Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Solkattan; maila istället till lifeclinic@gmail.com
Solkattan; maila istället till lifeclinic@gmail.com
Ja, Tpo antikroppar är immunologiskt och kan leda till missfall (eller ingen graviditet). Vissa har sänkt sina antikroppar med hjälp av levaxin (endast) men man brukar behöva ta prednisolon (minst 10mg/dag i minst en cykel innan man försöker plussa).
Blingbling; jadå det är bara att knappar på
Blingbling; *skrattar* javisst är dom som lyckopiller särskilt om man har slöa binjurar så mår man såååååå bra av dem Jag började vakna med tuppen när jag började med dem, har i flera år varit supermorgontrött haha.
Blingbling; hihi känner igen allt det där Särskilt varma händer och fötter är så skönt att ha! Du blev säkert av med kilon för att när binjurarna började fungera så började sköldkörteln fungera. Jag hoppas att flera läkare som skriver ut levaxin skulle även skriva ut hydrokortison för ofta har man problem i båda organen, inte bara i binjurarna. Kram
Snart lycklig; hydrokortison har 1/3 immunsänkande effekt jämfört med prednisolon men för trötta binjurar fungerar hydrokortison lika bra som prednisolon. Eftersom hydrokortison används fortare av kroppen så måste det tas flera gånger per dag för att kroppen ska ha jämn tillgång till kortisol medans pred kan ta 1-2 ggr/dag.
Zwillinge; ja, kalla händer och fötter beror inte bara på dålig blodcirkulation och/eller lågt hb utan kan bero även på nedsatt funktion i sköldkörteln och/eller binjurarna. Om problemen kvarstår efter att man börjat med levaxin är lösningen att börja med kortison och/eller Liothyronin. Min gissning är att de flesta blir bra av kortisonet och behöver inte Lio. Tyvärr kan inte våra vc läkare det här och kollar inte binjurarnas funktion (dvs mäter kortisolvärdet) innan det sätter in levaxin och undrar varför symptomen kvarstår med levaxin och även om tsh värdet är sänkt. Då höjer de bara levaxindosen som ytterligare förvärrar symptomen. Istället borde läkaren vid förhöjd tsh nivå mäta kortisolet och om det är lågt börja först med kortison och senare med levaxin.
Rekommenderar Sköldkörtelhandboken av Eva Sartorius som beskriver detta väldigt lättförståeligt, både problematiken kring nedsatt funktion i sköldkörteln och binjurarna och kopplingen till infertilitet och missfall. Alla läkare borde kunna detta men tyvärr är det få som kan!
Blingbling; jag köpte själv ett test från Scandlab (tyvärr finns de väl inte längre??) och testade 4ggr på en dag och testet visade att jag hade ok värde på morgonen men 2 värden på dagen var alltför låga. I Sverige tas i normala fall bara ett prov på morgonen som då kan vara vilseledande eftersom man kan ha ok värde på morgonen (eftersom kroppen bildar mest kortisol på småtimmarna) men senare på dagen sjunker värdet för mycket. Hos en duktig husläkare eller endokrinolog ska man kunna få ta testet?? Snart lycklig; du har rätt högt tpoak, rekommenderar att du försöker sänka det innan återföring! Har inte dr D sagt nåt?