• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012
    Mila skrev 2017-05-03 14:29:22 följande:

Än så länge visar det inget konstigt. Väntar dock på kromosonprovsvaren. Gjorde spolning igår och allt såg bra ut. Sen har jag fått genom en privat läkare, remiss på fler prover som jag bett om. Men jag antar att inget kommer visa något konstigt.

Serum i athen menar många missfall kan komma från dolda infektioner I livmodern. Jag lämnade mensblodstest. Fick äta 4 v antibiotika så även min man. Sen gjorde jag en hysteroskopi med åtgärd i athen. Serum rekommenderar det efter missfall.

Kolla gärna lite på dem sakerna. Vi gjorde 13 ivf i sverige men väl I Grekland såg de på hysteroskopi att livmodern saknade frisk vävnad. Så de ruggade upp den och nu är jag gravid. Kan tillägga vi gjort hysteroskopi även iSverige utan anmärkning....
  • Mila
    mom2012 skrev 2017-05-03 14:50:30 följande:

Serum i athen menar många missfall kan komma från dolda infektioner I livmodern. Jag lämnade mensblodstest. Fick äta 4 v antibiotika så även min man. Sen gjorde jag en hysteroskopi med åtgärd i athen. Serum rekommenderar det efter missfall.

Kolla gärna lite på dem sakerna. Vi gjorde 13 ivf i sverige men väl I Grekland såg de på hysteroskopi att livmodern saknade frisk vävnad. Så de ruggade upp den och nu är jag gravid. Kan tillägga vi gjort hysteroskopi även iSverige utan anmärkning....

Oj vilken skillnad det äe utomlands!

Grattis till graviditeten :)

Får jag fråga vad ni betalt utomlands?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Vallmo78

Är det nån om har koll på normal progesteron värde i de första gravidsveckorna? Tex var bör prog ligga vid v 7? Tack :)

• Solkattan

Vallmo78: Har du gjort äggdonation? eller kört stimulerad återföring?

Jag hade progvärde på 25 .. som gick upp till 40 .. var skitnervös då jag vid återföring brukar ha bortåt 50-60 .. trodde på missfall hela tiden i början. Men det gick bra.. blödde en del som jag tror berodde på lågt progvärde..

• Zwillinge86
    Mila skrev 2017-05-03 14:29:22 följande:

Än så länge visar det inget konstigt. Väntar dock på kromosonprovsvaren. Gjorde spolning igår och allt såg bra ut. Sen har jag fått genom en privat läkare, remiss på fler prover som jag bett om. Men jag antar att inget kommer visa något konstigt.

En tanke om missfallsutredning via landstinget (som säkert inte vidar nåt) är det efter 3st bekräftade missfall, och måste dessa vara i följd? Jag har fått 4st missfall, 2st innan och 2st efter jag fick barn. Sonen fick jag dock via ÄD så med mina egna ägg är det ju 4st i rad. Har alltid tänkt att jag inte är aktuell för missfallsutredning då jag redan genomgått fertilitetsutredning som fastslagit låg äggreserv. Har liksom tänkt att "okunniga" Sverige nöjer sig med det som förklaring....men det kanske kan vara värt det om det tex hjälper en att få vissa recept som man annars måste lösa på egen hand....
  • UndrandeSökare

Zwillinge- Om du är under 40år nu så kontakta Kvinnokliniken på sjukhuset och fråga om du är berättigad till missfallsutredning.

För mig visade den svenska missfallsutredningen ingenting och då vägrade de också att skriva ut några mediciner. Är man över 40år så får man ingen missfallsutredning för då är man för gammal enligt Landstinget(det är vad de sagt till mig iallafall).

• mom2012
    Mila skrev 2017-05-03 15:02:14 följande:

Oj vilken skillnad det äe utomlands!

Grattis till graviditeten :)

Får jag fråga vad ni betalt utomlands?

Priserna skiljer nog lite beroende på land men i Grekland betalar man ca 40 000 för en ivf. 5000 euro tror jag det var. Så ungefär samma som i Sverige men i Sverige kunde både jag och min man göra bruttolön avdrag. Så på så vis va det dyrare. Operation får man betala själv i Grekland och proverna och medicin.
  • Yrla76

Måste fråga er som haft upprepade missfall. Jag har haft många men blivit lätt gravid, tre-fyra ggr på första försöket och de övriga 6 gångerna på andra el tredje. Nu har vi hållit på sedan innan jul, 6 cykler. Tog inte intralipiddropp denna månad och har dragit ner lite på prednisolonet men idag ännu ett negativt test. Har absolut åldern emot mig (41) men blev gravid på första försök i höstas, innan medicinerna. Någon annan som upplevt detta? Funderar på om det har ngt samband el är en slump. Försöker tänka att det kanske är lite positivt då embryots hjärta slutat slå så många ggr att ett enkelt plus ändå bara lett till missfall.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!