• AnnC

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

canada skrev 2015-09-22 13:08:24 följande:

Hej!
    Har en fråga som kanske är lite ot. men undrar om det är någon här som haft/har problem med upprepade missfall och fått hjälp i Athen?

Lite kort om mig: Haft 4 mf under två år, inga tidigare barn. Första två graviditeterna har jag kommit till v 8, nr 3 till v 6 och den sista v5, det går med andra ord inte åt rätt håll. I våras fick vi komma till Sahlgrenska för att få börja IVF i höst och fått läkartid tillbaka imorgon. Ingen missfallsutredning har gjorts, och som jag uppfattat det är det typ endast ett kromosomtest som skall göras,).

Är det någon som vet om det överhuvudtaget finns hjälp att få här i Sverige när det gäller mf? Är det någon idé att börja med ivf utan att ha varit i Athen först? Eller är kliniken i Falun ett alternativ tror ni? Ni verkar så kunniga här inne, vad kan man kräva av Sahlgrenska när det gäller prover och medicinering vid en ev ny graviditet ?

Känner mig helt hopplös just nu, även om jag såklart är tacksam att jag kan bli gravid så är det så påfrestande både psykiskt och fysiskt att gå igenom alla MF.

Tacksam för alls råd o tips man kan tänkas få.

Jag har med utretts i Aten för upprepade missfall, är gravid nu i v 8 så vet ju inte hur det går än.
    Här hemma hittade man antifosfilipidantikroppar och jag tog Fragmin och trombyl en graviditet men det fungerade inte så därför sökte jag vidare till Aten.
  • AnnC
    pink lily skrev 2015-09-22 23:32:23 följande:

Nu har jag också fått svar på chicago-proverna. Ingen munter läsning :(

Ett värde som dragit iväg långt över övre "tillåtna" gränsen är CD19+Cells, CD5+. Det indikerar att min kropp har antikroppar mot hormoner, som bl a östrogen och progesteron. Helt sanslöst. Här har jag haft problem med blödningar i flera år, och bara fått hormonpiller mot det. Och dem har jag inte mått bra av och de har inte hjälpt alltid. Inte konstigt, medan alla läkare sagt att jag kommit i förklimakteriet tidigt, så visar proverna att mitt immunförsvar istället krigat mot hormonerna!!! Ja det blir väl en himla massa ILdropp för att få ner värdet, nu undrar jag bara om det betyder att man måste börja med ILdropp redan före ivfcykeln, då man ju drar på med hormoner ordentligt under ivfcykeln? Skulle eg börja med hormoner inför ivf i veckan men nu känns allt osäkert. Någon som har erfarenhet av detta problem?

Hur högt är ditt värde? Jag hade 17 på cd19+cd5. Har aldrig haft problem men blödningar men däremot haft lite kortare lutealfas. Inte gjort ivf dock så det har jag ingen erfarenhet av... Enligt dr d behöver jag inte extra progesteron utan IL ska balansera det, men jag har tagit extra ändå.
  • AnnC

Mina NK låg på 23,3 och IL skulle bara sänka det till 16,6. Var/är också orolig men dr d är inte orolig. Inte ens över mina höga tnf a som låg på 46. Kanske för att proverna togs bara 2 veckor efter mitt MA, men ändå.

• AnnC

Nån mer som haft riktigt jävligt immunförsvar runt v 8? Dr d är inte nöjd alls, ska höja pred och ta dropp med 2 dagars mellanrum. Just som jag tänkte jag kunde slappna av lite efter lyckat vul men nähej inte det. Usch hoppas inte immunförsvaret vinner nu. Nån som har lite hopp att inge??

• AnnC
    Redan47 skrev 2015-09-25 21:52:25 följande:

AnneC: berätta om VUL! Härligt har du sett embryot? Ang immun, stå på nu! Och varva ner, onödigt med stress hormoner nu!

Ja du har så rätt, onödigt med stress hormoner. Men lättare sagt än gjort
    Blev tillbakaflyttad tre dagar vilket stämmer bra med att den var lite liten på förra vul. Så den har alltså växt bra sen dess!
  • AnnC

Tack och tack för tips. Har kört lite yoga förut och tänkte börja med det igen men hittar ingen fokus. Ska prova mindfullness!

• AnnC
    aylak skrev 2015-09-27 07:59:10 följande:

pink lilly: Vet inte om injektionerna. Men mellan Lutinus och Utrogestan skulle jag helt klart välja Utrogestan. Tycker att Lutinus ger fler biverkningar med lite sveda och hetta, det har jag aldrig upplevt med Utrogestan. Dock har jag bara fått Utrogestan i vanlig cykel och Lutinus efter ivf...

Jag har varit lite frånvarande i tråden - igen. Har läst då och då och håller tummarna för er alla. Sedan vårt senaste försök i maj har jag och maken tagit q10 i högre doser. Tack Cathy för tips! Och nu har vi gjort en ny ivf i september och för första gången har vi fått till en bekräftad graviditet. Dock är det ju väldigt tidigt och mitt immunförsvar bråkar, så dr D ordinerar täta IL och dubbla Fragmin. Imorgon vet vi om hcg stiger som det ska. Min officiella testdag är först nu på fredag, tre veckor efter äp, RMC-rules. 
    Har en fråga, kanske har den avhandlats förut...Någon som vet om det går bra att blanda Fragmin och Clexane? Hade inte räknat med att behöva dubbla Fragmin och vet inte om jag hinner få fram nya innan de tar slut. Dock har jag en ask Clexane i ungefär samma stryka. Kan jag ta Clexane några dagar och sen gå tillbaka till Framin igen?

Kram på er alla!

Stort grattis! Håller tummarna för hcg imorgon!!
    Nyfiken på hur dina fbc ser ut, är det trombocyterna som är låga eftersom du får ta dubbla Fragmin? Hur är lymfocyterna?
  • AnnC
    lill111 skrev 2015-09-28 08:22:56 följande:

Testresultat kom idag! Positivt på ureplasma, hidden C och bakterie load! Huuu, nu följer en AB beh utan dess like...! Är det någon mer som har haft dessa resultat och lyckats bli gravida? Är ju tre parametrar jag testat positivt på:( känns oroväckande!

Grattis till graviditeter Aylak och ann c!

Åh vet ju hur tufft det kändes när man testade positivt, jag hade ureaplasma och bacterial load. Kändes hopplöst då. Men detta kan ju också göra att du kommer framåt. Stå ut antibiotika kuren och sen jäklar!
    Sen har jag inget att grunda på gällande hidden c men min känsla säger kör på ivf i november! Vissa tar väl extra antibiotika kring ivf i förebyggande med? Det vet jag inte hur det funkar men kolla med serum?
  • AnnC
    aylak skrev 2015-09-28 17:15:42 följande:

Tack pink lily! Ja, jag röstar på Utrogestan! 
    Intressant inlägg du gjorde om Öresundsregionen!!

Tack Cathy! Ja, Q10 verkar vara grejen!! Glad

Mitt hcg har stigit precis enligt plan. Solig Mycket glad över detta! Och dr D verkar relativt nöjd med mina provsvar, även om han vill att jag ska ta dropp snarast och nya blodprov på torsdag.
    Mina trombocyter har sänkts till 321, men det är dock det näst högsta värdet jag haft någonsin. Trots då både Trombyl och dubbla Fragmin.
    Dessutom har mina lymfocyter dragit iväg till 5,4 vilket by far är det högsta hittills för mig.
    Även monocyterna är över referens, men det vet jag inte om det är av vikt.

Hm... Jag har inte möjlighet att få dropp torsdag och fredag denna vecka. Mina Chicago-provsvar visar att jag svarar på IL, men inte alls så bra som man skulle önska. Tidigare när lymfocyterna legat över 4 har jag blivit ordinerad dropp två dagar på raken och det har då gett bra effekt på immunförsvaret. Nu när jag är gravid och lymfocyterna rejält mycket högre... då är ordinationen något mildare. Och dr D är informerad om att jag inte kan få dropp torsdag eller fredag. Hänger inte riktigt med! Min magkänsla säger dropp ikväll och på onsdag... Hur har ni andra gjort? Har dr D full koll, trots så många patienter, eller ska man vara lite på säkra sidan och lyssna lite på magkänslan också? Rynkar på näsan

Härligt att hcg har ökat som det ska!
    Nej ibland undrar man över hur han ordinerar, jag tror och hoppas att han har koll på en men tycker ändå man ska följa sin egen magkänsla med. Någon gång har jag föreslagit något om jag haft en egen känsla och har fått svar att han håller med. Känns ändå bättre att ha honom i ryggen. Men annars känns det som hellre ett dropp för mycket än för lite!
  • AnnC

Får ju panik, tre IL på en vecka men lymfocyterna bara fortsätter gå upp. Nån av er som fått behålla era graviditeter som haft det så??

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!