• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Angel00 skrev 2014-04-02 08:10:33 följande:

Fragmin verkar direkt. Vid en dos på 5000 IE har du ett direkt skydd mot nybildade proppar i upp till 12 timmar.
    När du tar vanliga läkemedel som inte är direktverkande måste du ta dessa under en längre tid för att de ska ha en terapeutisk effekt. Tex predisolone och DHEA. Fragmin ökar genomströmningen i slemhinnan och ska främja för att ägget ska fästa. Jag har inte läst några studier som tyder på att fragmin hjälper till att bygga upp slemhinnan. Däremot har det visat sig positivt att ta fragmin efter transfer.
    Enl den behandlingsplan som jag fick från DrD så tog jag predisolone från sprutstart. Fragmin och trombyl från transfer och slutade med AC och prasteron (DHEA) vid äggplock.

Tack snälla Angel för svar!!

Hur ska jag göra idag - ska på ET nu kl 14:15 - hade du tagit Fragmin innan eller efter?

Pred tog jag i morse 15 mg!!

Tacksam för snabbt svar!!
  • lill111
    Vilaa skrev 2014-04-02 10:38:56 följande:

Återvändsgränder överallt =) Snårigt det här, det värsta är att man underkastar sig sådjävla mycket "lilla gumman" på vägen.

Fyy, lider så med dig Vilaa, och känner igen mig i det du beskriver - pust och stööön vad jag höll på med VC som skulle hjälpa mig med dropp - nu har jag hittat en vän som är ssk som tack o lov kan hjölpa mig - men finner det orättvist alla ska få rätt till denna behandling om man uppvisar immunproblem - hatar verkligen svensk fertilitetsvård! Vidrigt!!

Kram iaf och hoppas allt löser sig!
  • lill111
    Angel00 skrev 2014-04-02 11:57:56 följande:

Det räcker gott med att du tar en dos ikväll. Det är alltid bättre att ta fragmin efter ingrepp då läkemedlet kan göra att du blöder mer vid själva ingreppet.
    Av samma anledning ska du inte ta fragmin vid äggplock.

Tack snälla för snabbt svar!
  • lill111
    leah2012 skrev 2014-04-02 14:16:59 följande:
    Och lill lycka till med et! Vad spännande

Tack rara du!!
  • lill111
    AaFT skrev 2014-04-02 16:37:37 följande:
    *håller tummarna* 

Tusen tack...hoppas allt är bra!
  • lill111

[quote=72916066][quote-nick]Snart lycklig skrev 2014-04-02 20:29:46 följande:[/quote-nick]Hoppas allt gick. Bra idag Lill och lycka till med ruvandes![/ Åh, tack rara....har ett toppembryo i mig enligt kliniken iaf....Så spännande med dig nu...hoppas, hoppas allt går vägen nu....härligt med en fin rund blåsa och intressant dr d,s teori om äl-sekret att då är det ett bra ägg....ingen aning om det innan.... Han kan den mannen! Är ju bara på ruvdag 2 men molar som attan, orolig....men det kanske är normalt, lite som mensvärk....första ggn för oss med IVF.... Lycka till nu kära du!!

• lill111

Behöver dryfta med er kloka kvinnor IVF och immunproblem - vi har nu gjort vår först IVF eftersom jag inte blir gravid längre.

6 mf/ma sedan ht-2011, vår som kom 2010 blev till på tredje försöket.

Låg födelsevikt 2700, vilket dr d hävdar med bestämdhet beror på immunproblem, vilket jag är böjd att hålla med om.

Nu till saken och mina funderingar som jag vill ha hjälp med.

Vi fick nu ut endast 5 ägg ur fem blåsor - tre blev korrekt befruktade och ett toppembryo i mig nu, ruvdag 5.

Fick just det dåliga besked att inget gick till frysen - blev helt knäckt - fick då automatiskt negativa tankar och tror inte att det kommer lyckas med det som är i mig heller, varför liksom?? Någon som lyckas med ET och inget till frysen??

Har ju inga erfarenheter av IVF så all input och tankar vill jag gärna ha kring detta. Kliniken tyckte det var ett ganska dåligt resultat, alltså 5 ägg och endast tre befruktade och inget till frysen, är det dåligt?

Nu till min fråga och fundering - det kanske är så att jag har haft dålig kvalitée hela tiden?? Därav mina Mf/ma?? Fick ju lite bekräftat det nu efter första IVF;en, eller är det fel att tänka så??

Är så tung att leta vidare på nästa steg - funderar nu på om jag kanske kan bli hjälpt av DHEA och vart får man tag på det - någon med erfarenhet av detta här??

Desperat är jag nu? När ska man ge upp liksom - ursäkta deppinlägg- men det hade bara känts så bra om åtminstånde ett ägg gick till frysen, då hade jag fått upp hoppet lite...

BTW, har jag ett fyrcelligt embryo i mig vilket ska vara det optimala säger kliniken?? Vet ju inget om vad som är bäst?

De andra två som de odlade vidare på var 5 och 6 celliga?? Jag trodde att det alltd satte in det som hade flest celler??

Ja, ja, oerhört tacksam för tankar och kommentarer.

Härligt med er som det går bra för, alltid något att glädjas över iaf - heja, heja!!

Kram/

• lill111
    sanna38 skrev 2014-04-06 12:57:29 följande:
    TWH  & Cathy tack för era svar ! Ja, borde väl göra en ordentlig immunutredning & se om det finnas nåt mer att göra för att öka chanserna innan ev. nya försök...Just nu känns det hopplöst & slut på både pengar  & krafter men förhoppningsvis har man återhämtat sig om några månader!

lill111-Om det är ett tvådagarsodlat embryo så ska det vara fyrcelligt för att vara optimalt. Inte lika bra om  det delar sig snabbare eller långsammare som jag förstått.

Jag tycker inte att du ska vara så deppig ändå -är ju din första IVF & det kan vara svårt att ställa in sprutdos & det kan bli både fler embryon & bättre kvalitét med annan medicinering. Du hade ju ägg i alla 5 blåsor & det ju också positivt och att tre av dem befruktade var ju också bra med tanke på antalet ägg de fick ut.  Och även om du fått ut få ägg denna gång så har du ju fått ett toppembryo tillbaka & det kan ju vara tillräckligt :) Jag håller tummarna!

Har själv gjort 7 IVF.er och fått 3 missfall & troligtvis ett mf på gång så jag  förstår samtidigt dina tankar att det kanske är äggkvalitén som är dålig och orsakar missfallen (inte bara ett överaktivt immunförsvar). Snurrar som sagt i mitt huvud också just nu - funderar på om det är nån idé att fortsätta med egna ägg & immunbehandling eller om det är dags att gå vidare med äggdonation eller ge upp...Men som sagt jag håller tummarna för dig och ditt embryo i magen  !
    Tack Sanna för svar!! Skönt att höra om 4-celligt, inger ju lite mer hopp nu då, trots inga till frysen...
    Håller verkligen tummar o tår för att ditt lilla är kvar i dig!! Hoppas, hoppas - så härligt när vi här inne lyckas!! Tack igen!
  • lill111
    Solkattan skrev 2014-04-06 14:00:25 följande:
    Lill: scary ! Va lika våra historier är !! Jag fick ut 5 ägg i fredag.. 3 gått vidare. Alltid dessa tre... Vet ej om alla kommer klara sig till blastocyt stadium. Kommer få tbx en 6-8 cellig imorgon. De andra två går vidare tills på ons. Har gjort 4 ivf. Alltid få ägg fast många blåsor. Första ivf 6 ägg ut... En blev sonen. ( då också tre befruktade). Sonen kom ut på 2700 gr. Bekant eller ?! Har du också pco äggstockarna.. ? Många blåsor från start.. ? Har du pco så rekommenderas inte dhea har jag läst. Har två burkar stående men jag har inte vågat ta iom. Pco. Vilken metod körde ni... ? Korta långa.. ? Hur många dagar med sprutor... ? Vilken dos/doser.. ? Vilket preparat.. ? Gonal_f ? Vilken äl spruta.. ? Finns mycket som kan spela in. Hoppas guldägget ligger på ruvning nu.. ! Och är det första ivf: en så kan man se det som en provomgång. Nästa gång kan de kanske våga ge dig högre dos.. ? Längre tid..? Osv...

Solkattan, tack snälla för svar, ja, våra historier är väldigt lika -. intressant med vikten på våra söner - är övertygad om att immunförsvaret ställer till det där.

Jag hade 5 äggblåsor och det blev 5 ägg ut totalt, alltså ägg i varje blåsa. Tre befruktades och ett toppembryo till mig som jag fick tillbaka i onsdags, 4-celligt!

3 odlades vidare, men fick besked idag att inget gick till frysen:(( Blev såå ledsen...
    Jag har inte PCO inte vad ngn gyn sagt till mig, inte dr d heller....

Vart köpte du dhea? Vad jag förstått från Zins fantastiska sida så vågar jag inte med immunproblem äta Melatonin, men dhea, ska gå bra vad jag uppfattat??

Vi körde korta protokellet: 225 gonal-f hela tiden sprutade i 11 dagar tror jag det var...
    Otrivell äl-spruta...Vilken metod kör ni nu?

Hoppas så nu ni lyckas Solkattan - visst är du som jag i ålder med? Jag fyllde 39 i dec...kram, kram
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2014-04-06 14:21:03 följande:

Bad har du för amh? Vet ju att du även följer amh-tråden?
    5 äggblåsor med ägg och tre befruktade är väl inte dåligt om du har ett lågt amh? Vi fick ju avbryta vår första ivf pga att det vid ÄP bara fanns 2 blåsor och vid andra försöket fick vi fram 3 mogna ägg varav 2 befruktades och ett återfördes. Sista ivf:en med dhea bla fick vi fram 5 blåsor som alla innehöll mogna ägg, och alla befruktades med icsi. Dock inget ET då alla slutade dela sig på dag 3. Enligt alla läkare jag pratat med (rmc, falun, privat gyn och CFC) har menat att detta är normala resultat när amh är lågt. Så så vida du inte har kanonvärden och förväntades få fram massa ägg så kan jag inte se att dutt resultat skulle vara dåligt.... Även om man alltid önskar att det vore bättre.
    Jag vägrar ju att acceptera att vår barnlöshet (till största del) beror på låg äggreserv och dåliga ägg varför jag påbörjat immunsupport istället. Kanske kommer jag om resultaten uteblir att tvivla precis som du, men Ds förklaringar stämmer såväl ihop med allt jag upplevt att jag har svårt att inte tro att immunförsvaret skulle vara min största fiende. Hoppas den värsta hopplösheten lägger sig snart. Du kan ju mkt väl lyckas på de tre ägg som nu odlas.
    Jag har ett AMH på 1,0 togs dock i maj förra året, då det var galet strulit med alla resultat om ni minns? Då var det beskedet att alla hade fått för lågt amh-resultat så jag ligger väl runt där...
    Vad har du för AHM Zwillinger?
    Tack för goda tankar och inlägg - nä, jag förväntar ju mig kanske inte mer heller eftersom jag är 39 och har ett amh unt 1,0, men ja, vet inte vad kliniken förväntar sig....

Nu går ju alla tankar till att boosta kroppen med dhea och q 10 innan nästa försök....

Men som sagt vet ju inte om jag vågar....

Hoppas att allt går bra för er med - vi hörs:) Kraaam!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!