• singhatjejen

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Cathy: Tack för info! Blir alldeles snurrig när jag försöker googla.
    Jag läste någonstans en lista på anledningar att tappa mycket i järnvärd, och en var att man blöder mycket - men att det då ska handla om maligna orsaker.... Förvånad
     Jag blöder väldigt mycket - så mycket att jag blir rädd ibland...
    Förra hösten var det Marie E som upptäckte att jag hade låga järnvärden och fick upp dem med medicinering. Nu är de nere igen alltså!
    Tack, Snart lycklig, för att din info om Marie E, ska fundera och kolla almanackan!

• singhatjejen
    Cathy skrev 2013-10-06 12:55:33 följande:
    Jag har alltid haft lågt hemoglobin och järndepåer och fått upp värden endast med tillskott. En orsak är att jag dricker mycket mjölk (järn sugs inte upp) och den andra mensen. Men kan tipsa dig om att jag fick väldigt sparsam (normal) mens när jag började med levaxin. Så blöder man väldigt mycket kan en orsak vara att sköldkörteln inte fungerar som den ska (högt tsh). Mitt tsh värde låg då inom ref värden, lågt på 3 någonting..
    Cathy: Det var intressant! Men jag tror min sköldkörtel fungerar som den ska. Senaste värdena - för typ tre veckor sedan:
    S-TSH: 1.7     (0.4-3.5)
    S-T4 free 10    (8-14)
    S-T3 free 4.7     (3.5-5.4)

Fast det kanske kan vara värt att testa levaxin ändå? Har i alla fall börjat med niferex och känner mig något lite piggare efter bara en vecka... Inser att jag kan tvingas äta pillrena fram till den upphör i klimakteriet...

Påskliljan: Så ledsen för din skull. Gråter
  • singhatjejen
    aylak skrev 2013-10-11 19:21:40 följande:
    Blingbling: Förstår hur du känner dig. Stor kram.

Det är för illa att svenska läkare förvrider begreppet "vetenskap och beprövad erfarenhet" så till den milda grad att vetenskapens kärna helt urvattnas - det unika med just vetenskapen är ju intentionen att ständigt ompröva och uppdatera sina teorier. Men inom läkarvetenskapen och särskilt i Sverige har man klantat till det fullständigt så att det i princip blir omöjligt att ompröva teorier på annat sätt än i stora och dyra randomiserade dubbelblinda placebo studier. Vård som kräver individualiserad läkekonst är svårare att studera på just det sättet och då blir vi sonika helt utan behandling för att våra läkare inte orkar läsa in sig och resonera logiskt. Skärpning läkarSverige!!!
    Aylak: du säger det så bra, håller helt med: Skärpning läkarsverige!
    Blingbling: Ledsen för din upplevelse - tyvärr känner jag igen mig alltför väl... Vi borde göra ett gemensamt uppror mot just fertilitetsläkarsverige allihop! Slå dem på näsan med sin j...a nedlåtande empatilösa attityd och konservativa trångsynta sätt att se på sitt jobb.
    Ursäkta. Många års ilska som blommar upp ibland.

april: jag har testat Humira. Tog två sprutor och nya testet visade att jag fått ned värdet från 49 till 25 så jag behövde inte ta de två andra jag köpt hem. Jag tog faktiskt inte ens ett test innan, fick ingen läkare  med mig och var så säker på att jag vaccinerat mig. Kände inte av sprutorna överhuvudtaget vad jag vet. Det är nu ett år sedan ganska precis och vad jag vet har jag hittills inte märkt någon biverkning.
  • singhatjejen

Just ja: Angla - håller tummarna!Solig
    Ursäkta om jag missat att någon annan är på g... var så många inlägg att jag skummade snabbt bara...

Che och ni andra som kommit en bit på väg in i graviditeten - må det gå hela vägen denna gång Gravid

• singhatjejen

Blingbling: Bra idé.
    Zins underbara hemsida blev ju ett fantastiskt genombrott - ser fler och fler hänvisa till den och om man googlar på något i de områdena dyker den allt oftare upp.
    TWH:s och Lullys snack med IL-tillverkarna var väl nästa genombrott.
    För att inte glömma det jobb alla vi tjejer gör och har gjort genom att prata med läkare för läkare, sköterska för sköterska - även om vi får nobben - gör också mycket.
    Alla steg i rätt riktning. Små som stora. Allt vi kan göra som leder till förändring är jag med på. Ansöker om medlemskap.

• singhatjejen
    singhatjejen skrev 2013-10-11 20:30:41 följande:
    Aylak: du säger det så bra, håller helt med: Skärpning läkarsverige!
    Blingbling: Ledsen för din upplevelse - tyvärr känner jag igen mig alltför väl... Vi borde göra ett gemensamt uppror mot just fertilitetsläkarsverige allihop! Slå dem på näsan med sin j...a nedlåtande empatilösa attityd och konservativa trångsynta sätt att se på sitt jobb.
    Ursäkta. Många års ilska som blommar upp ibland.

april: jag har testat Humira. Tog två sprutor och nya testet visade att jag fått ned värdet från 49 till 25 så jag behövde inte ta de två andra jag köpt hem. Jag tog faktiskt inte ens ett test innan, fick ingen läkare  med mig och var så säker på att jag vaccinerat mig. Kände inte av sprutorna överhuvudtaget vad jag vet. Det är nu ett år sedan ganska precis och vad jag vet har jag hittills inte märkt någon biverkning.
    April: Jo jag svarade dig - se ovan.
  • singhatjejen

April: jag formulerade mig lite slarvigt ser jag. Jo jag tog ju proverna i Aten för ett år sen som visade högt tnf och fick höra att jag behövde humira. Innan man tar humira ska man kolla att man inte har infektioner i kroppen eller vilande tbc om jag inte minns fel etc - sådana tester gjorde jag inte, fick ingen läkare med mig. Nya tnf- testet efter två humirasprutor visade att värdet sjunkit från 49, som första provet visade, till 25 eller 26 minns inte exakt.
    Nej är tyvärr inte gravid. Ägnade våren åt att göra tre äggplock och de återfördes före sommaren. Utan plus.
    Testade om tnf på nytt nu inför FET som ska göras nästa månad och det var ok - 29 tror jag.

• singhatjejen

Angla: Jag skulle ge det en chans om jag var du. Förstår att du är less, men du blev ju spontant gravid i somras även om du fick missfall - och du är ju fortfarande jämförelsevis ung. Men det måste kännas rätt för dig. Hoppas dock du slipper ta ställning utan din ruvning nu slutar i plus!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!