• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • blåvingen

Efter vad jag har förstått så påminner Braverman och Dr Papaniklous protokoll med varandra. Serums och Dr Gorgy påminner om varandra.

Jag är just nu nere i Aten och har fått LIT på Serum eftersom en gång i tiden har haft lågt på LAD test. Är det någon annan som har gjort det? Är orolig för att Inte kliar, då kanske inte antikropparna bildas??

• Pitebo

Hej alla kämpar här inne!

Efter att ha snokat runt här på Familjeliv och deltagit i lite trådar har jag börjat inse att det är hos er jag mest troligast hör hemma. :)

Så min historia:

Upprepade missfall

Lång tid mellan graviditeterna

Och nu har vi just gjort vårt första IVF försök.

Fick då ut 24 ägg, 18 av dessa hade en lyckad date med min mans "killar", blev överstimulerad och fick totalfrys på de tio blastocyster som såg fina ut på dag fem. Så vårt problem tycks ju inte ligga i själva befruktningen....

Så det jag innerligt hoppas på är att ni kanske kan hjälpa mej med vad jag kan "kräva" av min klinik. Känner mej så otroligt outbildad! Min klinik verkar inte vilja höra talas om immunologi vid upprepade missfall eller inplatations svårigheter. Och när jag tar upp det blir jag överkörd och finner mej själv sittandes som en jävla mähä på ren svenska. Hemskt. Vill ju kunna ryta ifrån och slänga upp lite argument. Är ganska duktig på att argumentera för min sak men här tappar jag kraft.

Vad ska jag propsa på för prover innan återförande? Vad finns det för medicinering som eventuellt skulle hjälpa till? Ja ge mej all den information ni besitter! Är så rädd för att drabbas av ännu flera miskall. Vet inte riktigt om jag klarar av det fler gånger....

• minaimaginärabarn
    MariaKojola skrev 2017-04-29 13:00:57 följande:

Hur länge förväntas man fortsätta ta blodprover vid uppnådd graviditet? I vanliga fall anses det ju som att man kommit förbi den osäkra tiden efter vecka 12, men anses vi som får immunsupport vara "osäkra" hela graviditeten? Finns det alltså risker att kroppen kan stöta ut ett foster som redan börjar vara lite större som följd av att immunförsvaret jobbar fel? Jag skulle ju vilja börja känna mig lugn snart och kunna glädjas åt att vara gravid, men oron är ju alltid en följeslagare..

Hej!

Jag har också funderat över detta.... Det jag förstått/tror är att kroppen i allafall brukar bli lugnare med graviditetens fortskridande. Jag fick ta många dropp i början och även då mina blodvärden såg bra ut tyckte Dr D att jag skulle ta ett för säkerhetsskull. Nu har jag inte behövt ta något på tre veckor, Blodproven har oxå varit stabila. Men jag har förstått att man behöver ta blodprov hela graviditeten men ev med längre mellanrum, jag har gått från några dagar, till 7 dagar och nu 10 dagar. Jag själv är mest intresserad av att trappa ner kortisonet då det känns som den värsta medicinen och som gör en rätt ful också (även om det självfallet är värt det!!!!!).

Tyvärr kunde jag inte ge dig något vettigt svar! Hur mår du nu i graviditeten?
  • UndrandeSökare

Pitebo - Välkommen hit till tråden ! Tyvärr är svensk sjukvård inte så bra på fertilitetsproblem. Många läkare jag träffat hävdar att "kvinnans immunförsvar inte kan orsaka fertilitetsproblem". Tyvärr gör det också att de i många fall vägrar att skriva ut några mediciner utom på sin höjd Lutinus och kanske Trombyl.

Det är därför de flesta härinne rest utomlands - för det är där kunskapen om detta finns (främst klinikerna Serum och Life clinic som båda finns i Aten) för att få en bättre utredning och få papper vilka problem man har och sen behandling. Har man sen papper på sina problem kan man i vissa fall enklare få hjälp här.

Immunproblem kan yttra sig på så olika sätt. Vissa har fått veta att de har blodkoagulationssjukdomar andra har högt tnf-alfa eller andra problem och klinikerna utomlands behandlar med en stor mängd läkemedel.

Standard medicineringen vid kliniker i Aten består av Trombyl, Fragminsprutor, kortisontabletter och Intralipiddropp. Men de som har svårare immunproblem kan behöva medicinering med Neupogen, Humira etc

Det du kan testa att fråga din läkare om är Trombyl (kan förhindra proppar) och kortisontabletter (Prednisolon, lugnar immunförsvaret till viss del).

Men vägrar din läkare så skulle jag rekommendera att du kontaktar en klinik i Aten för en ordentlig immunologisk utredning. En utredning kostar ca 20.000 svenska kr. Googla på ivfSerum eller Life Clinic så hittar du mer info !

Lycka till !

• blåvingen

Ser en lördagsintervju ang de felaktiga hälsorådgivarna som har givits och fortfarande ges. Där sjuka människor får dropp med socker istället för dropp med fett såsom intrallipid dropp.

• Solkattan

Kortison och hcg sänker mitt TSH värdet. En gång när jag blev gravid men sendan MA i vecka 7-8 så gick mitt TSH ner till 0.3 .. fick då ta trak prov som visade inget. Nu denna graviditet som jag dessutom åt kortison 20 mg så fick jag ett TSH på 0,02 (ja det är korrekt med 2 nollor). Min barnmorska ringde mig vid 18 på kvällen o fick mig rejält oroad. Det kunde visst enligt henne tyda på kommande missfall. Mailade Dr D pronto. Han lugnande mig. Dont worry everything is ok. Och han hade rätt. Även denna gång visade trak inte på något. Har tagit TSH under graviditeten ett par ggr och så snart jag ändrar kortisondosen har ths ändrats (går ner då jag höjer kortisonet). T4 oh T3 har legat helt ok hela tiden...

• minaimaginärabarn

Hej!

Jag har en fråga kring Dr D. Han har varit duktig på att svara på mail ända sedan jag tog kontakt med honom första gången i höstas. Men de två senaste veckorna svarar han inte längre på de blodprovssvar jag skickar. Det irriterar mig sjukt mycket att jag behöver skicka flertalet mail och fråga efter vad jag skall göra härnäst, när jag bönar och ber svarar han äntligen m då har det gått 3-4 dagar och lika många mail. Jag har betalat honom för att hjälpa mig fram tills ett ev barn föds.

Hur har ni andra gjort för att få bättre kontakt?

• UndrandeSökare

Tyvärr Dr D är dålig på att svara ibland, speciellt när han inte tycker det är akut. Man får helt enkelt skicka påminnelsemail samt skriva Urgent i subjectraden om det är nåt man vetkligen måste få svar på.

Annars fråga dina frågor här itråden - här finns massor med kompetens !

• UndrandeSökare

Dina Leukocyter och Neutrofilia kommer stiga av att du tar kortison. Men håll koll på dina Lymfocyter ! Om de stiger över 3-3.5 så brukar Dr D ordinera nytt dropp snart ! Under tiden jag gjorde hans behandling fick jag också dåligt med svar, så då tog jag dropp på egen hand så fort mina Lymfocyter bar iväg. Sen tog jag nya blodprover veckan efter och mailade resultatet till Dr D. Brukade få ett Well done som svar !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!