• NinaCamilla

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

En fråga till er som kan:

Jag pratade med en finsk läkare om endometrios och om att jag har aldrig varit gravid (har gjort 3st ÄD). Hon sa att endometrios vätska kan komma via äggledarna till livmodern vilket hindrar embryo att fästa. Jag tolkar det som immonologiska problem även om hon inte sa det rakt till mig. Hon sa att jag skulle kunna ta bort äggledarna eller sterilisera mig. Sjukhuset här i Sverige skulle ta bort äggstockarna helt - huh. Det känns inte helt okej för mig  att börja ta bort något som inte gör något ont och därför undrar jag om ni har hört något sådant från Dr D eller Peny. Vi åker till Aten och Peny i oktober men vill veta innan om ni har hört något liknande. Trombyl och blodtunnande har jag fått vid varje ÄD utan att embryo har fäst sig.    

• NinaCamilla

Tackar Skogsbruden. Ingen har sagt något om vätska hittills. Jag har gått flera UL men jag ska dubbelkolla med läkaren ändå. Det är viktig att veta innan nästa försök.

• NinaCamilla

Maxad: Jag försöker boka tid till Peny för operation. Gärna dela din känsla på kliniken och så.

• NinaCamilla

BlingBling: Jag har läst hela lagtexten och jag tror att man måste ha rättighet att få vård här i Sverige först, beprövad av svenska sjukvården. Sjukvården i Sverige är under all kritik. Det betyder väl att någon läkare måste skriva på journalen att de rekommenderar ivf, hysteroskopi etc. Då kan man välja sin vårdgivare här i Sverige eller i ett annat EU-land. Risken finns att autoimmunologiska tester kommer de inte att ersätta eftersom det inte finns här att få.

Lagtexten lyder:

Regeringen föreslår att förutsättningarna för att en patient ska ha rätt till ersättning för kostnader för gränsöverskridande vård bör vara att 2012/13:SoU23

1. patienten när kostnaderna uppkom tillhörde den personkrets för vilken Sverige är behörigt att meddela sådant tillstånd till vård utanför bosättningsmedlemsstaten som avses i artikel 20 i förordning (EG) nr 883/2004

2. vården har tillhandahållits av hälso- och sjukvårdspersonal

3. patienten skulle ha haft rätt att få vården bekostad av det allmänna om den hade tillhandahållits i Sverige.

Den tredje punkten innebär bl.a. att den aktuella vården ska vara medicinskt motiverad och ha utförts i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. 

Jag hoppas att du blingbling kommer få mer info snart. Jag gör hysteroskopi hos Peny den 1 oktober 2013, lagom när lagtexten träder kraft. Jag har fixat journalkopia från min vanliga läkare att de skulle ge mig samma operation här men eftersom jag tycker Penny är bättre, ska jag åka dit istället. Jag kommer skicka papprena till FK för att få ersättning för det. Vi får se vad händer och om de har lärt sig något innan dess eller om jag måste bestrida vidare till förvaltningsrätten.  

• NinaCamilla

blingbling: Det är patientrörlighet som jag har läst om. Dock det måste vara vetenskaplig beprövad ur internationell synvinkeln och inte vad Sverige tycker om. Det finns ingen lista över behandlingar som Sverige eller EU anser att vara säkra och beprövade. Då blir det en tolkningsfråga. Dock säger paragraf att varje fall ska bedömmas indivuduellt och då undrar jag om FK har tillräcklig med kunskap. Det finns alltid en risk att FK nekar om det inte finns tillräckligt med bevis. De säger själv att det blir många fall till EU-domstolen. Hoppas att jag har fel. Jag kommer testa nya lag i oktober. Då ska jag ansöka ersättning i efterhand för hysteroskopi och alla immun-tester. Vi har bråkat med FK en gång och gått divare till förvaltningsrätten så att vi kan göra det andra gången med. Vi får se vad händer Jag hoppas att flera från denna tråd ska ansöka ersättning från FK. Då måste de ta det på allvar.  

Men definitivt är det här goda nyheter till oss som är missnöjda med svenska sjukvård.

• NinaCamilla

Hej alla,
    Om drygt en vecka ska vi till Aten och besöka Penys klinik. Jag ska göra lapraskopi/hystereskopi och kollar möjligheter att göra ÄD där. Ni som har endo, har ni tagit andra tester inför IVF/ÄD hos Peny? Enligt Peny behöver jag inte ta några tester eftersom endometrios är på botten. Jag vill gärna vara så förberedd som möjligt inför mötet. Vi kommer kolla flera kliniker under vår besök.    

• NinaCamilla

Snartgravid: Ang. mykoplasma, europlasma och andra tester kan ej tolkas i Sverige. Jag frågade det från min gyn som samarbetar med Karolinska. Det var in samband med ÄD i Grekland. De gjorde tester för en patient men kunde inte tolka det och därför gör de inga tester längre. Hoppas att du får veta mer från SÖS. Jag har också ett behov att göra några tester men får ingen hjälp här.

• NinaCamilla

Lill11: Jag är i Aten just nu och ska göra hysto imorgon via Peny. Jag har oxå myom men ingen läkare tycker att jag ska ta bort det. Jag har endo med. Imorn träffar jag Peny och hon ger mig instruktioner vad ska jag göra. Nervös inför imorgon.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!