• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vilaa: jag gick till banken. Var lite trassligt med några val. Hade bergis gjort fel med dessa. Var nåt med vems bank som skulle betala transaktionen. Sen nåt med att överföra euro till england. Borde varit pund... ? Så det blev nåt pul med det också. Jag kände att jag hade tid att gå till banken o för feg att göra det själv..

• Solkattan

Nu har jag äntligen fått en prescription på Intralipid från Mina. Men det känns ju som om jag kunnat ha skrivit lappen själv... en A4 där han skriver att mitt namn personnr (utan de 4 sista) samt medicinens namn. Sen står det nåt om man kräver mer information så ska man kontakta honom på ett långt telefonnummer.
    Känns som om apotekspersonalen kommer tro att det är ett skämt... :(.
    Har ni andra haft problem att hämta ut recept..? 
    Fick min plan inför FET igår. Känns som om det går lite snabbt ibland för honom. Fälten i excelarket var förskjutna och det saknades blodprover i FBC:en..? tex fanns inte HB med..?
    Ska använda dessa dokument för att övertyga personer om att sätta droppet... då känns det lite trist att de är så fula. Får redigera lite tror jag....

• Solkattan

Kollade mitt gamla excelark nu från Dr D. Och ni har rätt Hb är inte med där. Men det finns visst med som standard på det stället jag tar FBC.  Därav att jag trodde att det var med tidigare...

Snartlycklig: Så här ser min plan ut:

Om jag inte räknar helt galet så kommer min mens komma runt den 25-26 maj.

*Då ska jag starta med ett intralipid dropp. (jag tänkte hoppa över FBC som han skriver att jag möjligen kan ta förre behandlingsstart).

*Sen är det blodprov (FBC -blodstatus med diff.) samt E2 (estradiol) ca en vecka efter droppet. (runt den 2-3 juni)

* 2:a IL-droppet (är helt beroende av föregående FBC)

* 3:e IL-droppet (1-2 dagar innan återföring) Samma dag ska jag även ta FBC samt progesteron och E2. (ca vecka 24 ?)

* En dag efter återföringen ska nytt FBC tas. (ca v 24?)

Så sammantaget:  2 ev. 3 dropp och 3 st FCB och 2 st E2 och 1 st progesteron prov. (samt ett Beta – HCG runt 14 dagar efter återföring).

Pred start andra dagen med progynon 5mg. Höja till 10 mg på dag 10. Sen till 20 mg två dagar innan FET.
    (Hade 15 mg förra försöket så där har han kanske höjt lite för min del...? kanske inte enligt standard)
    Fragmin 5000 (1st på morgonen?) och trombyl (en st på lunch) en dag innan FET.
    Plus dvitamin och fishoil.
    Hoppas du hängde med..! (kanske lite rörigt...)
  • Solkattan

Nu har jag fått brev från försäkringskassan om ersättning för vården i grekland. Lite förvånande så kräver de komplettering. Tre punkter. Punkt ett: en patientjournal eller liknande från den behandlande läkaren i Grekland som visar, vilken typ av behandling jag fick samt läkemedelsremiss. Underlag som specar kostnader (till exempel kvitton eller fakturor i original). Sen sist så vill de ha medicinskt underlag (typ journalkopior ) som beskriver min diagnos ifrån Sverige. ( om möjligt??) Är det någon här som mailat dr d och fått nån form av patientjournal? Får lite panik när kompletteringen måste vara inne senast den 2:e juni.!! Vad har ni andra skickat in... ? Aylak: ledsamt.... :(. Det är skit att det inte ska gå när allt gjorts enligt plan...

• Solkattan

Nu så har mitt politiska spår givit sitt sista svar. Kommer nog aldrig bli riktigt klok på denna värld. Läkare måste verkligen ha mer "makt" än politikerna.. ? Alltså svaret jag fått är nej. Att man vågar inte ge mig vård här eftersom universitets sjukhuset som jag gör ivf:en på ej anser är evidensbaserad vård. (Anser överläkaren där). man är rädd att förlora samarbetet lansting emellan... ?? Fan ta att ivf med donerade spermier ej är tillåtet utanför universitetssjukhusen. Hade vi gått tex i Falun hade det sett annorlunda ut... Jaha.. det är bara att köpa guldkort på sj och fara till huvudstaden igen... Fattar dock inte hur jag ska lösa det med fbc:erna. Suck va livet suger ibland...

• Solkattan

... Inget ska vara lätt. Nu var jag ner på stan på lunchen med mitt recept på il. Och först var svaret att eu recept tas bara emot på pilotorter. Jaha var är det.. ? Efter sökande på datorn så framkom nk i Stockholm. Sen kollade de på preparatet i datorn och det fanns inte i rätt styrka.. ? Men så hittade hon fram nåt. Läste att det var en näringsdryck... ? De beställde hem ... Shit... Bara det inte blir dryck istället för dropp nu... ??? Måste jag åka till Stockholm för att det ska bli rätt tro... ?? SVÅRT är dagens ord !!!

• Solkattan

.... Nu "lägger" jag mig i. Det skulle vara kanon tycker jag att även ort ( åtminstone län) skulle anges för de som lyckas. Eller för samtliga som håller till härinne. Speciellt för "oss" som inte bor i storstäderna skulle det vara en stor hjälp. Vi på mindre orter har behov av att samarbeta. Typ i Värmland så är det mer än omöjligt att komma framåt. Vänt på de stenar som jag kunnat. undrar fortfarande om det finns några fler ifrån närke/Värmland här .. ?

• Solkattan

Denna vecka har börjat bättre...
    Var på apoteket och fick ut 5 st IL-påsar a´ 200 ml som jag "beställde" förra veckan... :).
    Nu är det bara resten av planeringen kvar. Imorgon ska jag prata med min hemmagynekolog för att få ut progynon och lutinus inför hormonstimulerade återföringen (FET) samt boka VUL.
    Står verkligen i valet o kvalet. Ska jag fråga henne om FBC/e2/progesteron proverna..??
    Gör jag det så kanske hon "skvallrar" till överläkaren där jag gör IVF. Och han är visst strängt emot ALLT vad immunsupport är. Alltså han kan helt sonika säga att jag inte får komma o sätta tillbaks ägg om jag mixtrar med annat vid sidan av... :(.
    Hur är tystnadsplikten emellan läkare...? kan jag få min hemmaläkare att hålla tyst..? Båda är ju egentligen "behandlade" läkare..
    Annars är min enda utväg att köpa remisser på werlabs. Eller åka till Stockholm. Känns så himla absurt... behöva åka 30 eller 60 mil för ett blodprov... :(.
    Egentligen skulle jag ta ledigt från jobbet o flytta till Stockholm en vecka eller två. Kommer kosta multum med resorna...
    Det finns inte NÅGON härinne som jag tipsa om läkare nära Karlstad (alltså närmare än Stockholm) som kan hjälpa till med FBC..??

• Solkattan

Lill: på den ivf klinik jag går så är det visst standard att ta progynon o lutinus vid stimulerad återföring. Jag bedöms (egen bedömning) att jag har långa cykler:.. och testar för första gången stimulerat. Idag slog jag en pling upp till Falun o ivf kliniken där. Är väl mer en lovligt desperat efter hjälp med fbc. Denna gång så var il dropp ingen metod som de körde än annat i forskningsyfte... ?! Man kunde inte utan att vara patient få hjälp där.. ?! ( sist sa dom ett pris på 2000 kr utan problem.. ?). Sen frågade jag om de tog fbc på sina patienter. Och det gjorde de inte. Utan gick på patientens amines ( eller vad det nu heter). Och de hade inget samarbete med droppsättning nån annanstans i Sverige. Så man får snällt pendla dit för varje dropp. Kanske intressant info för fler...

• Solkattan

Kolla här... me LIKE!!!

Hej och tack för ditt mail.

Än så länge har vi som du vet inte någon verksamhet i värmland. Vi hoppas på att få igång detta inom kort. Dock behöver vi då samarbete med lokala laboratorium, vi håller på att skapa dessa kontakter, men det tar lite tid men förhoppningsvis kommer vi kunna erbjuda lab i karlstad till senhösten.

Vänligen

Rickard Lagerqvist 

WeRLabs

Dock hade jag önskat att det var på g redan efter sommaren. Men med lite tur så kanske jag kan få hjälp senare nu i år!

Nu sitter jag o inväntar telefonsamtal om hur jag ska starta upp frysförsöket. Var ju helt inne på prognynon och Lutinus. Mailade Dr D den "planen". men nu kanske det blir Pergotime..??? Vet Dr D vad det är...?? Har aldrig kört stimulerad återsättning förrut så allt detta är "nytt" för mig. Min hemmaklinik o IVF kliniken ger lite olika bud. Hoppas på lösningen i eftermiddag...

Vilaa: Inte bara jävla kropp... utan jävla läkare skulle jag vilja tillägga...!! Kan man inte klona Dr D och ersätta ett hundratal sk  "läkare" här hemma..?? Förjävligt att det ska behöva gå så. Och just detta att det inte finns NÅGON att ställa till svars. Hur de bara kan ducka. Sen i slutändan så utmynnar det hela i att det varit otur. Är så satans trött på detta OTUR. Det är banne mig inte OTUR att läkarna inte gör "rätt" ifrån början. Det är SLARV och ARROGANS och möjligen ens uns av lathet..!!

Pink Lilly: Jag satt senast igår o tänkte på precis samma grej. Att det borde finnas studenter på högskola/universitetsnivå inom sjukvården som borde ha intresse av att utreda fertilitetsvården i Sverige. Finns ju hur mycket som helst att gräva i! Undrar om man kan göra något rent praktiskt..? Maila universitet/högskolor och "erbjuda" området som ett aktuellt/het tips...?

Robsab: Alla tummar hålls.. ! Förutsättningarna kan ju knappast bli bättre! :)

Ingrid: Här hålls tummar o tår! Intressant diskussion med sköterskan. kanske var det samma kvinna som jag pratade med vid 16 tiden... ? :). De är verkligen trevliga i Falun. Har besvärat dem med frågor förrut och de svarar alltid med en vänlig ton. Inget "gnäll". Hade de fått göra IVF med donation så hade jag parkerat mig utanför deras port.. :).

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!