• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zwillinge: åh nej, tusan så tråkigt att höra. Men jag tror och hoppas att när du är redo igen att du blir spontant gravid igen och med rätt immunmedicin så går det hela vägen! Ta hand om dig! Stor styrekkram  

Snart lycklig: du undrade över prolaktinnivåer. Jag skulle pressa prolaktinet till så lågt som möjligt (så nära nedre ref värdet som det går) det ger dig naturlig äl och balanserar dina hormoner (sänker ditt FSH värde och höjer LH) och balanserade hormoner ger bättre ägg Flört Ja, pravidel är vad du ska be gyn att skriva ut.

Veronica; roligt att se dig här! Hoppas du mår bättre nu. kram
  • Cathy

Veronica; skönt att du mår lite bättre. Sks hålla alla tummar för prag!

• Cathy

Krummelur; tyvärr är svaret på din fråga som Zinfandel beskriver. Jag skulle inte som du ödsla tid på tester i sverige utan istället skicka blod själv till Usa labbet eller åka till ngn av fert läkarna i london eller aten. Såvitt jag vet samarbetar ingen mottagning på SH med usa labbet vad gäller dessa prover.

• Cathy

isadora; jag har alltid tagit IL utan natriumklorid, går lika bra det (för de flesta).

• Cathy

isadora; du kan få 'en liten bula' där droppet sätts men låt IL droppa långsamt så borde det inte vara nån fara. Dr D bad mig att ta droppet några gånger utspädd (eftersom min vanliga dos inte verkade sänka mina värden) men jag tog det outspätt iaf, bara lite högre dos. Kroppen kan väl uppta fettet bättre om det är utspätt och därför ges de ofta med koksalt på andra kliniker men som sagt för de flesta passar outspätt lika bra

• Cathy

Lully; kul att se dig här! Tänk att din son är redan 1 1/2 år! Tiden går fort. Helt rätt tänkt att stanna hemma längre om du bara kan. Skulle gärna själv stanna längre men är inte säker att jag har kvar ngt jobb efter det...

Solkattan; kan berätta att vi fick bästa ivf resultat när jag fick endast 8 blåsor (6 ägg), med 13-17 blåsor var resultatet katastrofalt (omogna ägg) så jag skulle vara försiktig med en läkare som vill köra på hög stimulering. Ju fler blåsor desto större risk att man måste plockas tidigare och få omogna ägg. Och jag har fått bästa äggen när den största blåsan varit 20-22 vid äl-spruta. Många läkare vill tyvärr inte invänta det, ofta pga helgstängt eller liknande. Bara lite om mina erfarenheter..

• Cathy

Hej Puni och välkommen hit! Beklagar dina mf och ma. Vissa av oss har gjort mf utredning men inte alla. I den svenska utredningen ingår inga immuntest så den brukar inte visa något om man inte har koagulationsproblem. Många med immunproblem upplever att de är aldrig eller sällan sjuka men det finna sådana som jag som åker lätt på t ex förkylning - mitt immunförsvar är på annat sätt aggressivt. Här är ett komplett läspaket om immunproblematik; www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

• Cathy

Oj, det blev nåt strul med länken på mitt förra inlägg? Skulle iaf länka till Agate's immune faq

Är man lite äldre så kan man överväga att ta fragmin hela vägen (sluta 24h innan fl/ks) för att inte riskera att få propp i moderkakan. Jag gjorde det.

• Cathy

Che; ja, det är trickigt om man inte kan dela upp dosen. Har man förvärkar eller andra tecken på att fl är på G så skulle jag avvakta med sprutan. Själv tog jag dem tills dygnet innan ks eftersom det var lugnt. Men du kan få t ex bedövning om det är 12h sedan sista sprutan. Jag ordinerades sprutor i 6v efter ks (pga propprisk av ks och pga ålder).

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!