• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Solkattan; nej, du behöver inte ta ngt AMH innan Aten. Dessutom har vi många exempel här i tråden/på FL på tjejer med lågt AMH som lyckats plussa även utan ivf. Jag själv tog AMH men ivf kliniken använde sig aldrig av den informationen på ngt sätt utan gav mig samma dos hormoner varje gång (även om jag pga högt amh alltid fick 'för många' ägg och därmed av dålig kvlitet. Det verkar som att ivf klinikerna vill ta AMH bara för att ha en orsak till att rekommendera ÄD och inte ta emot patienter som kan 'förvärra' deras resultat. Grr! Och nej, usa proverna kommer inte att visa om du har någon 'allvarlig' sjukdom. Men det lönar sig att ta en funderare om du möjligen har själv eller i familjen autoimmuna sjukdomar som påverkar immunförsvaret, bra för dr d att veta.

• Cathy

Onelife; förkylningssymptom kan vara tecken på immunattack men de brukar komma tidigare, innan man hunnit plussa eller direkt därefter så jag gissar att du bara åkt på en förkylning, om inte dessa symptom har ngt med din blödning att göra. Blöder du fortfarande?

• Cathy

FBC kommer att visa andelen lymfo av leuk och de ska inte vara för stor andel, för nk cellerna är en del av lymf. Leuk stiger för alla gravida men sällan i den omfattning som för oss med immunproblem. Så visst kan jag tycka att ett par FBC kan säga nåt om immunförsvaret (om man nu inte råkar ha en förkylning eller annan sjukdom som höjer värdena just då).

• Cathy

Lycka till i Aten isadora och roligt att höra att du hade ett bra samtal med Dr D. Han är riktigt kunnig och även förtjusande som läkare

• Cathy

isadora; efter många ivfer så lyckades vi till slut utan ivf med hjälp av immunmediciner, Q10 och att jag sänkte mitt prolaktin och fick äntligen en riktig äl (även om testen alltid visade att jag hade äl). Vår lilla sover nu i sin vagga

Bambi; jag gissar att du har kvar symptom för att levaxin inte fungerar för dig utan du behöver Liothyronin och/eller att dina binjurar behöver kortison. Se länk hypotyreos.info/aer-du-drabbad/naer-behandlingen-inte-fungerar Jag hade kvar symptom

precis som du efter att jag börjat med levaxin och fick ner mitt tsh värde och började må bra först efter att jag tog även hydrokortison en tid. Levaxin kan faktiskt förvärra problemen utan kortison.

• Cathy

Bambi; eftersom du mådde bra då med levaxin men inte nu tyder på att problemet är mer länkat till binjurarna än till liothyronin (är du mer stressad nu än då? När började ni försöka få barn=stress. Boka tid till endokrinolog. (Tyvärr har jag inga tips, fick hjälp av husläkare). Jag tog ett salivtest 4ggr/dag som visade att mina kortisolnivåer var låga. Efter att ha kommit i kontakt med många tjejer här på fl tror jag mer och mer på att många av oss har svårt att få barn pga ett underliggande endokrinologiskt problem som orsakas av stress. Om det är själva barnlösheten (stressen av att inte bli med barn samt ivf försök med hormoner som skapat obalans i hormonerna) eller att vi är mänskor som ställer höga krav på oss själva, som orsakat stressen vet jag inte men det problemet finns ofta där och det kan tyvärr ivf klinikerna inget om. Kram, lycka till

• Cathy

Bambi; och du, lyssna på din kropp, jag kände också då att 'något var fel' och gick det var det uppenbarligen. I de endokrina organen.

• Cathy

Zwillinge; fick du annars utslag på äl stickorna under de åren som ni försökte men som du hade högt prolaktin? Jag fick det och läkarna tror ju då att man har äl men äl kan utebli trots utslag på stickan. Bra att notera för andra. Hur mår du nu? isadora; tack

• Cathy

Zwillinge; ja ja där ser man. Minns att gynekologen vid utredningen frågade om jag fick utslag och svarade ja och då antog gyn direkt att jag har normalt äl. Men prolaktinet påverkas lätt av t ex stress och då höjs prolaktinet och äl uteblir...hur mår du idag?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!