• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare

Yrla76- Beklagar dina missfall. Jag har haft 5missfall och väntar nu på att det 6e ska komma ut (trots dubbeldonation, PGS, mediciner etc)

Jag har gjort utredning och behandling genom Dr D och jag märkte att jag blir lätt gravid naturligt utan mediciner, men de månader jag tog IL- dropp så plussade jag aldrig. Sen första månaden utan dropp plus direkt. IL fungerar alltså som p-pilller för mig. Har mailat Dr D flera gånger och frågat om detta men han vägrar svara. Kanske du har liknande problem?

• UndrandeSökare

Yrla- gör ett amhtest föreslår jag. Har hört om andra där amh gått ner drastiskt efter 40 och då slutar de plussa (om du försöker med egna ägg alltså).

• supertjejen
    UndrandeSökare skrev 2017-05-07 11:04:01 följande:

Yrla76- Beklagar dina missfall. Jag har haft 5missfall och väntar nu på att det 6e ska komma ut (trots dubbeldonation, PGS, mediciner etc)

Jag har gjort utredning och behandling genom Dr D och jag märkte att jag blir lätt gravid naturligt utan mediciner, men de månader jag tog IL- dropp så plussade jag aldrig. Sen första månaden utan dropp plus direkt. IL fungerar alltså som p-pilller för mig. Har mailat Dr D flera gånger och frågat om detta men han vägrar svara. Kanske du har liknande problem?

Undrande sökande, inte väntar du missfall? Håller tummarna att allt är bra!
  • UndrandeSökare
    supertjejen skrev 2017-05-07 23:37:42 följande:
    Undrande sökande, inte väntar du missfall? Håller tummarna att allt är bra!
    Jo tyvärr supertjejen.
    Satte in 2 blastos som var normala kromosommässigt  efter PGS hos AvaRiga. Var på vul 4/5  ( v. 7+5) Då borde man sett ett eller två foster med hjärtslag om det fanns något. Men det enda som fanns där inne  var en tom hinnsäck,
    dvs ofostrig graviditet. Fanns ingen fler hinnsäck.

Har nu slutat med alla mediciner i samråd med kliniken och väntar på att missfallet ska komma ut av sig självt.  Blir 6: e missfallet nu.
  • canada
    UndrandeSökare skrev 2017-05-08 08:56:02 följande:
    Jo tyvärr supertjejen.
    Satte in 2 blastos som var normala kromosommässigt  efter PGS hos AvaRiga. Var på vul 4/5  ( v. 7+5) Då borde man sett ett eller två foster med hjärtslag om det fanns något. Men det enda som fanns där inne  var en tom hinnsäck,
    dvs ofostrig graviditet. Fanns ingen fler hinnsäck.

Har nu slutat med alla mediciner i samråd med kliniken och väntar på att missfallet ska komma ut av sig självt.  Blir 6: e missfallet nu.
    Fy vad tungt! Så ledsen för din skull <3
  • Solkattan

Undrandesökande.. : usch va ledsamt... :(. Hoppas ni har ork att kämpa vidare!

Fråga om kortison.. har ju fött barn för en månad sen. Trappade ner från 20 mg kortison till noll på ca 4 veckor. Tycker jag tog det långsamt. Men nu undrar jag om eventuella biverkningar... ha r fått riktigt kraftiga finnar. Typ stora inåtgående finnar som bölder. Är det en biverkning? samt så har men hud blivit alldeles torr. Fläckar i hårbotteb o i ansiktet men fjällig kliande hud. Känner ni andra igen det som biverkningar..? borde man börja äta en liten dos kortison igen? har ju ätit kortison i ca 10 månader så det kanske behöver trappas ner ännu långsammare?

• mom2012
    Solkattan skrev 2017-05-08 10:08:38 följande:

Fråga om kortison.. har ju fött barn för en månad sen. Trappade ner från 20 mg kortison till noll på ca 4 veckor. Tycker jag tog det långsamt. Men nu undrar jag om eventuella biverkningar... ha r fått riktigt kraftiga finnar. Typ stora inåtgående finnar som bölder. Är det en biverkning? samt så har men hud blivit alldeles torr. Fläckar i hårbotteb o i ansiktet men fjällig kliande hud. Känner ni andra igen det som biverkningar..? borde man börja äta en liten dos kortison igen? har ju ätit kortison i ca 10 månader så det kanske behöver trappas ner ännu långsammare?

Jag är med i en hormongrupp på Facebook pga jag har problem med prolaktin sjölv. Där skriver en del om hudbesvär när kortison fasas ut eller trappas ner. Sjölv fick jag finnar på bröst armar och rygg när jag slutade med kortisonet kring v 13 i min graviditet. Jag skulle nog undvika kortison iom att det påverkar binjurar mm och kan störa kroppen. Testa istället va mer i solen äta omega 3 och d vitamin. Men hör med en hudläkare eller vårdcentral också för du har allvarligare problem än mig.
  • UndrandeSökare
    Solkattan skrev 2017-05-08 10:08:38 följande:

Tack Solkattan ! Ja, jättetråkigt. Får fundera ut hur jag ska göra nu.
  • Yrla76

Undrande sökande- beklagar verkligen din situation och pågående missfall

Jag kollade äggkvalitet och reserver i januari och de var bra. Hoppade intralipid denna månad så vet inte vad det är...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!