor ytterligare tills min kropp och mitt immun är balanserat.

Som ni förstår oroar jag nu ihjäl mig för att kroppen ska stöta ut den begynnande bebisen, även om jag nu är så långt gången som i slutet av vecka 13. Ni som varit gravida och tagit FBC regelbundet, har ni haft jättesvajiga värden, men att det ändå gått bra.

När ska jag våga njuta?

Låter jobbigt SL att behöva känna att graviditeten, trotts att du passerat de 12 magiska veckorna, kanske inte är självklar. Skönt att du lyckades ordna IL med kort varsel i alla fall. Nu vet jag att du, som du skriver själv, verkar ha ett riktigt besvärligt immunförsvar, men är det verkligen möjligt för immunförsvaret att "vinna" över ett foster som ändå växt till sig och är självförsörjande? Jag har ju helt baserat min nedtrappningsplan på tanken att det inte är rimligt att en immunattack kan göra så mycket skada efter v12, men det kanske är helt fel tänkt, allt kanske hänger på en skör tråd hela graviditeten!?

Vad gäller svajjiga värden har jag ingen erfarenhet. Mina värden har sedan ET i stort sett varit oförändrade. Det är tre som ständigt ligger utanför ref.värde och de pendlar lite men i mina ögon "händer" det inte så mycket.

Leukocyter 14-18

Monocyter 0,4-1,3

Neutrofila 9-13

Och D har heller inte bemödat sig att ge feedback på de senaste resultaten så han verkar inte reagera på mina värden. Men känner jag honom rätt kommer han ändå helt plötsligt att ordinera IL asp utan att jag fattar nåt ;)
  • Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2015-02-03 13:34:35 följande:

Ja, det är just det jag också funderar på, vilken skada kan aggressivt immun göra nu och längre fram i graviditeten?

Jag skulle inte våga trappa ner efter eget huvud. Tycker dessutom du ska påminna om det är så att du inte fått svar från D ännu.

Har dina lymfocyter legat under 4.0 hela tiden?

Jag har mailat varannan dag sedan i torsdags och bett om återkoppling :S

Mina lymfocyter ligger oftas runt 2. Endast vid två tillfällen i december var de uppe strax över 4, men sedan dess har det varit lågt igen. Är det nåt särskilt just när lymfocyterna överstiger 4?

Gick bra på mvc-inskrivning idag förresten :)

Sötaste barnmorskan; gjorde ingen affär av medicinerna eller min viktuppgång. Och fast att det bara var ett samtal mätte hon livmodern och lät mig lyssna på hjärtljuden då jag oroade mig för MA.
  • Zwillinge86

Gud vad skönt Che!

Hoppas det är lösningen på dina besvär :)

Tror du atg immunförsvaret kan orsaka proppar även om chicagotesterna inte visat någon förhöjd propprisk? Så länge man tar fragmin och trombyl borde man förhoppningsvis vara säker.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!