• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • canada
    PeeWee44 skrev 2017-01-26 15:57:15 följande:

Nu är ett jätte bra och ett lite sämre embryo insatta. Bara denna eviga väntan kvar.

Underbart! Lycka till <3
  • MS81
    canada skrev 2017-01-25 19:52:48 följande:
    medshop.dk/en/search&orderby=position&orderway=desc&search_query=102469&submit_search=

Här brukar jag beställa, har funkat väldigt bra!
    Tack!
  • Missne
    PeeWee44 skrev 2017-01-26 15:57:15 följande:

Nu är ett jätte bra och ett lite sämre embryo insatta. Bara denna eviga väntan kvar.

Grattis, då håller vi tummarna nu. Strax efter du fått tillbaka dina embryon hade jag skypemöte med Dimitri. Han verkar inte ha en lugn stund...

• Missne

Idag har jag haft Skypemöte med Dimitri om mitt syskonförsök. Han tycker att jag ska ta om Chikagoproverna (+ de andra proverna som han tar) eftersom immunsystemet troligen ändrat sig efter graviditeten (jag har t ex blivit stel i fötter och händer efter jag sovit eller varit stillasittande länge). För att jag ska slippa åka till Grekland för att ta proverna så har han skickat instruktioner på vilka prover jag ska ta och hur jag ska skicka dem med FedEx etc. Funderar nu på var man kan vända sig för provtagningen? Någon annan som tagit proverna här i Sverige?Har ni i så fall tips på var man kan göra det. Behöver även hjälp med att översätta hans lista med prover till svenska benämningar (en del fattar jag men inte alla). Någon som kan hjälpa till?

• PeeWee44
    Missne skrev 2017-01-26 23:12:23 följande:

Idag har jag haft Skypemöte med Dimitri om mitt syskonförsök. Han tycker att jag ska ta om Chikagoproverna (+ de andra proverna som han tar) eftersom immunsystemet troligen ändrat sig efter graviditeten (jag har t ex blivit stel i fötter och händer efter jag sovit eller varit stillasittande länge). För att jag ska slippa åka till Grekland för att ta proverna så har han skickat instruktioner på vilka prover jag ska ta och hur jag ska skicka dem med FedEx etc. Funderar nu på var man kan vända sig för provtagningen? Någon annan som tagit proverna här i Sverige?Har ni i så fall tips på var man kan göra det. Behöver även hjälp med att översätta hans lista med prover till svenska benämningar (en del fattar jag men inte alla). Någon som kan hjälpa till?

Det var fullt hus hos honom idag också när jag var där för blodprov. Denna gång är kroppen lugn och inget il-dropp mer än när jag fick mens. Min kropp svarade lite dåligt på neupogen så det var därför jag fick öka dosen.

Var bor du? Bor du i Stockholm så hör med Marie på fertilitetplus.

Lycka till med provet.
  • pipperoni

Ni som har gjort stimulerat FET eller ÄD som inte har lyckats - hur lång tid efter att ni slutade med östrogen och progesteron har ni börjat blöda? Nån som har haft problem med att ni inte fick någon blödning och i så fall varför? Jag fick ju avbryta stimuleringen inför FET och Dr D ville att jag skulle fortsätta med östrogen (minska från 3 till 2 tabletter Progynon) och ta 1 tablett progesteron per dag i 12 dagar, sedan sluta. Efter 10 dagar fick jag en pytteliten blödning och då sade han att jag skulle sluta med tabletterna. Men då försvann förstås blödningen igen och det är en vecka sedan... Har läst att blödningen ska komma inom en vecka. Har frågat Dr D, men får inga svar. Så nu undrar jag vad ni har för erfarenhet?

• Jessy01

Hej!

Hej bliev rekommenderad att komma till denna tråden, läst lite än så länge men lärt

massor!

En fråga....hade högt prolaktin värde...820 Skulle vilja ta Pravidel för detta

Någon som gör/gjort detta? Har precis misslyckats med ett IVF, kan det vara all medicinering

efter detta samt avslutad kortison, fragmin , trombyl behandling som orsakat detra? Kan vrderna gå ner snabbt? Ska ju påvörja en ny ivf beh. o ngra v så vill ju ha bra värden.

Hmmmn någon som vet om dessa värden är katastrodala? ( är 42 år.. )

Tsh 2,5

T4 21

Fsh 8,1

Östrradiol 156

Prolaktin 826

Tar levaxin...höjer lite imorgon....

Tack för denna tråden! Jättetacksam för svar!!

• UndrandeSökare

Hej Jessy och Välkommen till tråden!
    Det jag tänker på är att ditt Tsh är lite åt det höga hållet.
    Flera har sagt här tidigare i tråden att Tsh helst ska
    vara runt 1.0 i fertilitetssammanhang.

Hur hög dos Levaxin äter du just nu?
    Du kan ju ta en diskussion med din endokrinolog/behandlande läkare
    om vad hen tycker om ditt Tsh och om du kan öka dosen.

• Jessy01

Tack för svar! Ja jag tror jag höjer den på eget bevåg från 50 mkrg till 75 ? VC läkate skulle

bara säga att det är ett perfekt värde. Tack igen! Någon här som tagit Pravidel för högt prolaktin? Elker blivit gravida ändå?

• UndrandeSökare

Jessy - Många här i tråden har vänt sig till Fertilitetplus i Stockholm för hjälp med delar av sin behandling. Så ett tips kan vara att du vänder dig dit och fråga ang. Pravidel.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!