BlingBling: Jag har läst hela lagtexten och jag tror att man måste ha rättighet att få vård här i Sverige först, beprövad av svenska sjukvården. Sjukvården i Sverige är under all kritik. Det betyder väl att någon läkare måste skriva på journalen att de rekommenderar ivf, hysteroskopi etc. Då kan man välja sin vårdgivare här i Sverige eller i ett annat EU-land. Risken finns att autoimmunologiska tester kommer de inte att ersätta eftersom det inte finns här att få.
Lagtexten lyder:
Regeringen föreslår att förutsättningarna för att en patient ska ha rätt till ersättning för kostnader för gränsöverskridande vård bör vara att 2012/13:SoU23
1. patienten när kostnaderna uppkom tillhörde den personkrets för vilken Sverige är behörigt att meddela sådant tillstånd till vård utanför bosättningsmedlemsstaten som avses i artikel 20 i förordning (EG) nr 883/2004
2. vården har tillhandahållits av hälso- och sjukvårdspersonal
3. patienten skulle ha haft rätt att få vården bekostad av det allmänna om den hade tillhandahållits i Sverige.
Den tredje punkten innebär bl.a. att den aktuella vården ska vara medicinskt motiverad och ha utförts i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Jag hoppas att du blingbling kommer få mer info snart. Jag gör hysteroskopi hos Peny den 1 oktober 2013, lagom när lagtexten träder kraft. Jag har fixat journalkopia från min vanliga läkare att de skulle ge mig samma operation här men eftersom jag tycker Penny är bättre, ska jag åka dit istället. Jag kommer skicka papprena till FK för att få ersättning för det. Vi får se vad händer och om de har lärt sig något innan dess eller om jag måste bestrida vidare till förvaltningsrätten.