• AnnC

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Strumpan81 skrev 2015-10-28 21:48:48 följande:

AnnC tar du kortison? Det har nämligen en ökande effekt på leukocyter efter en tids användning. Jag tror du kan vara lugn
    Jag hade som högst 22 i leukocyter och 12 i lymfocyter och fick 37 IL dropp samt stod på 30 mg kortison/dag graviditeten ut. Och här sitter jag med världens härligaste 2 åring. Stort lycka till!

Jo 20 mg kortison här, har förstått att det kan påverka men trodde inte det skulle öka så mycket mer så långt senare efter start. Men då så :) så bra att kunna jämföra lite med er, dr d är bra men han avslöjar ju inte riktigt hur han tänker kring allt ;)
    Men 22 resp 12 låter väldigt högt? Är det verkligen samma referensvärden?? Lymfocyter har väl referensvärde upp till 4,8.
  • AnnC

Å nu fick jag svar från dr d att höja kortisondosen.. Det är andra höjningen den här graviditeten. Jag som hade hoppats på nedtrappning snart! Kan jag nog glömma.

• AnnC
    Puni skrev 2015-10-30 08:34:30 följande:

Ann C

Jag åt mellan 20-25 mg kortison hela graviditeten, trappade ner efter förlossningen. Mina lymfocyter var mellan 3-4 och leukocyterna mellan 10-12 hela gravifiteten. Jag tog "bara" cirka 10 dropp. Jag följde Dr D ordinationer slaviskt . Litade på att de inte var någon fara när han dröjde länge med svar och tog aldrig dropp på eget initiativ. Och det gick ju bra

Älskar att höra detta. Tack! Ja 10 dropp har jag ju redan "spräckt" haha!

Har ju frågat dr d lite vad det är som kan hända nu från andra trimestern, när han pratar så mycket om att implantationen och de första veckorna är viktigast. Men får bara svaret att jag ska ha tålamod och att vi gör vårt bästa. Sen förstår jag att han inte kan säga så mycket mer om vad som kommer hända men jag vill liksom veta vad jag har att spela mot. Men men.
  • AnnC

Så himla bra gjort solkattan! :)

Vad tror ni, om man blir förkyld när man är gravid är det bra eller dåligt?
    Jag blir ju väldigt sällan sjuk, och inte alls sen missfallen började. För ett par veckor sedan fick jag lite lite halsont som gick över på nån dag, då var min fbc som bäst.
    Nu känner jag lite i halsen igen och hoppas nästan på en rejäl förkylning! Får då för mig att immunförsvaret lagt sig lite?. Blir spännande att se vad fbc visar imorgon!

• AnnC
    mom2012 skrev 2015-11-03 07:49:45 följande:

AnnC känner igen din situation. Efter en vecka utan IL- dropp tog jag blodprover  igår som DrD inte tyckte bra om. Min kropp kämpar emot och nu ordinrad Dropp var 48.e tmma nu. Jag hade hoppats på varannan vecka....

Ja hoppas kunde man ju alltid göra eller hur ;) nä det är verkligen inte kul! Hur såg din fbc ut då? Hcg stiger som det ska iaf?
    Jag ska få svar på gårdagens fbc om nån timme här, har höga förväntningar eftersom jag faktiskt blivit rejält förkyld och då måste ju immunförsvaret ändå va lugnt tänker jag. Men vi får se! Slutar säkert med dropp ikväll ändå haha!!
  • AnnC
    mom2012 skrev 2015-11-03 12:32:07 följande:
    HCG stegrar sig. Va 190 förra veckan och nu 1158. Så det var Dr D nöjd med så här tidigt I grav. Han sa jag skulle oroa mig mindre för HCG och mer för mitt immunförsvar..... Han talar iaf klarspråk. 

Ett par ex från mitt senaste FBC  tex
    Lekrocyter är 11.8 nu och var 12.2 förra veckan
    Lymfocyter 3,4
    Erytocyter 4,47 men var 4,64 förra veckan
    Återkom gärna om det är några speciella värden du är nyfiken på - för det är nog 12 st jag får I labbrapporten. Om man jämför med när jag startade immunbehandlingen så har nog alla värden stigit.... jag trodde att jag skulle få bra feedback nu I går, för vissa värden har backat och går neråt. Men jag är inte människa att tyda resultaten och vad han går på när han ordinerar mer dropp.

Det enda jag vet att jag beskriver hela tiden är mina svettningar på natten. Det är smo att jag kan skölja av mig svett från bröstet och håret är blött. Kudden får jag vända efter en halv natt (och tvätta....).

Vad beskriver du om ditt mående till Dr D? Jag tycker jag mår oerhört bra, förutom att jag då svettas på nätterna och är törstig...
    Det är ju väldigt bra att hcg stegrar som det ska :)

Ja mina värden ligger ju liknande dina, leukocyterna var dock lägre än dina i de tidiga veckorna men nu har de ökat o ligger runt 12. Är nog för att jag höjt kortisonet i två omgångar.

Har ju märkt att många av er har problem med just nattsvettningar. För mig ter det sig lite annorlunda, nåt jag reagerade över graviditeten före denna som slutade i MA var att jag svettades mycket under armarna och jag luktade mycket svett! Under dagarna, inte på nätterna. Tyckte det var jättejobbigt. Så detta symptom har jag tagit seriöst nu och intressant nog har jag märkt ett mönster. Jag svettas inte dagarna efter dropp men efter 3-4 dagar börjar jag svettas igen. Med undantag för mitt förrförra dropp där jag fortsatte svettas trots dropp. Och nästa fbc hade lymfocyterna stigit till 4... Nu slutade svettningarna tack o lov efter senaste droppet och lymfocyter var nere i 2,6 nu. Har svettats ett par dagar nu igen så kommer ta ett dropp ikväll ändå, trots att inte dr d svarat än.
    Jag har fått för mig att det är lymfocyt värdena som är viktigast men vet inte vad mer han tittar på. Men som sagt även symptomen. Vad mer för symptom än svett vet jag inte vad han är intresserad av... Kanske om man är sjuk eller har värk nånstans? Jag har även nämnt bröstsymptom för honom eftersom jag vet de har med hormoner att göra, och hormoner påverkas av immunförsvaret.
  • AnnC
    mom2012 skrev 2015-11-03 22:52:11 följande:

Tack för era svar. Jag är i v7 eller v6 (5+4) beroende på hur man räknar. Sista mensens första dag eller äl. Lång cykel och äl på cd23.

Funderar på att ta mig till gyn i morgon för att få besked.

Det är väldigt vanligt med små blödningar men åh vad jag förstår din oro!!
    Räkna graviditetslängd efter äl tycker jag. Är det 5+4 då? Det är tidigt men man borde kunna se något på vul då, men inte säkert. Håller tummar för dig!!
  • AnnC
    RobSab skrev 2015-11-05 07:42:52 följande:

Hej tjejer!

Jag har inte varit så aktiv här den här vändan. Min man och jag gjorde en äggdonation i Riga för lite mer än en vecka sen. Två fina blastocyster satte vi tillbaks (vi har 9 ivf + 7 återföranden i bagaget).
    Idag testade jag (en dag för tidigt) och för första gången stod det gravid på testet!

Vad roligt!! Stort grattis!!
  • AnnC
    pink lily skrev 2015-11-05 06:55:27 följande:

5 dgr före embryo transfer och mina låga, lugna FBCn har nu ändrats. Leukocyter och neutrofila rusat upp till övre gränsen i referensintervallen, men lymfocyterna slagit i botten och ligger under referensvärdet. Min stora fråga är behöver jag fixa fler IL-dropp före ET pga av nya FBC-värdena? Typ i helgen, utomlands :( Lusläst tråden, och kommit fram till följande (rätta mig om jag har fel).

Det är höga lymfocytvärden som åtgärdas med IL-dropp, om lymfocyterna är låga så gör det inte så mycket att leukocytrrna är höga, leukocyterna kan öka pga kortisonet (men höjde kortisondosen enl Dr Ds plan bara 1 dag före FBC, kan det få genomslag så snabbt? ). När jag läser om era värden och behandlingar verkar det främst vara stigande lymfocyter som oroar Dr D och gör att han ordinerar åtgärder. Instämmer ni i detta? F ö verkar stigande neutrofila inte behandlas ...

Kan inte svara på om du behöver fler dropp men att lymfocyterna är låga bådar väldigt gott :)
  • AnnC
    Solkattan skrev 2015-11-06 07:01:06 följande:

Har ni andra hört av dr d ?

Jag har ju varit frånvarande ett tag då vi stått i kö för ed. Mailade honom i tisdags att jag startat upp en behandlings cykel och behövde en treatmentplan. Men att jag i nuläget kör som planen innan. Har ju gjort ett par försök redan. Börjar oroa mig för att hans tystnad betyder att jag inte längre ses som patient ? Går liksom hans åtagande ut efter typ ett år ? Iof är det väl ingen super panik. Men ändå vore det ju skönt med ett svar Om när han tycker jag ska ta FBC ...

Mailade också i tisdags men inte fått svar än.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!