• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2017-04-19 20:29:27 följande:
    Jo jag har bim runt lördag, så de va ju min första förhoppning :D Men sen när ja blev så dålig dan efter så börja ja istället tänka att de va högt/lågt blodtryck högt/lågt blodsocker o allt annat negativt eller farligt de kan bero på :P

Jag är alltså absolut INTE säker på att jag INTE är gravid, och hoppas självklart innerligt att det är därför! Men ja fick ett tidigt missfall förra månaden o äl-symptomen var mkt svagare än de brukar så ja antog att ja inte haft nån äl den här månaden. Därför blir jag smått förvånad om de blir pluss nu igen. Men jag håller tummarna, o då hoppas jag isf att prednisolonen hjälper så de är ett barn vi väntar o inte ännu ett missfall!
    Tog du något graviditetstest idag lördag? Var det positivt?
  • Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-04-22 21:17:58 följande:

Tog du något graviditetstest idag lördag? Var det positivt?

Nej jag började blöda precis samtidigt som ja skulle göra testet igår, så de behövdes inte. En dag tidigt visserligen, men de verkar ju funka som de ska efter förra månadens missfall iaf.

Men nu blir de som sagt en periods paus till vi kommit under fund me vad de är som blöder i min mage o lyckats behandla det.. Så det var nog lika bra att de inte blivit nått nu. Sen kör vi på me albyl o prednisolon igen, o då jäklar ska de gå vägen!
  • Radar7

Hej!

Tänkte höra om det är fler som haft/har kramp i gallgångarna? Det är väldigt obehagligt. Läser på "Fråga doktorn" på nätet att kosten gör ingen skillnad. Att få krampanfall i samband med graviditet är något som vi ofta ser och sannolikt sker det en kontraktion i gallgången precis som vi sammandragningar i livmodern och mekanismen är därmed troligen densamma.

Pratade med bm idag som sa att förra veckans blodprover på lever, galla och bukspottskörtel har bra värden, och inget som påverkar barnet (än?). Jag är i
    v 22 och haft dessa kramper sen v 12. Bm sa det är vanligt och brukar kunna gå över efter graviditet. Det finns smärtlindrande att få om det blir värre. Blir jag gul måste vi agera!

Har en väninna som fick kramp 3 mån efter hennes barn kom ut, hon fick opereras.
    Undrar om någon haft liknande och i så fall har tips på något sätt? TACK på förhand. Krämpor verkar höra till Annars mår jag bra.

• blåvingen

Grattis till nya plus och nya bebisar!

Ingen nämnd och ingen glömd;)

Det nya läkemedlet som Dr Gorgy använder för att ta ner tnf förutom hydroxy är ett läkemedel som används vid organ transplantationer

Prograf. Kan vara värt att kolla upp;)

• supertjejen

Nu är det tamejfan katastrof! Min sambo vill lägga av, han vill inte genomföra vår sista insättning. Vi har två fina embryon kvar. Inget jag säger hjälper, han klarar inte mer säger han, han går sönder. Och det gör jag också! Vad ska jag göra????

• PeeWee44
    supertjejen skrev 2017-04-26 11:12:36 följande:

Nu är det tamejfan katastrof! Min sambo vill lägga av, han vill inte genomföra vår sista insättning. Vi har två fina embryon kvar. Inget jag säger hjälper, han klarar inte mer säger han, han går sönder. Och det gör jag också! Vad ska jag göra????

Lider med dig din stackare. Ge sambon lite tid så ändrar han sig förhoppningsvis. Efter vår sista äd hos dr D ville inte min man fortsätta, men nu är vi på igen med ny donator.

Massor med kramar /P
  • mom2012

Förstår att detta är jättetungt. Man har ju en gräns för hur mycket man orkar.....

När det gått en stund kan du fråga honom vad ni ska göra med äggen som är kvar. Får han välja mellan att föra tillbaka båda ett sista försök eller kasta dem, så tror jag nog han väljer att ge dem en chans. Men nu känner jag inte din man utan spekulerar bara.

Om du längtar efter barn och han vill avsluta här och nu med era försök så har du även den parametern att väga in. Ska ni dela på er då så att du får fortsätta jaga din dröm eller hur ska ni göra? Ska du ge upp barn pga en man eller kämpa vidare ensam eller med en ny man.

Det här är inte alls lätta frågor.

Stor kram till dig och hoppas allt löser sig för er.
  • Sammet

Åh, denna väntan. 

Åkte till en liten ivfklinik i Olomouc, Tjeckien och gjorde en embryoadoption.
    De ger intralipider och var en väldigt bra upplevelse, hanterade min oro fint och gjorde allt för att hjälpa till.
    Så det blev inte så läskigt som jag fruktat att åka utomlands och behandlas :)

Nu är det två veckors väntetid bara...

Om det misslyckas drar jag tillbaks i juli.
    Klockan tickar på...

• MissWe

Som detta sliter på än som människa. Lider med dig. Hoppas, hoppas att det löser sig. Kanske kan ni gå och prata med någon tillsammans?

Styrka till dig!
  • minaimaginärabarn

Hej!

Jag undrar om kortisonet påverkar TSH-värdet? Mitt har sjunkit väldigt mycket, från 2,1 till 0,6 på 4-5 veckor. Tar en tablett dagligen men det bör inte vara den som bidragit till detta för jag började äta dessa för 3,5 månad sedan och hade sjunkit från 3,1 till 2,1 de första 2 månaderna så denna sänkning blev jag helt paff över.... och lite orolig att det skall forsätta sjunka.

Någon som vet?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!