• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Solkattan skrev 2014-04-10 17:08:15 följande:
    .. o så kommer tårarna igen. Fick brev idag från kliniken. Övertygad att båda mina embryon dött då det kom så fort. Men nu har jag TVÅ blastocyter i frysen.. !! Frystes in igår. Har aldrig fått blastocyter förrut. Känns som om jag äntligen vunnit de där miljonerna på lotto .. ! Så himla glad över dessa två bonuschanser... ! Lill: förkylning låter jobbigt... :(. Innan immunspåret så tolkade jag det som positivt. Att kroppen vär upptagen med annat.. men tror dr d är av annan uppfattning. Hoppas ändå din lilla håller på att bo in sig... :)

Tack!! Hoppas, hoppas!

Underbart att dina två gick till frysen, jättegrattis - kommer absolut gå vägen nu!! Kram!!
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2014-04-10 17:11:08 följande:
    Blingbling: kom just på en sak. Står det inte i nya lagtexten att vården ska vara vetenskapligt bevisad eller BEPRÖVAD ur ett internationellt perspektiv? Om det även står beprövad så finns det väl inte så mycket att tjafsa om för metoden och utredningen är ju absolut inarbetad och välbeprövad även om det saknar studier som FK godkänner... Jag vet inte, en tanke bara eftersom det ändå är skillnad på evidensbaserad och beprövad.
    Har tagit just det med Socialstyrelsen och visst står det så, men sedan står det att det även ska godkännas av svenska läkare - givetvis - oust o stöööön!
  • lill111
    Missne skrev 2014-04-11 23:39:26 följande:
    Nu har jag kommit hem efter 6 dagar i Aten (men oj vilken tid det tog att läsa ikapp när man varit borta så länge ). Gjorde en hysteroscopy i måndags, samt tog alla blodprover samt vanligt VUL och konsultationsmöte på onsdagen. Kändes positivt. Hysterscopyn var tydligen lyckad och allt såg bra ut enligt Dr D. (fick även en dvd-film från livmodern - kul att se hur livmodern ser ut inuti även om det var svårt att förstå vad man såg), synd bara att det var mitt i Äl-tid, men Dr D tyckte inte att jag skulle byta tid p g a det. VULet gick också över förväntan. Hade farhågor om att äggstockarna skulle ha förtvinat nu när jag är ett år äldre än senast jag gjorde VUL. Hade 3 stora Äggblåsor som troligen skulle släppa inom 24 timmar, trots att jag inte tagit några som helst mediciner eller tillskott sedan juni förra året. Han började prata om chans till trillingar eller tvillingar och frågade om det förekom i min släkt. Tråkigt dock att jag just gjort hysterscopyn och att det därför inte var någon bra miljö att fästa för äggen denna månad. Jag fick heller inte börja med några mediciner förrän efter att han fått svar på blodproverna och vi haft vårt telefonmöte då han skulle gå igenom mitt behandlingsprogram..  Han var dock ganska säker på att det kunde vara immunologiska problem som orsakar barnlöshet för mig, även om han även tryckte på att min ålder också har stor betydelse nu. Hade ju gärna fått ett första IL-dropp när jag var där, men det fick jag inte. Fick däremot med mig några påsar. Köpte även med mig prednisolon och pergotime och barnalbyl som han tyckte att jag skulle köpa. Han tyckte även att jag skulle ta Fragmin. Men eftersom jag är APC-recistent så menade han att min läkare i Sverige skulle skriva ut det till mig, att de inte kunde neka mig det då jag har en diagnos. (Får väl se om det går....). I övrigt får jag vänta på provsvaren.

Apropå det ni skrivit om DHEA, så åt jag det under ett år på ordination av minhemortsläkare via Falun. På mig tror jag dock inte att det var bra. Började med 50 mg i ett par månader och fick massor med finnar på ryggen och gick upp flera kilo (muskler) och äl strulade. Sa till läkaren att jag trodde att jag fått för högt testosteron. Då togs ett testosteronprov och det var förhöjt så han sänkte dosen till 25 mg vilket jag fortsatte med resten av året. Slutade sen för tror inte det var bra för mig.Vill bara säga att det inte är något mirakelmedel som passar alla. Har man redan högt testosteron tror jag inte att det är så bra för fertiliteten.
    Härligt att det gick bra hos Dr d - kommer säkert gå brar med hans hjälp!

Har en liten fråga om dhea då jag tänker börja med det nu

Fick mens idag efter vår förstaIVF och vi fick endast 3 ägg och inget till frysen - nu vill jag boosta kroppen med dhea och melatonin...

Ber jag bara min VC ta ett testosernonblodprov? Och på vilken cd börjar man med dhea isf?

Ska givetvis rådgöra med dr d med....

Tacksam för svar
  • lill111

Nu är man på ruta 1 igen då....mensjävel är här precis på BIM...

När ska man starta med melatonin och dhea vilken cd? ska man köra det innan sprutstart?

Eller kan jag påbörja nästa IVF-behandling...?

Är övertygad om att mitt immunförsvar har attackerat mitt lilla embryo, eftersom jag fick feber och kraftigt förkylning 7 dagar efter ET samt mina bkåsor i munnen som jag alltid får 7 dagar efter ÄL och som en klocka kom dessa blåsor på tungan på samma ställe 7 dagar efter ET....blir så jäkla trött på min kropp så jag kräks...

Vill ju även försöka med ÄD, men det är ju tusan ingen idé när koroppen bara stäter bort embryot, eller hur?

Har inte fått testa mitt östrogen heller när är det bäst att göra under sprutperioden, innan??? kan ju vara det med som stör hormonnivåerna, eller vad tror ni???

Hoppas det går bra för alla som ruvar och de andra graviditeterna - alltid något att glädjas åt!!

Ännu ett misslyckande, inte bra för självkänslan, sååå ledsen.../

• lill111
    Missne skrev 2014-04-13 08:48:04 följande:
    Tråkigt att mensen kommit . Undrar också om du kört immunbehandling vid detta IVF?(borde kanske veta "skäms"). DHEA äter man hela cykeln så det kan man börja med när som helst. Om du får DHEA utskrivet av läkare så kan du be dem om testosteronprov. Så var fallet för mig, men det var inget som de tog innan de skrev ut det vilket jag kan tycka var fel. Det var först efter att jag bad om det för att jag fick biverkningar, som jag fick ta det. Om du tänker ta det på eget bevåg så vet jag inte hur lätt det är att få ta, men prova med din VC.
    TACK för svar!

Vart börjar man nu?? Har haft fullt immunstöd, IL, pred, fragmin, trombyl, men det har inte hjälpt - samma mönster som alltid dag cd23 brun flytning och bsåsor på tungan alltid samma ställe:(

Immunreaktion antar jag - ska bli intressant att kolla min fbs-värden som jag får först imorgon, min gyn är sååå seeeg med att mejla svaren....blir vansinning - tog FBC 5 dagar efter ET och tog IL dagen efter ET....

Kommer väl aldrig få DHEA utskrivet av vc, så fårmedicinera på eget bevåg - kollar av med dr d först...

Är väl ingen idé att fråga om DHEA och testosteronprov på IVF-kliniken?
  • lill111
    Zinfandel skrev 2014-04-13 09:04:49 följande:
    Lill: beklagar Gråter Skit är vad det är. Tycker duska testa lite hormoner innan du börjar ta piller. Kolla östrogen, progesteron, prolaktin, dhea, kortisol osv. Kram Hjärta

Tack, tack för fint stöd!! Tur ni finns...

Jag som nu även vill testa ÄD, men vågar inte för kroppen bara stöter bort embryot:(

Suck o stöön---hoppas du har det bra ZIN!
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2014-04-13 08:53:49 följande:
    Lill: förlåt, har glömt att besvara din fråga: nej jag har inte fått nåt för lågt östrogen vid mina ivf:er. Tänkte mest att att dessa värden höjs/påverkas av ivf-medicinerna. Jag har alltid fått tagit blodprov i samband med varje vul för att kolla östradiol, så ca 2-3 gr per ivf. Har du aldrig fått göra det?
    När jag tog melatonin och dhea så började jag bara, ingen särskild dag i cykeln. Tog båda utan uppehåll över en sommar. Vet dock inte om det är "det rätta sättet" att ta dessa preparat. Bråkade dock med min VC ganska länge för att försöka få kolla mina värden innan jag började, men de tvärvägrade. Hoppas så att ni ska hitta ett behandlingsupplägg som fungerar för dig och ditt immunförsvar.

Inge fara inte lätt att ha koll på allt och alla här, även om man vill såklart!

Ingen som nänt dessa prover för mig vare sig Calanderska eller min gyn, blir vansinning!!!

Tänker att det kan ju vara för lågt östrogen, eftersom spottings/bruna flytningar börjar alltid CD 23....

Antar att det inte är någon idé att ens lägga tid på VC, bättre och medicinera själv---pröva sig fram...

Äter du melatonin och dhea idag? Märkte du någon effekt?

TACK rara för svar!! Hoppas allt går bra för er nu!! Kram
  • lill111
    Solkattan skrev 2014-04-13 08:41:18 följande:
    Lill: kram... :(. Så ledsamt när det inte går... :(. Tyvärr inga bra svar på dina frågor... Körde du med immunbehandling denna gång ( borde minnas skäms ).. ? Själv börjar jag också tro att det inte går vägen. Mår alldeles för bra. Inget drag i magen. Känner för lite. 7:e ruvningen så man har tyvärr lite för mycket koll... :(. Vad gör man nu.. ? Hoppas på äggen i frysen.. ? Allt såg ju så bra ut. Och immunbehandling. Är det bara att inse om det nu skiter sig att det är röttna ägg.. ?!

Tack, körde full immunbehandling - kanske borde höjt dosen pred till 20  mg?? IL dagen efter ET, kanske var för sent!!

Min skitgyn är ju såå seg med att ge mig FBC-resultaten, så vet ju inte hur dessa ser ut??

Tog FBC 5 dagar efter ET....

Får åka upp im och be dem skriva ut de till mig - han ska mejla dessa, men det funkar ju inte då det tar 10 dagar innan resultatet är hos mig - katastrof....

Precis så kände jag med inga drag imagen som jag alltid har vid graviditet, så jag bara visste att det inte gått vägen, samt inga ömma bröst - men har ju faktiskt inte haft spottings denna cykeln om det nu är något som är positivt...

Tror inte du har dålig kvalité på dina ägg - du fick ju till frysen, inte jag, är övertygad om att mina är helt kass, därav måste jag försöka med dhea och melaonin de två försök jag har kvar - Nu håller vi tummarna för dig!!!

Är det bättre med menopeur än gonal-f? För oss tro??
  • lill111
    Zinfandel skrev 2014-04-13 09:14:01 följande:
    Jag är av den bestämda åsikten att ett tillräckligt bra embryo övervinner ett galet immunförsvar, jag har sett exempel på så många som gjort massor med IVFer med immunterapi och sen plötsligt lyckas med ÄD… Om inte embryot är tillräckligt bra så spelar det ingen roll hur mycket man försöker mecka med kroppen. Så jag tror det är värt att prova, med eller utan immunstöd. Men det svåra är såklart att avgöra när steget ska tas.

Har du helt rätt i - ett starkt embryo övervinner immufösvaret - det sa även Dr d, när jag frågade hur vi kunde lycaks med vår son 2010, kroppen försökte stöta bort honom, fick blödning v 7, samt att han vägde bara 2700 när han kom och gick upp i raketfart när han kom ut...
    moderkakan hade slutat fungera och gav honom ingen näring det sista, fruktansvärda kropp...:(

Tack för svar ZIN!
  • lill111
    Angel00 skrev 2014-04-13 09:27:25 följande:
    Ang Melatonin och DHEA
    Dessa två mediciner behöver tre till fyra månaders användning innan man uppnår en terapeutisk nivå i kroppen. Dvs om du börjar på cd 1 och gör Ivf direkt på så spelar det ingen roll att du har ätit dessa preparat.
    Falun rekommenderar att man använt prasteron i minst två månader innan man gör nästa Ivf. Letar man på PubMed så kan man se att bäst resultat har tjejer fått som använt det i tre till fyra månader innan.
    Melatonin som är en boost för äggen, behöver även det tid innan man kan se en ökning av detta i folikelvätskan.
    Det är skillnaden mot preparat som kortison, fragmin,trombyl, menopur, etc som har en mera direktverkande effekt.

Tack Angel!! Hur länge körde du innan? Har du även immunmediciner - har du tnf-a och nk-celler som bekymmer med? Sorry om jag inte minns....

Visst är du gravid nu? Hur gammal är du om jag får fraåg - tyvärr spelar ju åldern roll här:(
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!