• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • pipperoni
    MissWe skrev 2017-04-13 21:30:17 följande:
    Vill bara skjuta in en liten brasklapp i all välmening. Jag fick minus dag 11 efter befruktning med ett testa tidigt test. Visade sig senare att jag var gravid med tvillingar, där HCG ökade fin fint i början - innan ena tillbakabildades. Är nu gravid i vecka 16.

Om ert minus är ett minus beklagar jag och håller tummarna för att första försöket ÄD ger ett rungande +.

En härlig påsk önskas!
    Tror tyvärr inte det är så stort hopp om felaktigt negativt besked för min del. Tog blodprov på RD9 efter återförande av 5-dagars enligt DrDs instruktioner och hcg var mindre än 3.
  • Vårt väntrum
    UndrandeSökare skrev 2017-04-12 22:23:34 följande:
    Tog inte du redan både Trombyl, Fragmin, prednisolon och IL-dropp vid förra insättningen?

De som gjort Mensblodtestet hos Serum och fått till svar att de har infektion har behandlat sig med olika slags antibiotika innan insättning, allt beroende på testresultatet. Jag gjorde det testet men var helt frisk, så jag tar ingen antibiotika.
    Nej det gjorde jag inte
  • Upprepade missfall

Hej alla.

Vad glad jag blir att så många plussat sen jag skrev här första gången, det ger en hopp om framtiden!

Själv var jag på återbesök i veckan där jag gjorde utredningen och tänkte försöka tjata till mig prednisolon. Hade inga höga förhoppningar då hon näst intill dumförklarade mig när jag första besöket där frågade om antikroppar, och hon förstod inte hur det skulle kunna påverka. Men det var faktiskt hon själv som tog upp att det är väl typ det enda alternativet hon kan komma på för oss, då lutinus inte hjälper och vi redan tagit alla prover dom tar. Så nu håller vi verkligen tummarna att det hjälper!

Undrar om det är någon här inne som får prednisolon utan att köra ivf? Alltså blir gravida på naturlig väg. Jag fick utskrivet att ta 10 mg/dag varje dag i cykeln. Men jag har fått för mig att man brukar börja från äl? Och dosen 10 mg, de är väl en väldigt låg dos? Jag funderar på att bara köra mellan äl-mens/plus men då ta en högre dos än hon sagt, låter de dumt?

Undrar oxå hur ni andra haft det med sjukdomar sen ni börja? Redan efter andra gången ja tagit den så kände ja mig väldigt hängig som i början av en förkylning o börja undra om ja kanske borde vänta några dagar innan ja fortsätter; så kroppen får ta hand om förkylningen först. Annars borde ja väl bli mycket sjukare? :-/

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Ja, du kan ta prednisolon i naturlig cykel utan ivf ! Enligt min behandlingsplan hos Dr D skulle jag börja med 10mg Prednisolon cd 7 och sen höja till 15mg cd17 (har mencykel på 30dagar). Sen trappa ner långsamt och sluta vid mens och börja om nästa cd7. Om jag blev gravid skulle jag fortsätta med medcinerna. Vissa här itråden har sen fått trappa upp till 30-35mg prednisolon, allt sköts av Dr D utifrån de blodprover vi tar regelbundet och skickar till honom. Så sköter han doser och mediciner direkt på distans.

• UndrandeSökare

Vallmo78- Innan insättning och efter insättning hos AvaRiga så tog jag Progynon 1 tabl 3 ggr dagligen. Efter insättningen fick jag min koordinators mobilnr och blev tillsagd att höra av mig när som helst oavsett tid på dygnet vid blödningar/spotings eller andra symtom.

Några dagar efter insättning på kvällen började jag få spottings, skickade då direkt sms till kordinatorn och blev då tillsagd att ta en extra tablett den kvällen. Sen från och med nästa morgon ändra doseringen till 2 tabletter morgon och 2 tabletter kväll. Alltså 4 tabletter dagligen. Jag gjorde så och alla blödningar/spottings försvann ! Nu har jag inga blödningar alls !!! Spottingen berodde alltså på östrogenbrist !!!! Så skönt att gå hos en bra klinik som har koll ! Kan verkligen rekommendera AvaRiga !

När det gäller valet mellan Lutinus och Utrogestan, så skulle jag aldrig tveka - jag rekommenderar absolut Utrogestan ! Så har du det hemma byt och testa ! Utrogestan är vita små runda bollar som man trycker in med fingret. Kladdar inte alls som Lutinus gör !!! Enligt AvaRiga ska man endast ta Utrogestan Vaginalt och samma dos som Lutinus. Jag tar Utrogestan 100mg 2st tabletter 3 gånger dagligen alltså 6st totalt per dag.

Ta det inte oralt (man kan bli mycket yr i huvudet då, det blev jag när jag testade det vid en tidigare graviditet).

Lycka till !

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Kortison fungerar immundämpande alltså kan sänka dit immunförsvar, så undvik folksamlingar, folk som hostar och snorar etc Kontakta läkaren som skrivit ut medicinen om du får biverkningar.

• UndrandeSökare

Upprepade missfall - Dumförklarade läkaren när du frågade om antikroppar? Vilka antikroppar frågade du om? Ville du få ta Trak och Tpo? (Antikroppar vid sköldkörtelsjukdom). Kolla om du inte kan få byta läkare isåfall till en Endokrinolog. Be att få en remiss till en sådan. En bra kompetent läkare ska aldrig dumförklara patienten. Så om jag var du skulle jag byta läkare.

• AnnC
    Upprepade missfall skrev 2017-04-14 09:04:15 följande:

Hej alla.

Vad glad jag blir att så många plussat sen jag skrev här första gången, det ger en hopp om framtiden!

Själv var jag på återbesök i veckan där jag gjorde utredningen och tänkte försöka tjata till mig prednisolon. Hade inga höga förhoppningar då hon näst intill dumförklarade mig när jag första besöket där frågade om antikroppar, och hon förstod inte hur det skulle kunna påverka. Men det var faktiskt hon själv som tog upp att det är väl typ det enda alternativet hon kan komma på för oss, då lutinus inte hjälper och vi redan tagit alla prover dom tar. Så nu håller vi verkligen tummarna att det hjälper!

Undrar om det är någon här inne som får prednisolon utan att köra ivf? Alltså blir gravida på naturlig väg. Jag fick utskrivet att ta 10 mg/dag varje dag i cykeln. Men jag har fått för mig att man brukar börja från äl? Och dosen 10 mg, de är väl en väldigt låg dos? Jag funderar på att bara köra mellan äl-mens/plus men då ta en högre dos än hon sagt, låter de dumt?

Undrar oxå hur ni andra haft det med sjukdomar sen ni börja? Redan efter andra gången ja tagit den så kände ja mig väldigt hängig som i början av en förkylning o börja undra om ja kanske borde vänta några dagar innan ja fortsätter; så kroppen får ta hand om förkylningen först. Annars borde ja väl bli mycket sjukare? :-/

Jag blev gravid naturlig väg och åt prednisolon (utöver IL, fragmin och trombyl) på dr d's inrådan. Började runt dag 6 i cykeln 10 mg, efter ägglossning ökade jag till 15 mg. Sen fick jag öka två ggr till under graviditetens gång till 20 och sen 25 mg. Trappade ner till 10 igen i slutet på graviditeten.
  • Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-04-14 10:02:20 följande:

Upprepade missfall - Dumförklarade läkaren när du frågade om antikroppar? Vilka antikroppar frågade du om? Ville du få ta Trak och Tpo? (Antikroppar vid sköldkörtelsjukdom). Kolla om du inte kan få byta läkare isåfall till en Endokrinolog. Be att få en remiss till en sådan. En bra kompetent läkare ska aldrig dumförklara patienten. Så om jag var du skulle jag byta läkare.

Jag frågade inte om några specifika antikroppar. Frågade bara rent alltmänt "kan det inte vara så att min kropp har nå antikroppar som stöter bort de befruktate ägget?" Och fick till svar "antikroppar haha näe hur skulle de gå till tänker du då, de kan ja inte komma på hur de skulle kunna påverka". Min tanke var bara att ja hade läst en del om det innan det besöket o att ja kände igen mig i symptomen. Men framförallt att ja har ett barn sen innan, men efter de har ja fått 4 missfall som har stötts ut snabbare o snabbare för varje gång. Så de verkar som kroppen är mer redo varje gång ja blir gravid. 1a missfallet kunde man se ett befruktat ägg innan de stöttes ut. Senaste gick inte längre än 5 dagar efter bim innan de börja blöda.

Känner att mitt meddelande kanske missuppfattades lite :P Jag vet vad prednisolon är, och jag får den i förhoppning att sänka immunförsvaret för att kunna behålla en graviditet. Fundera mest kring hur ni gör om ni känner att ni börjar bli sjuka när ni tar, för de känns ju dumt att hämma försvaret när kroppen faktiskt behöver det :/ Men jaa de blir väl till att försöka undvika folksamlingar, hur man nu ska lyckas med det :/

Men de verkar som ingen här tar de varje dag i cykeln iaf? Har läst andra som påstått att under 20 mg har de ingen effekt, därför fundera ja över om ja ska kanske inte ta hela cykeln o istället ta en högre dos än hon sagt under andra halvan av cykeln. Låter ju som standard hos dr.D är 10 från dag 6-7 o 15 från äl ungefär så ja kanske ska testa så oxå!

Tack för era svar :)
  • UndrandeSökare

Upprepade missfall -Pröva gärna Prednisolon om din läkare vill skriva ut det. Kombinera helst med trombyl också, och Lutinus. För vissa här inne kan det vara nyckeln som behövs för att få barn. Trombyl kan förhindra proppar och Prednisolon lugna immunförsvaret. Progesteron behövs ju för att behålla graviditeten.

Det du beskriver kan mycket väl bero på att ditt immunförsvar stöter bort embryona. Men om mediinerna du får i Sverige inte fungerar, så kontakta då Dr D eller Serum så får du en mycket bättre utredning och behandling hos nån av dem. Vissa av oss behöver mer helt enkelt mediciner för att lyckas, som tex blodförtunnande sprutor, iL-dropp, Humira etc. Vissa behöver också äggdonation för att lyckas (även om man lyckats med egna ägg innan).

Svenska läkare kan mycket lite/inget alls om immunförsvar och fertilitetsproblem. Utomlands är kunskapen mycket större. Jag har haft 5 missfall och jag har själv råkat ut för många läkare som inte var kompetenta nog. I Sverige fick vi stämpeln "oförklarligt barnlösa" och bara uppmanade att försöka igen, för de hittade inget - för att de tagit för få prover.

Dr D tog mycket mer prover på mig och hittade att jag har koagulationssjukdom som ger proppar och fostret dör av syrebrist. Jag gjorde hans behandling, men det funkade inte på mig, reste då till AvaRiga och fick göra deras Sperma dna fragmentationstest och fick veta att spermierna var för dåliga. Så nu gör vi dubbeldonation med PGS och Embryo glue. Fick 2st normala embryon insatta nyligen och plussade förra veckan. 6:e graviditeten. Så nu blir det spännande vid vul att se om det är ett eller två hjärtan som slår.

Så fortsätt bara kämpa, ge inte upp. Svaren/pusselbitarna man behöver finns därute. Men man måste hitta rätt läkare för det (och ibland får man vara sin egen läkare/detektiv för att lyckas ! )

Lycka till !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!