aylak skrev 2013-10-10 08:50:29 följande:
Påskliljan: Om man är känslig kan kroppen egen möjlighet att producera kortisol minska om man äter kortison ett par månader. Binjurebarken kan så smått börja tillbakabildas. För att hjälpa kroppen på traven kan man istället ta medicinen varannan dag så att kroppen får tid på sig att starta igång. och kasten inte blir så tvära. Så brukar man göra med patienter som gått på höga doser länge (högre än oss) inom vanliga sjukvården och min hypotyreosläkare rekommenderade mig att endast ta mitt kortison (hydro) varannan dag för att minska risken att påverka binjurens egen funktion. Så ge kroppen lite tid bara och trappa ner långsamt och kanske prova varannandagsmetoden om du fortsätter att få symptom.
Zin: Tack för info, gott att höra att IL kan fungera bra ändå! Tyckte själv att jag fick effekt på så sätt att min fysiska trötthet släppte under ett och ett halvt dygn, så jag hoppas att det verkligen var IL som avhjälpte och att jag får uppleva samma effekt igen. Dr D ringer om ett par timmar med min behandlingsplan.
Väldigt intressant att läsa om kortison. Om man har pre-treatment med kortison och äter levaxin, hur kan man ta mediciner varje annan dag? Peny vill att jag ska påbörja med kortison långt innan ET med donerade ägg. Tidigare med högre dos av kortison har jag fått mycket stress hormon, hjärtklappningar, svett etc. och jag tror att det är ju kombinatin levaxin/kortison. Stress får man nog inte ha vid ET