• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Radar7

supertjejen - 5000 IE på Fragmin är samma som Serums Clexane.
    Rekommendation från Penny, och även två svenska läkare är att fortsätta till runt v 32 iaf. Ev tiden ut. (först skrev hon v 13 ut, men jag tar det säkra före det osäkra)

Miss We - Tack för bra svar. Då kör jag på det =)

Solkattan - håller med dig ang. regelverken. Vet inte hur det ligger till men tråkigt när vi har åldersgräns här, om de inte vill hjälpa till för alla som ist vänder sig utomlands då.
    Efteråt är det dock ingen moral utan alla är väldigt gulliga. Dock får jag alltid höra att man är högrisk och kan få havandeskapsförgiftning, högt blodtryck, tillväxthämning, diabetes mm.
    Är dock glad att de är noggranna och gör täta kontroller. :)

• MissWe
    PeeWee44 skrev 2017-02-04 12:34:38 följande:

Grattis!!! Nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra. Häftigt att du blivit spontangravid. Har mannen också gjort något för sperman?

Tack!! Visst är det!!

Nej ingenting, men jag har tagit Fertile xx också sedan i december och Munkpeppar som Dr D rekommenderar. Finns Fertile xy för män.

Tror kostomläggning, näringsbalansering, detox, yoga (dagligen), akupunktur nu hela januari har gjort sitt till.. Tycker det är så otroligt häftigt med de enorma svårigheter som jag har haft.

Läste om en Fertilitetsläkare inom den funktionella medicinen som hade intressanta perspektiv på att "förbereda kroppen" med bland annat ovan nämnt som inspirerat mig.
  • supertjejen

Tack för svar om fragmin, nu till nästa läkemedel, verkar värre: mitt progesteron för injektioner börjar ta slut, och på Apoteket sa de att det inte finns för sprutor i Sverige. Hur har ni gjort med det? Nån som har över?

• PeeWee44

Det var inte länge man fick vara glad för att det äntligen fäste. Hcg <2 idag. Hoppas verkligen att jag kan få min man att vilja fortsätta nu när vi fick ett kortvarigt +. Fan att kroppen ska motarbeta mina embryon.

• supertjejen
    PeeWee44 skrev 2017-02-06 13:42:23 följande:

Det var inte länge man fick vara glad för att det äntligen fäste. Hcg <2 idag. Hoppas verkligen att jag kan få min man att vilja fortsätta nu när vi fick ett kortvarigt +. Fan att kroppen ska motarbeta mina embryon.

Vilket jäkla skit! Jag hoppas din man är med då det känns dags!
  • MariaKojola

Grattis till er som plussat! (Och äve ett plus som sen tyvärr blev ett minus får man ju se som något glädjande på sitt sätt - ett besked på att det funkar!)

Jag ska för återföring imorgon, är mitt första försök med dr D och är så otroligt nervös. För höga förhoppningar känns det som, men samtidigt vill jag ju tänka positivt.

Hursom, var och tog dropp plus blodprov idag och mina vita blodkroppar hade då åkt i höjden! Alltså jag fattar inte, har inte eller är inte sjuk, så vad är detta?? Förstår att det inte är optimalt inför imorn (väl?) men går ju inte att få ner nu på en dag. Blev o fundera på om det är äp som orsakat höjningen och ville fråga om ni sett liknande effekt? Eller hur har era leukocyter legat vid ET?

• MissWe
    PeeWee44 skrev 2017-02-06 13:42:23 följande:

Åh nej!!! Tusan också! Måtte han inte ge upp nu när ni kommit lite närmare. Styrka och kärlek till dig!!
  • MissWe
    MariaKojola skrev 2017-02-06 20:56:19 följande:

Grattis till er som plussat! (Och äve ett plus som sen tyvärr blev ett minus får man ju se som något glädjande på sitt sätt - ett besked på att det funkar!)

Jag ska för återföring imorgon, är mitt första försök med dr D och är så otroligt nervös. För höga förhoppningar känns det som, men samtidigt vill jag ju tänka positivt.

Hursom, var och tog dropp plus blodprov idag och mina vita blodkroppar hade då åkt i höjden! Alltså jag fattar inte, har inte eller är inte sjuk, så vad är detta?? Förstår att det inte är optimalt inför imorn (väl?) men går ju inte att få ner nu på en dag. Blev o fundera på om det är äp som orsakat höjningen och ville fråga om ni sett liknande effekt? Eller hur har era leukocyter legat vid ET?

För egen del har jag noterat att det tar ca 3 dagar innan droppet lugnar kroppen. Om det inte är en immunattack på g då har jag behövt höja prednosolon. Vad hade du för värde? (Om du vill berätta förstås..)

Stort lycka till imorgon nu!!
  • MariaKojola

Absolut berättar jag gärna mina värden om det säger nåt mer till er! (För mig blir det mest bara siffror som jag ändå inte vet hur jag kan påverka utan följer bara dr Ds ordination.) 
    Mina leukocyter låg på 16,6 igår, och har hela tiden legat runt 6-8 ungefär. Dom har alltså vart normala men vad nu betydligt förhöjda, utan sjukdom i kroppen. Eller ja, förutsatt att nu inte kroppen tagit äp som en "attack" och har en motreaktion då(?). Jag har ju ET idag nu, och tog dropp både i lördags och igår, så hoppas hoppas på att det på något sätt hjälper till.
    Utöver det tar jag prednizolon, 20mg dag, och kommer sen börja med cleaxne från dag 6 efter ET. Vad tänker ni, kunde det vara skäl att ändra på något? Tips mottages varmt!
    Och gällande mina andra värden ligger dom alla helt normalt. Eller mitt TNF var/är ju för högt, men där vet jag inte hur jag kan påverka mer än med omega 3 och tomatjuice. Tar ni Lyprinol under dessa tuvardagar också, och i dubbeldos, i som tar det?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!