• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • blåvingen

Jessy : när du har varit uppe i några timmar , så har prolaktinvärdet sjunkit. Jag föredrar att veta det högsta värdet, så jag vet vad skall behandla

Missne: även om du har slutat amma så dröjer det innan prolaktinet har sjunkit, du kanske måste ta agnus castus för att ta ner det?

Själv vill jag vara symptomfri och ett värde så nära 5 (106) som möjligt innan någon transfer. Här blir ingen transfer igen utan att det är pressat. Antagligen har det ökat pga missfall, ivf behandlingar osv

Jag vill att min kropp skall tro att den är oskuld igen!

• Solkattan

Nu har jag fått svar från Dimitri. Det är vanligt med tillväxtproblem hos bebisar när man har immunproblem. Jag ska ta dropp o höja kortisondosen. Sen vill han att jag tar FBC C RP. Jag vet inte riktigt vad han menar med C RP? Är det någon annan som blivit ordinerad den provtagningen?

• mumskastrull
    PeeWee44 skrev 2017-01-29 09:25:29 följande:

Intralapid 250ml har jag köpt på eu-recept i Sverige från dr D för att slippa släpa, fragmin har jag också köpt här hemma. Det du inte kan få tag på i Sverige är Utrogest 200mg.

Vi missade varandra precis. Gjorde insättning hos honom i torsdags och kom hem igår. Lycka till! Kram

Tack!

Lycka till själv, håller tummarna!!

UndrandeSökare - Tack för alla dina svar. Jag är själv barnmorska, så har tillgång till nålar och infusionsaggregat :)

Solkattan - Tror du inte han menar CRP? Det är ett infektionsvärde.
  • Jessy01

Blåvinge.....jaha så man går efter högsta värdet? Jag tog det superstressad bara en h eftee

gått upp....nu blir jag nervös....så du vill pressa ner det till nästsn noll prolaktinvärde?

Tack för svar!

• Missne

Undrande sökande: Bra att det går att ordna provtagning på fertilitetsplus om man inte kan ordna det på närmare håll. För jag antar att det inte går på Werlabs då det är en massa specialprover etc.
    Blåvingen: får väl se vad mitt värde är när jag tar proverna snart.
    Solkattan: Intressant med Dimitris svar om att barn ofta är tillväxthämmade vid immunproblematik. Min son var inte så synligt tillväxthämmad vid födseln, han låg inom vad som kan antas vara normalt men ändå ganska liten (men både miin man och jag/donatorn är ganska långa så lite för att vara vårt barn). Efter födseln har han dock spurtat och växer massor på både längden och vikt. Sånär man tittar på kurvorna så ser det ut som att han var tillväxthämmad i magen och att han nu tar igen den tiden. Han har på ett år korsat flera kurvor och trenden visar att han fortfarande ökar mer än normalt. Jag har haft funderingar om medicinerna (kortison och IL) kunde vara orsaken till tillväxthämningen... MAn har ju läst att kortison kan minska tillväxten. Så frågan är om det är kortisonet eller att man har immunproblematik?

§1A4§1ezx
  • Jessy01

Undrande sökande...kanske dum fråga men är il på recept? Hur kan man få det om

man inte ska till Aten? (inga pengar kvar till det tyvärr) Tacksam för svar!

• UndrandeSökare

Jessy - Ja, intralipid (iL) är på recept. Kontakta privata kliniken Fertilitetplus i Stockholm de sätter dropp och brukar kunna ordna med recept, annars om du tar droppet hos dem fixar de koksalt och il för droppsättningen. Läs mer om intralipid på www.fass.se Man ska inte ta il om man är allergisk mot sojabönor har jag för mig. IL används immundämpande för oss med felaktigt immunsystem, men är inte erkänt av Landstinget som en medicin mot fertilitetsproblem så därför får man betala privat.

• UndrandeSökare

Missne och Solkattan - Jag har sett tidigare att Dr D har sagt till kvinnor med immunproblem som fått tillväxthämmade barn (utan mediciner) att det beror på immunförsvaret att barnet var litet vid födseln eller föddes för tidigt. Tror knappast det beror på kortisonet, det ger man ju tom i Sverige för att barnets lungor ska mogna snabbare.

Även om man tar mediciner så kan man ju inte helt kontrollera kvinnans immunsystem tyvärr.

Men även tillväxthämmade barn brukar ju oftast växa i kapp sen efter födseln.

• Jessy01

Tack för svar undrade sökande.....tog kontakt med fertilitetplus men de ville att jag skulle komma dit och jag är inte från sthlm så svårt

Hade kunnat sätta drippet själv annars men synd att det är på recept.....jag har en autoimmun sjukdom med massa missfall i bagaget....jag får försöka på att dra upo kortisonet istället.....sg att en del redan börjat vid sprutstart .. .

Hoppas ci alka blir gravida snart

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!