• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

Tack Holly och Snart lycklig, dr D sa i och för sig att il kan få progesteronet att hastigt stiga o det orsakar ju temphöjning, säger en amatörläkare 💀jag får väl se om den sjunker under natten!

• TWH
    Snart lycklig skrev 2012-07-10 20:34:32 följande:
    Jag fick ju IL igår kväll och svettades mkt inatt. Kanske dt oxå har samband......

Ok, det låter ju så, vad bra då är det "normalt"
  • Angla

Nervös - förra gången jag var gravid låg hcg mycket högre och ändå blev det mf. Tror ni det har betydelse nu? Eller är varje graviditet olika?

Angla - mamma till slut
  • criss00
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-10 10:59:43 följande:
    Nu är jag sjukt irriterad på Dr D efter att ha fått följande "ganska" otrevliga svar på mitt mejl:

"Dear Jessica

Despite your comments at your previous email I think that I have been very careful and correct with you. I am not here to answer all the email I received especially if they don’t need to be answered medically and there is no need to be done something at that point. I expected your blood test results and when I had them I replied to you.

I am not pleased at all with your comments and I am more than happy to discontinue your follow up if you are not happy with my way."

Så nu funderar vi ärligt talat på att inte betala för fortsatt konsultation, utan försöka klara oss på egen hand med IL var tredje vecka... men jag vet inte, kanske är det dumt.
    Oj! Här har det hänt grejor idag! För det första måste jag säga att Hjärtefröjd, du får inte ta detta personligt. Du blev mottagaren när bägaren rann över för Dr D. Man märker så tydligt att han har tagit sig lite vatten över huvudet och detta är en ren stress-reaktion från honom. Han vill så gärna hjälpa så många som möjligt. Han är också affärsman och vill ha kunder att fakturera. Jag tror han genuint verkligen vill hjälpa oss men räcker inte till. Däremot har han inte medlem för hur han ska få den anstormning han har att fungera än så länge. Han hinner helt enkelt inte med. Han har svårt att säga nej och tar på sig det ena och det andra och sedan sparkar han bakut. Tyvärr och orättvist blev du mottagaren. Det kunde ha varit vem som helst av oss andra.

Jag vet också att han till mig (ungefär som också Snart Lycklig också kommenterade): Vi svenskar är så kunniga och pålästa (även om jag inte riktigt kan hålla med om det för egen del) medan grekiskorna inte alls vill höra att de har ett immunproblem. De tror att allt bara löser sig och slår helt ifrån sig. Vi har alltså helt olika sätt att engagera oss i det hela. Jag tror han både gillar oss svenskar och förstår oss samtidigt som vi är lite tidskrävande och påfrestande. Hela medelhavsmentaliteten är ju lite "manjana" och så är ju verkligen inte vi svenskar. Flört
    Jag vet inte vad du och din man kommer fram till i ert beslut att avbryta eller inte men jag tycker verkligen att du oförtjänt fick utstå kritik som var oförtjänt och som handlade om oss alla, hans svenska patienter. Kram Hjärtefröjd!
    Men jag hoppas verkligen att han ställer upp på recept om det verkligen behövs. Han hjälp är ju inte bara att vara medicinskt råd utan att vi även får de mediciner vi behöver. Känner mig lite oroad över det.
  • criss00
    myran6801 skrev 2012-07-10 14:05:15 följande:
    Jag tror Dr D är överhopad med mail fr många som är här och läser och kontaktar honom utan att ge sig tillkänna här. Kan inte ni som betalt för hans hjälp och varit där be honom lägga upp ett nytt email konto som han sedan bara lämnar ut till "sina patienter". Det är ju tråkigt om denna fina man inte kan ta hand om dem som behöver honom och onödiga missförstånd uppstår. Bara ett litet tips eftersom jag upplever att det är lite dålig stämning. Kram vänner
    Tycker det är ett jättebra förslag!! Det blir ju enklare att skilja på redan patienter och allmänna frågor från eventuella nya patienter. De sistnämnda borde ju även en assistent kunna svara på. 
    Frågan är bara hur vi ska föreslå det. Vi kan ju inte gärna maila det iaf. Flört
    Kanske TWH kan föreslå det om du ska dit igen på torsdag?
  • Snart lycklig

Mina progesterontabletter som jag tar oralt tre ggr per dag med ca 8 h emellan heter Utrogestan 200 mg. Jag köpte dem i Athen.

• criss00

Vi får kanske ta till oss den lite svenska vårdsättet att bara höra av sig till sin läkare när det är akut.
    Det är så lätt för oss som är vana, t ex bara genom detta forum att skicka ut en fråga som någon så snabbt och kunnigt har svar på och så gör vi samma sak med Dr D då vi kan maila honom. Han är ensam om att svara och det blir ju så klart ohållbart att hinna med att träffa patienter då. Man brukar inte kunna mail sin läkare.
    Jag har ju precis som ni skickat mail till honom så jag är likadan. Jag mailade flera frågor i ett mail igår och fick eg bara svar på en fråga, men fick iaf svar idag. Så jag tar för givet att jag kör på som han sagt tidigare. Och det är troligt dumt av mig att fråga. Så jag förstår honom också.

Men om det ska fungera att vi ska maila in svar från FBC-tester, HCG-tester mm och han inte svarar så tar han ju samtidigt verkligen på sig ansvaret för att inte göra någon förändrad åtgärd. Blir det fel någonstans t ex att man skulle gjort si och så för att han i efterhand inte reagerat på ett värde så ställer det ju verkligen till det.
    Bara att hoppas att om mailskörden minskar lite så blir den individuella behandlingen bättre.

• HollyGolightly

Ok, men om vi försöker fråga så mycket som möjligt i den här tråden i första hand (vilket vi iofs redan gör, men i ännu högre grad) så anstormningen dämpas lite? Jag har definitivt mailat honom när jag undrat något eftersom man ju är så rädd att göra fel, men kunskapen och framför allt erfarenheten här är ju också rätt omfattande vid det här laget!

Jag undrar ju tex om någon av er andra som är gravida fått förhöjda leukocytvärden (över 10) och vad har Dr D i så fall gjort åt det? Har ni justerat medicinen på något sätt för att få när värdet igen? Jag nojar ju lite över att ligga över gränsvärdet ...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!