• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hoppas ni får en lyckad dag i Aten idag NinaCamilla och CurlyRed! Spännande!

• Cathy

Snart lycklig; dina värden ser bra ut, var bara uppmärksam på att ditt ferritin inte sjunker ytterligare (för nära 10) för då börjar du ha för lite järn i kroppen och börjar få symptom (trötthet etc). Kram

• Cathy

Zwillinge; härliga nyheter! Visst inger han hopp, Dr D? Han är fantastisk som hjälper oss när inte den svenska ivf vården varken kan eller vill! Hoppas alla får en riktigt härlig Alla Hjärtans Dag!

• Cathy

Ploppan ; välkommen hit och grattis till plus! Först vill jag säga att här dömer vi inte ut nån utan delar med oss av våra erfarenheter och kunskap! Med tanke på de sjukdomar (autoimmuna) du nämner så finns det en chans eller risk, vad man nu vill kalla det, att du har en kropp som överreagerar när ett embryo kommer in (det du säger om utslag av din mans spermier är ju också ett tecken). Svårt att säga hur mycket pred du borde ta eftersom vi inte vet utgångspunkten för dina värden men med tanke på att bl a fert experterna i UK (dr Gorgy, dr shehata) ordinerar 20-25mg pred fram till v.12 så kan du iaf köra vidare med 20mg för att inte riskera nåt. Det finns en liten risk att du kan utveckla sekundär kortisolsvikt efter ett tag med sådan dos så om du är orolig för det så kan du börja trappa ner efter 3-4 veckor. Men som sagt, fert experterna ordinerar den höga dosen fram till v.12 och skulle nog inte göra det om det var alltför 'farligt' för kroppen. Här en artikel om sekundär kortisolsvikt: www.lakartidningen.se/engine.php . Efter v12 brukar embryot/fostret vara stort nog att klara av vissa immunologiska attacker. Det finns en liten risk för läpp/gomspalt med pred men den är rätt liten. Stort lycka till! PS. Om du funderar på att sänka din pred dos så sänk iaf inte mer än till 10mg, den dosen är nog minimum man måste ta för att den ska ha nån effekt.

• Cathy

Snart lycklig; tack själv! Kan ju inte lämna er bara för att hon nu finns här...Ferritin höjer du med järntabletter. Hb kan ju vara på bra nivå även om ditt ferritin skulle vara lågt så man får nog ta båda proven även om många vc tycker det är 'onödigt' att ta ferritin..stor kram

• Cathy

Snart lycklig; järntabletter är bättre (även om de man får i Sverige inte sugs upp så bra, själv har jag köpt tuggtabletter utomlands) än Blutsaft för Blutsaft har så liten mängd järn...

• Cathy

che; utan att ha APC resistens så sa Dr D till mig att ta fragmin fram till en vecka före fl och överläkaren i Sverige sa till dagen innan fl. Fick av den svenska läkaren utskrivet fragmin 6v efter fl. Jag skulle inte sluta med fragminet så tidigt om du inte har låga trombocyter?!?

• Cathy

Ploppan: ang din fråga om studier på pred - jag har tyvärr inga länkar sparade men du hittar dem lätt om du söker på pubmed.com (annars kanske nån annan här i tråden har dem tillgängliga). Jag tog 5000IU fragmin hela graviditeten fram till 24h innan fl. Har inga konstaterade koag problem.

• Cathy

snartgravid; mina trombocyter steg under graviditeten så magen blev inte alls så blå i slutändan som jag vet att den kan bli innan Det gäller bara att hitta en plats att sticka på för när magen blir stor så försvinner allt extra löst Jag tog fragmin ännu 6v efter fl...

• Cathy

lelle; vilka ref värden för prolaktin har ditt labb? Om det är dem upp till 600 nånting så jag, ditt prolaktin är alldeles för högt. Pravidel skulle jag testa om jag vore du, vid hemmaförsök får man ägglossning och vid ivf behöver man förmodligen mindre hormoner

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!