• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Vallmo78
    UndrandeSökare skrev 2017-04-13 09:55:20 följande:
    Vallmo - Jag går hos AvaRiga och efter insättning om man blöder så råder de sina patienter att höja dosen Progynon (östrogen). Äter du Progynon?

Drick apelsinjuice och vila mycket så hoppas jag blödningen avstannar.
    Skicka ett påminnelsemail till Dr D och skriv som rubrik att det är akut
    och att du blöder så hoppas jag du får svar !

Om du har Utrogestan 100mg hemma så byt till det istället, samma dos som Lutinus men mycket mindre små bollar som man trycker in med fingret. Mycket snällare än de jättestora kakorna Lutinus och den där hemska pinnen....

Hoppas det går bra för dig !
    Tack snälla för dina tipsHjärtaJag fick svar från Dr D nyss och han ville jag skulle sluta få panik och hålla mig till planet.. så han är lugn men inte jagSkäms. Jag tar 3 tab/dag Progynon, ska jag höja det tycker du? Jag köpte Utrogestan när jag var i Athen men tar Lutinus istället. Är Utrogestan bättre alltså? Kan testa det..jag har ju det hemma och så slipper jag pinnen. 
    Återigen Tack för ditt svar och dina tips. Vad skulle jag göra utan er Hjärta
  • LadyMaria

Får jag fråga hur det går till när man går på en klinik här i Sverige men får behandlingsplan av dr D?

När man tar blodprovet som skickas till Chicago för analys, måste det vara i samma cykel som man påbörjar en ivf?

Grattis till alla som plussat fantastiskt!

• minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-04-13 08:14:03 följande:

Godmorgon på er!

Grattis till alla positiva nyheter

Lite news från mig: Vi körde FET och jag plussade förra v med hcg värde som ökade från 400 till 2000 i måndags. Jätteglad men rätt hämmat pga rädslan av missfall. Jag har behövt att ta IL dropp varje v och tog igår oxå på rek av Dr D. Men imorse blödde jag (när jag skulle ta Lutinus) Inatt hade jag lite lite nattsvettningar och frös en del...Jag är så ledsen och knäckt! Har mailat Dr D men förväntar mig inte mkt...Vad ska jag göra?! Kan jag göra nåt? 

Grattis Vallmo! Jag hade rosa flytningar varje dag under de första veckorna och blödde två gånger men det gav med sig, peppar peppar. Vet att många andra här inne också har blödigt i början. För mig var HCG testerna både min skräck och räddning då dem ökade jättefint, det kunde lugna mig lite. I övrigt har jag enbart följt Dr D:s ordinationer, tog mycket dropp i början och sen har det blivit en gång i veckan. Han har inte skickat iväg mig på något extra dropp eller ordinerat mer kortison utifrån mina rapporter kring att jag varit varm och svettats. Han har mycket utgått från helheten, mina rapporter tillsammans med blodprovssvar. Jag har dock kännt att kroppen varit ganska lugn hela tiden med några nätter med svettningar, dock inte i närheten mot när jag ruvat utan dropp. Har också kännt att kroppen reagerat positivt på droppet.

Ska du ta fler HCG-prover snart?

Lycka till!
  • minaimaginärabarn
    MissWe skrev 2017-04-12 19:29:44 följande:

Det kanske bara är jag som inte har så bra koll, men är det inte väldigt många som har plussat och är gravida just nu?

Underbara nyheter iaf! Stort grattis till alla (ingen nämnd och ingen glömd)

Jag har också slagits av den tanken, det är så kul när så många lyckas!
  • minaimaginärabarn
    MissWe skrev 2017-04-12 19:29:44 följande:

Det kanske bara är jag som inte har så bra koll, men är det inte väldigt många som har plussat och är gravida just nu?

Underbara nyheter iaf! Stort grattis till alla (ingen nämnd och ingen glömd)

Jag har också slagits av den tanken, det är så kul när så många lyckas!
  • Vallmo78
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-13 11:01:17 följande:
    Grattis Vallmo! Jag hade rosa flytningar varje dag under de första veckorna och blödde två gånger men det gav med sig, peppar peppar. Vet att många andra här inne också har blödigt i början. För mig var HCG testerna både min skräck och räddning då dem ökade jättefint, det kunde lugna mig lite. I övrigt har jag enbart följt Dr D:s ordinationer, tog mycket dropp i början och sen har det blivit en gång i veckan. Han har inte skickat iväg mig på något extra dropp eller ordinerat mer kortison utifrån mina rapporter kring att jag varit varm och svettats. Han har mycket utgått från helheten, mina rapporter tillsammans med blodprovssvar. Jag har dock kännt att kroppen varit ganska lugn hela tiden med några nätter med svettningar, dock inte i närheten mot när jag ruvat utan dropp. Har också kännt att kroppen reagerat positivt på droppet.

Ska du ta fler HCG-prover snart?

Lycka till!
    Tack fina Hjärta Dr D är lugn och vill jag ska följa vår plan och då är det blodprov nästa v. igen. Jag litar på honom...men är så orolig bara. Jag har fått en akuttid nu för ul kontroll så jag får se vad det visar...om det kan ens visa nåt?! 
  • pipperoni

Grattis till er som har plussat och ni som har fått era efterlängtade barn!

Själv har jag tyvärr precis fått negativt provsvar på RD9. Hcg under 3. Det var vårt sista försök med egna ägg och även om det känns lite tungt just nu, så stärker det ändå vårt beslut om att det är rätt att gå över på äggdonation. Jag har gjort fyra äggplock det senaste året och av dessa blev det bara två blastos av tveksam kvalitet.

Dags att gå vidare med ÄD. Träffade Serum när vi var i Aten och ska ha Skype-möte med Dr D om ÄD i nästa vecka, sen får vi se vad vi bestämmer oss för - fortsätta med Dr D eller byta till Serum.

Önskar er alla en fin påsk!

• minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-04-13 11:13:01 följande:

Tack fina  Dr D är lugn och vill jag ska följa vår plan och då är det blodprov nästa v. igen. Jag litar på honom...men är så orolig bara. Jag har fått en akuttid nu för ul kontroll så jag får se vad det visar...om det kan ens visa nåt?! 

Jag fattar precis! Äntligen plus och sen det där j-la rosa och röda som inte ska vara där (men som inte behöver betyda något). Men jag tänkte mycket när jag hade rosa flytningar att om det inte var dem hade jag nojat över något annat, det hör liksom till när man kämpat så länge och kanske även haft flertalet missfall.

Jag var också superorolig och mailade Dr D något hysteriskt. Han svarade som till dig, ta det lugnt och håll dig till planen. Då kunde jag faktiskt skratta lite åt mig själv. Jag tänker att det är han som sitter på kunskapen och jag får förlita mig på det. Än så länge går det bra, peppar peppar.

Hur har det utvecklats för dig? Hoppas verkligen det går bra för dig!
  • NinaCamilla

Pipperoni: Beklagar minus! Ni gör helt rätt att gå mot ÄD även om det är inte den lättaste beslut. Jag har gjort ÄD på båda Serum och Dr D. Lite olika upplägg på medicineringen men båda är bra - lite beror på vad har man problemet. Lycka till och hoppas på att ni kommer igång igen snart!

• MissWe
    pipperoni skrev 2017-04-13 13:20:07 följande:

Grattis till er som har plussat och ni som har fått era efterlängtade barn!

Själv har jag tyvärr precis fått negativt provsvar på RD9. Hcg under 3. Det var vårt sista försök med egna ägg och även om det känns lite tungt just nu, så stärker det ändå vårt beslut om att det är rätt att gå över på äggdonation. Jag har gjort fyra äggplock det senaste året och av dessa blev det bara två blastos av tveksam kvalitet.

Dags att gå vidare med ÄD. Träffade Serum när vi var i Aten och ska ha Skype-möte med Dr D om ÄD i nästa vecka, sen får vi se vad vi bestämmer oss för - fortsätta med Dr D eller byta till Serum.

Önskar er alla en fin påsk!

Vill bara skjuta in en liten brasklapp i all välmening. Jag fick minus dag 11 efter befruktning med ett testa tidigt test. Visade sig senare att jag var gravid med tvillingar, där HCG ökade fin fint i början - innan ena tillbakabildades. Är nu gravid i vecka 16.

Om ert minus är ett minus beklagar jag och håller tummarna för att första försöket ÄD ger ett rungande +.

En härlig påsk önskas!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!