• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

En fråga till er som har erfarenhet av progynon och/eller ÄD. Har de senaste dagarna haft blodböandade flytningar varvat med sparsam färsk blödning. Var på vul i måndags och berättade detta, men då slemhinnan såg fin ut var det inget att oroa sig för, särskilt eftersom jag den dagen hade helt klara flytningar. Men så skvättblödde jag igen på tisdagen och blev lite nojig att slemhinnan ska stötas ut så jag fick en telefontid som resulterade att jag ska ta 4 tab/dag istället för 3. Nu har jag gjort det både tisdag och onsdag, men jag "blöder" fortfarande.... Bör jag vara orolig, och finns det något jag kan göra?

• Zwillinge86
    Redan47 skrev 2014-11-14 02:46:42 följande:

Minska blodförtunnande tex ta bort trombyl. Vila. C vitamin. Vilken dag är du på? Fick du ut dina utländska recept?

Tack redan. Jag är på cd12, har inte börjat med trombyl eller fragmin än så det kan inte vara dessa. Tar dock hög dos omega3 och c-vitamin. Ska jag minska lite på omega3 och ta bort c-vitamin kanske då? Jag har lyckats få beställa medicinen på ett cura-apotek och ska hämta den idag mot uppvisande av original recept. Hoppas att det inte blir nåt tjafs om underskriften då jag bara fått receptet på mail :/
  • Zwillinge86
    Cathy skrev 2014-11-14 08:49:08 följande:

Zwillinge; hur mycket tar du omega3? Kom precis på att jag blödde en gång flera dagar efter ET (men långt innan TD) och fattade inte först vad det var innan jag kom på att jag tog stor dos omega3. Det var innan jag började med immunmedicineringen. Om du tar IL så ta inte så mycket omega3, du får det i IL ändå Och onödigt att riskera, omega3 är så kraftfullt att det kan påverka kroppen på oväntade sätt och 'förstöra' en behandling. 1000mg är tillräckligt, särskilt med IL. Hoppas du slutar blöda nu så att allt fungerar för återföring. Kram

Tack för input :) Alltså D ordinerar 1500 fishoil men det är lite oklart om han menar per dag eller totalt 3000 (morgon+kväll). Hur har ni andra med immunsupport tolkat hans instruktioner? Har också utifrån diskussioner i denna tråd valt att tolka att det är omega3-innehållet han menar när han ordinerar 1500, alltså inte mängden fiskolja (fastän att han skriver fishoil). Jag tänker att mängden fiskolja i sammanhanget är ointressant då varje märke kan innehålla olika mycket omega3. Tänker jag fel?
  • Zwillinge86

Så för att förtydliga försöker jag få i mig 1500mg omega3 på morgonen och sedan samma dos på kvällen = totalt 3000mg (4kapslar). Mängden fiskolja per dag blir ju dock lite högre eftersom varje kapsel innehåller 1000mg fiskolja...

Innehållsförteckning per kapsel:

Fiskolja 1000 mg

Motsvarande omega- 3 fettsyror (35%)

540mg varav EPA /DHA 450 mg

Vitamin E 5,0 mg

• Zwillinge86

Jag sällar mig till frustrationsklubben på svenska klinikers arbetssätt. Fick ju förra måndagen veta att innan helgen kommer de komtakta oss med instruktioner om progesteronstart och spermaprov. I fredags ringde de och meddelade att vi får mer instruktioner på måndag (idag) men att vi ska börja förbereda oss för startskottet. Frågade lite försynt om man kunde få veta om vi var par nr ett eller två på donatorn, men det kunde de verkligen inte uttala sig om. Mycket märkligt kände jag då de borde vet, och kunna säga, ifall det är fler mottaggare som är igång... Men men ordade inte så mycket om det utan fokuserade på att helgen snart gått och då vet vi mer. Så snacka om antiklimax när de idag ringde och berättade att det blivit "förskjutningar i planeringen och att inget kommer hända förrän tidigast i mitten av nästa vecka". Jahopp, vad beror de förskjutningarna på frågade jag som tänkte att jag som patient har rätt att vara insatt i min egen behandling. Men det var visst information som de absolut inte kunde delge mig. Jag fattar ingenting, varför skulle det vara så farligt att berätta för oss hur det går för donatorn? Nu känns plötsligt veckan oövervinnligt lång och jag måste fortsätta att hålla kalendern öppen utan att kunna ge jobbet några besked. Kan inte heller släppa tankarna på att förskjutningen beror på att det inte går så bra för vår donator, att vul inte visar några lovande ägg tex. Jag menar nåt måste ju vara galet om se plötsligt behövs ytterligare minst en vecka innan ÄP blir aktuellt. En veckas stimulering är ju mycket så då kan hon ju inte ens vara i närheten av att ha några mogna blåsor... Eller vad finns det annars för rimliga anledningar till att allt förskjuts? För visst måste hon ju ha börjat stimulera vid det här laget (vi skulle ju va beredda from torsdag) det kan ju knappast vara hennes mens de inväntar?????

• Zwillinge86

Jag har precis fått preliminärbesked om fortsatt behandling. ÄP planerat till fredag 28/11 och ET 1/12. Tar progynon 4gr/dag och ska börja med vaggisar 3gr/dag från och med fredag, då sambon även ska lämna spermaprov. Jag är på cd22 idag och har inte varit på vul sedan den 10/11 och då var slemhinnan 9mm och treskiktad. Verkar upplägget normalt, jag har ju inget att jämföra med :/

• Zwillinge86
    Redan47 skrev 2014-11-24 14:35:59 följande:

Min reflektion är: att det verkar lång tid att gå med en färdig slemhinna. Transfer cd16-20 vanligt i "naturlig " cykel, nedreglerade cykler så får vi fler dagar att spela på dvs manipulera med östrogen/progestoron. då inga egna hormoner går igång bakom kulisserna, som öppnar o stänger fertilitetsfönstret.

Jag är inte helt påläst hur du medicinerats hittills. Minns att ditt prolaktin är ett problem för dig.

Håller tummar för julklappen!

Tack, jag känner också mig lite skeptisk till att tiden drar iväg. För mig är ju slemhinnan en färskvara... Jag är inte nedreglerad, fick börja med progynon när mensen kom. Ökade dosen med en tablett då jag småblödde efter vul, efter det inga undersökningar eller förändringar utan bara väntan. Kör ju immunsupport via Dr.D samtidigt så övriga mediciner är omega3, B6+12, folsyra, pred och D-vitamin kombinerat med IL-dropp. Hade vid teststimuleringen i förra cykeln högt prolaktin som nu sänkts ordentligt. Tar i dagsläget 1,75mg pravidel per dag för säkerhets skull.

Jag vill ju tänka att slemhinnan inte är något problem eftersom de inte kalkar till vul trotts att tiden drar iväg, men min rädsla är att de inte ens fattar att det skulle kunna vara ett problem...
  • Zwillinge86
    Redan47 skrev 2014-11-24 22:11:39 följande:

Zwill: ring och rådgör med Huddinge , vill minnas jag uppfattat att de har de rutinerna. 16-20. Så får du fler uppgifter.

Har du haft ägglossning? Brukar du känna av den?

Jag brukar känna av ägglossning när jag väl har den. Har inte kännt av de tydliga tecknena nu, mer än att jag var öm vid sex igår.
  • Zwillinge86

Sambon ringde just och spermaprovet såg bra ut, inget att anmärka på vid första analysen. Nu hoppas vi att det blir ÄP för donatorn under dagen och att hon levererar många fina ägg. Vet inte hur jag ska stå ut, och då är det här bara början :/ är på cd28 idag och har inte gjort vul sedan cd8 och är lite orolig för att slemhinnan varit redo så länge. Jag tar från och med idag litinus x3, bör jag komplettera även med utrogestan oralt?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!