• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    Ljusgläntan skrev 2012-07-10 18:29:41 följande:
    En sak till... Har ni som fått IL-dropp fått som träningsvärk i armen efteråt.. ??
    Jag har de fortfarande fast de var flera timmar sen jag tog det.
    Jag hade skitont i armen under och efter droppet i Aten, men har inte haft det när jag fått dropp efter det. 
  • Angla

Jag fick ont i armen under NaCl droppet i aten. Här hemma går det bara bra.

Angla - mamma till slut
  • Hjärtefröjd
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-10 18:36:01 följande:
    Jag hade skitont i armen under och efter droppet i Aten, men har inte haft det när jag fått dropp efter det. 
    I Aten fick jag droppet på en halvtimme, här hemma får jag det på mellan 2,5 och 4 timmar. Kanske kan det påverka?
  • TWH
    Ljusgläntan skrev 2012-07-10 18:22:44 följande:
    En sak jag reagerade på var att Dr D tyckte inte att jag ska ta nåt prednisolon innan jag får plus på stickan utan börja då för att det enligt honom blir sämre effekt av de för att kroppen vänjer sig vid läkemedlet. Men alla här verkar tagit prezolone innan och de har ju gått bra?!? Vad gör man liksom...

Ljusgläntan, det var kul att träffa dig också, roligt att få skratta lite åt allt detta😃 Jag tror han kör individuella behandlingsplaner även m prednisolon - han verkar köra mkt på magkänsla vilket kanske inte låter så bra men med hans erfarenhet så får man väl lyda😨 han pratade mycket känsla och sammantagen bild när han gjorde bedömningen eller hur? Hoppas ni får en fortsatt trevlig resa!
  • HollyGolightly

Åh, det låter bra att han i alla fall läser alla mail! Då får jag väl helt enkelt tolka det som att mina förhöjda värden inte kräver någon ökad medicindos, antar jag (även om det hade känts SÅ mycket bättre med ett mail från honom där han bara meddelade det).

Sen verkar ni andra ju få svar till slut, men mitt senaste mail från honom kom den 29 juni ... Känns inte riktigt okej. Jag tror att det är mitt recepttjat som får honom att ignorera mig. Nu har det ju löst sig åtminstone tillfälligt med Clexane, så i nästa mail (vilket jag antar blir på TD på fredag) så skippar jag det och ser vad som händer.

Men det någon hade fått i svar att han bara svarar på det han bett om, tex testresultat, stämmer åtminstone inte i mitt fall. Jag har ju mailat FBC- och HCG-resultatet både in onsdags förra veckan och igår (vilket han bad mig göra 29 juni), utan kommentarer alls. Well, well ...

Just nu försöker jag bara intala mig att allt är okej, och att alla små hugg och all ömhet i magen är för att det händer BRA saker, inte dåliga. Flört 

• Snart lycklig

Jag har också haft mer eller mindre ont i armen el handen efter IL. Han som satte droppet igår förklarade så bra varför, men jag har glömt. Dt var ngt m sojan o venreaktion el ngt. Ang. sex fick jag som gjorde ivf hos honom endast "no sex" fram t testet, 14 dgr efter ättuttag. Sedan är dt fritt fram vid ev graviditet. Men man känner nog själv om dt känns bra el ej. Mjukstarta lite.....

• TWH

En fråga till alla IL-are: jag har fått IL för ca en o en halv tim sedan, nu har jag feber, 38,1 - fick ni också det? Vill ju inte skriva till dr D om detta...

• HollyGolightly
    TWH skrev 2012-07-10 20:19:32 följande:
    En fråga till alla IL-are: jag har fått IL för ca en o en halv tim sedan, nu har jag feber, 38,1 - fick ni också det? Vill ju inte skriva till dr D om detta...
    TWH: Jag fick inte feber (inte någon av de tre gångerna), men visst är det någon mer här som fått det? Var det Cice kanske?
  • Snart lycklig

Nej, jag tror inte att jag fått feber, men Dr D säger att om man blir trött efteråt är dt bra, för då tror han att IL verkar. Jag har bstaxeg blivit trött en gång.

• Angla

Du gjorde IVF hos Dr D? Hmmm ja svårt. Innan test har vi iofs redan klarat av - en gång, efter många dagar tänk att allt, alla val skall kännas så svåra och avgörande!

Angla - mamma till slut
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!