• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angla

Ok, enl honom skall jag ta 150mg trombul och 20mg pred uppdelat på två. Älsklingen som har en helt annan barnskaparerfarenhet än mig undrade igår hur länge jag tänker älta och nojja innan vi kan börja glädjas ... Tänk om man skulle ha sån tur och få ett bra värde på torsdag - men det känns som att be om det helt osannolika.

Angla - mamma till slut
  • HollyGolightly

Angla: Till mig har han sagt att jag ska ta 100 mg, så jag delar barnalbylen på två och smular bort lite, lite i ena änden. Det blir nog ungefär 100 i alla fall ... =)

• HollyGolightly
    Poussin skrev 2012-07-10 09:22:52 följande:
    Holly - jag tog en på morgonen och en på kvällen.
    Ah, okej! Tyckte Dr D det, eller valde du själv att göra så? Är lite kluven, tänker att jag kanske borde fortsätta att ta samma dos samma tid varje dag och i så fall borde jag ta båda direkt efter varandra. Hmm.
  • Zinfandel

Vi har hAr höjt min Fragmindos så nu tar jag 1 på morgonen och en på kvällen, enl Dr D.

• Hjärtefröjd

Nu är jag sjukt irriterad på Dr D efter att ha fått följande "ganska" otrevliga svar på mitt mejl:

"Dear Jessica

Despite your comments at your previous email I think that I have been very careful and correct with you. I am not here to answer all the email I received especially if they don’t need to be answered medically and there is no need to be done something at that point. I expected your blood test results and when I had them I replied to you.

I am not pleased at all with your comments and I am more than happy to discontinue your follow up if you are not happy with my way."

Så nu funderar vi ärligt talat på att inte betala för fortsatt konsultation, utan försöka klara oss på egen hand med IL var tredje vecka... men jag vet inte, kanske är det dumt.

• Snart lycklig

Enligt ordination från Dr D i samband med min IVF hos honom:

Med start samtidigt som jag började med sprutor efter nedregleringen och till och med samma dag som ET tog jag 1x5 mg Prednisolon morgon och kväll, alltså totalt 10 mg per dag. Ingen Trombyl.

Med start dagen efter ET; Jag tar 2x5 mg Prednisolon morgon och 1x5 mg Prednisolon på kvällen, alltså totalt 15 mg per dag. Jag tar 1x75 mg Trombyl efter lunch varje dag. (Jag kunde också istället ta 100 mg barnaspirin/barnalbyl. Jag har bara 250 mg hemma och det blir så bökigt att dela, de går bara sönder, varför jag valde Trombyl.)

Fr.o.m. dag 5 (embryonas levnadsdag) tar jag en Clexane spruta 6000 per dag (på kvällen). Tog den första kl. 16.00 (svensk tid), men försöker skjuta lite på tiden varje dag, så tiden för injektion blir lite senare på kvällen. (Behövde anpassa tiden, så jag hann ta en spruta dag 6 innan flygresan hem.)

Jag tar 3 progesterontabletter per dag oralt, med cirka 8 timmars mellanrum. Jag kommer dock inte ihåg dosen. Köpt dessa i Athen. Jätteskönt att slippa de vaginala.

Detta är ju anpassat för just mig, men kanske det ändå ger någon form av information.

• HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-10 10:59:43 följande:
    Nu är jag sjukt irriterad på Dr D efter att ha fått följande "ganska" otrevliga svar på mitt mejl:

"Dear Jessica

Despite your comments at your previous email I think that I have been very careful and correct with you. I am not here to answer all the email I received especially if they don’t need to be answered medically and there is no need to be done something at that point. I expected your blood test results and when I had them I replied to you.

I am not pleased at all with your comments and I am more than happy to discontinue your follow up if you are not happy with my way."

Så nu funderar vi ärligt talat på att inte betala för fortsatt konsultation, utan försöka klara oss på egen hand med IL var tredje vecka... men jag vet inte, kanske är det dumt.
    Åh, vad tråkigt att det har blivit så här ... :( Ska man alltså tolka det som att han tycker att så länge man inte hör något från honom så är allt ok, dvs att även om man skriver att man tror att man är gravid, eller svettas på natten eller har andra symptom så svarar han bara om något måste justeras?

Det stämmer ju inte riktigt i så fall, för jag mailade honom tex och frågade vilken dos jag skulle ta av barnalbylen eftersom han inte angett någon – det tog tre påminnelser innan han svarade ... För att inte tala om receptproblematiken.

Förstår er, jag är också less. Missförstå mig rätt, OM det nu faktiskt går vägen den här gången så är jag otroligt tacksam mot honom, men det känns ju som att mottagandet har blivit sämre och sämre vecka för vecka och då är ju frågan vad man kan förvänta sig om ytterligare ett par månader när ännu fler patienter tillkommit. 
  • Hjärtefröjd
    HollyGolightly skrev 2012-07-10 11:23:37 följande:
    Åh, vad tråkigt att det har blivit så här ... :( Ska man alltså tolka det som att han tycker att så länge man inte hör något från honom så är allt ok, dvs att även om man skriver att man tror att man är gravid, eller svettas på natten eller har andra symptom så svarar han bara om något måste justeras?

Det stämmer ju inte riktigt i så fall, för jag mailade honom tex och frågade vilken dos jag skulle ta av barnalbylen eftersom han inte angett någon – det tog tre påminnelser innan han svarade ... För att inte tala om receptproblematiken.

Förstår er, jag är också less. Missförstå mig rätt, OM det nu faktiskt går vägen den här gången så är jag otroligt tacksam mot honom, men det känns ju som att mottagandet har blivit sämre och sämre vecka för vecka och då är ju frågan vad man kan förvänta sig om ytterligare ett par månader när ännu fler patienter tillkommit. 
    Jag har också frågat om dosen barnalbyl fyra (!) gånger utan att få svar.  

Jag har även mejlat och sagt att jag svettas helt sjukt på natten, något han inte ens kommenterat.. trots att han sa att det var ett symtom som var otroligt viktigt att han fick veta direkt.

Så just nu vet vi varken in eller ut... vi är jättetacksamma för den hjälp vi fått hittills, men sura mejl och/eller inga svar känns inte alls okej framöver.
  • HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-10 11:29:16 följande:
    Jag har också frågat om dosen barnalbyl fyra (!) gånger utan att få svar.  

Jag har även mejlat och sagt att jag svettas helt sjukt på natten, något han inte ens kommenterat.. trots att han sa att det var ett symtom som var otroligt viktigt att han fick veta direkt.

Så just nu vet vi varken in eller ut... vi är jättetacksamma för den hjälp vi fått hittills, men sura mejl och/eller inga svar känns inte alls okej framöver.
    =(
    Och mycket av det skulle ju kunna undvikas bara han anställde någon (helst Zinfandels klon ... ;) som kunde fixa det mesta av administrationen! Det är klart att man fattar att han nog får otroligt mycket mail, det finns ju en anledning att det oftast inte ens går att maila svenska läkare, men om han nu valt att ha direktkontakt så måste han ju upprätthålla den.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!