• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ladylufsen skrev 2017-12-13 17:43:08 följande:

En fråga kring omega3, visst fortsätter ni äta den under graviditet eller endast fram till dess? Tycker jag läser olika om effekterna under graviditet, att det skulle kunna gå över till barnet och ge nedsatt immunförsvar. Andra verkar hävda motsatsen. Vad har ni hört?

När jag var gravid med sonen kunde man välja att ingå i en studie på MVC där man skulle ta omega3 under graviditeten för att minska risken för allergi. Vet inte om det kan tala för att man inte anser det vara negativt för barnet...
  • Zwillinge86
    LadyMaria skrev 2017-12-15 14:50:29 följande:

Mitt blod HCG visade idag "mer än 5" alltså har det sjunka sedan igår då jag hade 11..... fy fan va jag är LESS!!!! 7e behandlingen nu 15 embryon totalt. Går sönder :(

Beklagar verkligen att det går åt fel håll. Var samma sak för mig förra hösten. Sån bergochdalbana att först plussa och sen inse att hcg sjunker. Avgrunden är bottenlös, låt den vara det ett tag och känn sen efter om du/ni orkar ladda om. All kärlek och medkänsla till dig <3
  • Zwillinge86
    LadyMaria skrev 2017-12-15 17:49:44 följande:

Tack, så skönt att ni finns här som vet vad man går igenom! Jag känner att jag vill göra äggdonation för det känns som vi har provat ALLT och sån här otur kan man inte ha... måste vara något fel. Blir så frustrerad också när man vet att metoderna med PGS o PGD finns i Sverige men man får inte göra det om man inte har en ärftlig sjukdom. Det är så mycket som är så orättvist i allt detta. 

Jag kommer inte exakt ihåg för det är lätt att blanda ihop, men visst hade du gjort äggdonation och är ung? 

Kramar

Det stämmer. Jag blev gravid naturligt på typ försöker när jag var 25år. Fick missfall i v.11 och var sedan ofrivilligt barnlös i 5år. Gjorde en stimulering och 2 IVF:er med riktigt dåliga resultat för min ålder. Blir bara gravid spontant, men får då istället missfall. Stod länge i kö för ÄD då landstinget inte tyckte det var lönt att göra ivf på sista försöket. Åkte i väntan till Aten och gjorde immunologisk utredning (tror kanske att jag fick ett mkt tidigt missfall vid första immunsupporten) men kom sedan fram i ÄD-kön och kombinerade då det med immunsupport och blev gravid trots att det bara var ett enda ägg som utvecklades normalt. Och det enda ägget var min efterlängtade son som kom -15 när jag var 29år. Nu 31år och två fina embryon tillbaks, men ingen graviditet. För mig var ÄD till slut enbart en lättnad. Är trött på mina egna ägg, blir jag väl gravid får jag ändå bara missfall.
  • Zwillinge86
    pipperoni skrev 2017-12-15 22:09:54 följande:

Jag har ätit kortison till och från under två års tid och har ibland inte hunnit trappa ner mellan försöken. I början kunde jag trappa ner enligt Dr Ds schema utan problem. Men nu har jag insett att bär jag trappat ner för snabbt tappar jag enorma mängder hår och får ont i axlarna. Det försvinner direkt igen när jag höjer kortisonet. Så jag trappar ner väldigt långsamt, särskilt de sista 5 milligrammen. Har läst att brist på eget kortisol kan kvarstå i upp till ett är efter avslutad kortisonbehandling, tyvärr. Se mer här: www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Tack för input! Om man inte märker av några symtom, tror du då att man kan anta att kroppen klarat nedtrappningen? Jag har minskat dosen ganska snabbt, mest för att jag vid flera tillfällen sommar ifrån kvällsintaget, men jag mår som vanligt.
  • Zwillinge86
    Niskan15 skrev 2017-12-19 11:19:47 följande:

Ja, just det! Jag kom på det nu att jag även köpte med mig folsyra. Ja, jag tar alla vitaminer som du nämde ovan. Super tack för svar! Jag köpte det han rekommenderade och skrev på receppappret.

Hehe, jag har många års erfarenhet av clearblue ägglossningstest. Gud vet hur många tusenlappar man spenderat på dessa ???? Haha.

Tusen tack! <3

Nu kommer jag att förvirra dig, men jag blev under våra naturliga försök med immunsupport ordinerad att ta munkpeppar fram till ägglossning och sedan progesteron fram till mens.
  • Zwillinge86

Många som verkar fundera kring det här med att trappa ut mediciner under graviditeten. När jag var gravid med sonen upplevde jag att jag mådde bra och att mina värden var stabila efter de tre första månaderna. Började då ligga på dr.D om förklara vad i mina provsvar och symtom som gjorde att han bedömde att mitt immunförsvar ännu inte var lugnt (settled). Men han nonchalerade frekvent mina frågor och önskan om att förstå utan hänvisade bara till att jag var i behov av fortsatt medicinering under hela graviditeten. I v.23, valde jag därför på eget initiativ att trappa ut alla mediciner, då jag mådde sämre av stressen av att ha koll på mediciner, prover och dropp än vad jag tror att de gjorde nytta. Mådde även psykiskt väldigt dåligt av viktuppgången pga kortisonet. För min del gick uttrappningen galant och jag födde en fullt frisk och normalt utvecklad bebis. Hade kanske tur, men jag upplevde inte att Dimitris tolkning av mina provresultat och mitt påstådda behov av fortsatt medicinering stämde på slutet.

• Zwillinge86
    Ariellan skrev 2017-12-19 21:45:38 följande:

Hur mycket kortison stod du på från början? :)

20+10mg/dag
  • Zwillinge86
    lill111 skrev 2017-12-20 07:11:11 följande:

Tog du 20 på morgonen och 10 påkvällen? Alltså 30 mg per dygn?

Ja
  • Zwillinge86
    Ladylufsen skrev 2017-12-20 11:10:16 följande:

Jag fick precis mejl från D som bad mig trappa upp dosen prednisolon till 25 mg, nu ligger jag på 15. Vill helst inte öka alls.. vad ligger ni andra på? Låg du på 30 mg hela graviditeten Zwillinge (tills du slutade alltså) eller fick du höja i vissa etapper?

Tror jag enligt ursprungsplanen ganska snabbt kom upp i 15+10mg och sen ökade D dosen vid ett tillfälle de första månaderna. Sen låg jag på den dosen tills jag själv började trappa ut.
  • Zwillinge86
    lill111 skrev 2017-12-20 12:26:01 följande:

Tog du många dropp under ruvartiden och längre in i graviditeten? Hade du högt TNF-a?

Jag har inte högt TNF-a, har för mig att det främst var var nåt med 19 som var högt. Sen hade jag viss proppbenägenhet. I övrigt var mest mina hormoner i obalans, vilket D menade berodde på överaktivt immunförsvar. Likaså min låga äggreserv och dåliga äggkvalitet menade han var ett symptom på överaktivt immunförsvar. Jag fick ta många dropp under ruvningen, snittade på 1/vecka i början av graviditeten.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!