• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig

Jag vill säga till er alla som fundera på en hel IVF hos Dr D, att jag tycker att det fungerat ypperligt. Visst har jag fått vänta lite på vissa besked, men aldrig så länge att jag inte vetat hur jag skulle gå vidare i behandlingen.

Jag tror/hoppas nog också att man kanske blir lite mer prioriterad när man gör hela behandlingen hos honom.

Jag är i alla fall nöjd och glad över möjligheten till behandling och den support jag fått, särskilt också med tanke på att jag inte är så duktig på engelska.

Jag är så tacksam, oavsett hur utgången blir av denna IVF. Vi är alla överens om att vi gjort vårt bästa.

• HollyGolightly

Hej allihop, ledsen för frånvaron - har varit på resande fot idag.
    Men! Mitt HCG var 246 i morse! Jag har inte testdag förrän på fredag så jag törs faktiskt inte tro på det här riktigt, men det känns så klart fantastiskt bra att ha gått från 4 till 246 sen i onsdags. Ett litet steg på vägen. =)

Tack för alla hejarop, och grattis Hjärtefröjd och Angla! 

• singhatjejen

TWH: Ok då förstår jag. Hoppas verkligen det fungerar denna gång! Också nyfiken på vad gravidpiller och lutinustabletter är för något?

Hjärtefröjd: Jättebra svarat till Dr D! Hoppas det ger resultat!

Snart lycklig: Tack för feedback på en hel IVF! Ja, det kanske är så att han prioriterar de som gör hel behandling hos honom lite mer.
    Du får gärna berätta hur ofta och länge du behövt vara i Aten under behandlingen hittills. Från ruta ett så att säga. (Jag försöker få en överblick av hur min höst kan se ut om jag kör en hel IVF hos honom och är jättetacksam för all info jag kan få från "insidan" ;))

• criss00
    HollyGolightly skrev 2012-07-09 21:58:24 följande:
    Hej allihop, ledsen för frånvaron - har varit på resande fot idag.
    Men! Mitt HCG var 246 i morse! Jag har inte testdag förrän på fredag så jag törs faktiskt inte tro på det här riktigt, men det känns så klart fantastiskt bra att ha gått från 4 till 246 sen i onsdags. Ett litet steg på vägen. =)
    Det låter ju fantastiskt!! Även om det kanske är lite för tidigt att säga grattis så viskar jag "grattis" iaf. Flört
  • HollyGolightly

Förresten, hur har era värden reagerat när ni varit gravida? Mina börjar stiga, är det farligt?

Leukocyter 11,2 (brukar ligga kring 8, låg i onsdags på 10,5). 

• criss00
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-09 20:38:53 följande:
    Nu fick vi en faktura för konsultation under graviditeter, vilket känns lite ironiskt då det mejlet är det enda vi hört från Dr D på en vecka. 

Så nu har jag svarat att vi gärna betalar, men att vi då förväntar oss nödvändiga recept och framför allt svar på de frågor vi ställer...

Bra svar!! Vore ju toppen om du fick lite svar också på alla mail och inte bara en faktura. Flört
    Har inte heller fått något svar på mail (men jag skickade det iofs idag). Men jag vill ju gärna veta om jag ska sätta igång med Serapafar imorgon (typ Pergotime). Hör jag inget så kör jag från dag 2 iaf vilket är imorgon.
  • Snart lycklig

Angla, tack för symptomlistan.

Några av dem känner jag igen, men inget illamående och ingen direkt trötthet. Jag sov visserligen hela em igår, men det var för att jag hade tråkigt.

Hade idag också en glansig flytning. Ilningar i ljumskarna och pirr i brösten har jag inte känt denna gång. Ingen yrsel heller. Brösten har varit lite tyngre och känts lite när man tagit på dem. Även vårtorna har ömmat åtminstone hittills. Nu ikväll verkar alla bröstkänningar avtagit.

Denna gång har jag inte haft direkt några känningar i äggstockarna/äggledarna, utan mer runt livmoder och i magen. Även lite tryckande neråt.

Dessa kan alla vara skensymptom pga progesteron. Denna gång i tablettform, jätteskönt, inget kladd i trosorna.

Har mejlat mina symptom till Dr D tillsammans med dagens provsvar. (Jag beskrev också tidigare muntligen mkt tydligt vad mina känningar var dag 5 och 6 som var första implantationsdagarna.) Han kommenterade dock inte HCG, men beordrade IL-dropp ASAP, så det har jag fixat ikväll. Snabbt jobbat .

Han beordrade mig också att inte glömma att vi gjort allt vi kunnat och bara ta det lugnt fram till det riktiga testet.

Han skrev bl a:

I have the impression that implantation has occurred.

I don’t know how far the embryo can go, but it will be a good idea to have another INTRALIPID infusion ASAP, same as before.

You will continue all your medications and let me know if something strange will happen.

You must stay calm until the day of the pregnancy test because with this way you can help your body to do it.

All the best

Problemet är att jag tror det avtagit..................... Hoppas inte!

• HollyGolightly
    Snart lycklig skrev 2012-07-09 22:17:30 följande:
    Jag smyger in ett grattis till Holly också. Då är det bara jag kvar
    Tänk på att mitt HCG var superlågt i onsdags (4), så ge inte upp utan försök få IL snabbt som attan! Och det här är mitt andra försök med Dr Ds ordination, så det gäller ju att pricka ett bra embryo också. OM jag nu har lyckats alltså, det är långt till fredag ...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!