• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

rashford skrev 2019-06-14 19:55:32 följande:

Hej jag vill bara tacka för hjälpen ang min panik kring droppaggregat. Fick precis reda på att vår hemsköterska har lyckats få tag på ett så är jättelättad!! Fast hon sa att man hade kunnat lösa det ändå tydligen, manuellt, på något sätt, men det visste ju inte jag. 

Kan tipsa om vår sköterska, Magdalena på Hemhälsan, som har hjälpt flera av oss här i skåne. Hon är helt underbar med stort hjärta och engagemang och dessutom billigare än alla andra jag vet. Hon ger även på helgen. 

Trevlig helg till alla och tack än en gång :)

Shivalilla här itråden tipsade om Magdalena på Hemhälsa under 2018.

Hur mycket tar Magdalena nu 2019 att sätta intralipiddropp?
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-06-16 12:33:13 följande:

Pratade med en neurolog häromdagen som sa att kortison/prednisolon förvandlas till kortisol i kroppen, vilket ju är ett stresshormon. Hon undrade om det verkligen är så bra med kortison när man försöker att bli gravid. Man ska ju försöka vila och ta det lugnt när man vill bli gravid. Man blir ju så förvirrad av alla bud man får från olika läkare ... Hur har era läkare som inte är insatta i fertilitetsprocessen reagerat när ni sagt att ni tar kortison parallellt med era försök att bli gravida? 

Mvh 

S

Man tar kortison för att lugna ner immunförsvaret, jag får kortison innan jag tar järndropp också för att jag inte ska få en allergisk reaktion. Jag har också allergimediciner med kortison i utskrivna av mina allergiläkare. Kortison är inget konstigt. Men det kan användas på olika sätt. Ja, kortison trycker ner din kropps egen kortisolproduktion. Det är därför du ska trappa ner dosen långsamt annars hinner inte din kropps egen kortisolproduktion med i svängarna och du blir trött.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-06-16 12:33:13 följande:

Pratade med en neurolog häromdagen som sa att kortison/prednisolon förvandlas till kortisol i kroppen, vilket ju är ett stresshormon. Hon undrade om det verkligen är så bra med kortison när man försöker att bli gravid. Man ska ju försöka vila och ta det lugnt när man vill bli gravid. Man blir ju så förvirrad av alla bud man får från olika läkare ... Hur har era läkare som inte är insatta i fertilitetsprocessen reagerat när ni sagt att ni tar kortison parallellt med era försök att bli gravida? 

Mvh 

S

Man kan få oönskade bieffekter av Prednisolon om man inte tål det eller får en överdos. Då kan man få hjärtklappning, sömnlöshet etc För då stressar överdosen kroppen. Jag tål inte pred överhuvudtaget för det stressar min kropp för mycket. Men det finns många olika märken av kortison som man kan använda, så jag fick då recept av Dr D på annat kortison som jag tål att använda.

Hör av dig till Dr D om du inte heller tål pred.
  • UndrandeSökare
    rashford skrev 2019-06-18 22:04:42 följande:

Har en fråga angående blodprov.

Lite förvirrad eftersom fått besked från Dr D. i Aten att han nu vill (nio dagar efter ET) att jag ska ta blodprov som han kallar "full blood count, including the white cell differentiation".

Men vad jag förstår så innehåller det blodprov som heter "Blodstatus och B-celler" även prov på vita blodkroppar, så det borde väl räcka med det testet, eller?

Någon som vet hur det ligger till? Tacksam för svar!

Det prov Dr D vill ha FBC includning white cell differentation heter på svenska Blodstatus plus B-celler. På vissa ställen kallas det istället Blodstatus plus Diff.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-06-19 22:14:01 följande:

Ni som fått Menopur i låg dos för att tjocka på er livmoderslemhinna inför en frysåterföring, vilken dos Menopur fick ni, när i cykeln och i hur många dagar?

Tack.

Hur går det för dig? Hur många embryon har du kvar i Danmark? Vilken månad planerar du nästa försök?
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-21 20:24:59 följande:

Jag hade telefonkonsultation med DrD idag och han rekommenderade hysteroskopi och antagligen immun support, han ville att jag skulle ta en mängd blodprov först. Jag undrar om någon gjort hysto hos honom eller kör alla via serum? Jag har försökt leta i tråden men den är ju så lång :) Finns det någon Sökfunktion som jag missat?

Jo, det finns en sökfunktion på Familjeliv, men den funkar inte så bra. Det bästa är att klicka på Visa endast under någon persons namn, så kan du läsa ALLA den personens inlägg i denna tråd.

Det finns några här som gjort hysto hos Dr D. Men Serums hysto är bättre och mer omfattande, så jag skulle rekommendera Serums hysto.

Börja med att göra ivfSerums Mensblodprov och ät ev antibiotikakur (om baciller hittas).

Boka sen in besök hos Dr D för immunutredning och Hysto med implantationssnitt hos Serum under samma resa. Om din man följer med dig till Aten så boka in så han får göra Sperm dna fragmentationstest hos Serum.

När man gör hysto hos Serum så behöver man komma till sjukhuset dagen innan i några timmar för Pre-op undersökning (de tar blodprov, EKG, urinprov, etc ), men ajukhuset har öppet dygnet runt så man kan komma dit på kvällen också för Pre-op.

Sen dagen för hysto behöver du vara där tidigt på morgonen. Serum kommer maila dig all info inklusive ett papper du måste skriva ut och visa fram när du kommer till sjukhuset för Pre-op.

Gör besöket hos Dr D först och hysto hos Serum dagen efter, eftersom Dr D vill göra vul och då ska man inte blöda. Man blöder efter hysto.

Du kan göra hysto när som helst under månaden, men EJ då du har mens. Bästa tiden är när mensen nyligen är slut för då är slemhinnan tunn och det blir lättast för kirurgen att se. Du blir sövd inför hyston så du känner inget.

Du måste vara helt fastande från kl 22.00 kvällen innan hyston. Men om du reser tillsammans med någon och frukost ingår på ert hotell så be om en Breakfast Box som ditt sällskap tar med sig till dig på sjukhuset som du kan äta efter uppvaknandet uppe på rummet på sjukhuset.

Om du klickar på Visa Endast under mitt namn så hittar du fler tips inför resan tex vilka mediciner man ska köpa etc.

De flesta har bokat hotellrum runt Syntagmatorget, det är centralt mitt i stan och där finns både busshållplats och tunnelbana som går till flygplatsen.

Alla mediciner säljs receptfritt på Apoteken i Aten så du behöver inga recept.

Ta med dig sköna skor, en bagagevåg, värdebälte att bära under kläderna (det finns gott om ficktjuvar på tex tunnelbanan i Aten. Alla sprutor, vätskor, nålar etc måste du lägga i den stora väskan som du checkar in på flygplatsen.

Hör av dig om du har fler frågor.
  • UndrandeSökare

Till Alla i Atentråden - Tips om Giltiga Rabattkoder hos Werlabs !

Man kan köpa blodprovsremisser och mäta HCG genom Werlabs.se eller Blodkollen.se och Medisera.se

Om man använder Werlabs.se kan man använda rabattkoden "ivf20" så blir det lite billigare. Obs ! Denna rabattkod är endast giltigt för Graviditetstest/HCG-prov hos Werlabs.

När det gäller andra blodprover hos Werlabs kan man använda rabattkoden "fredagspodden".

Jag känner tyvärr inte till någon rabattkod för Blodkollen eller för Medisera.

Ha en bra Midsommar 2019 !

• UndrandeSökare
    rashford skrev 2019-06-22 11:16:00 följande:

Hej, dr D säger att han inte litar på gravtest som man kissar på utan bara blodprov - hur ser ni på detta? Jag har officiell testdag den 25 enl kliniken men hittills är allt bara negativt så jag är ganska uppgiven, även om allt såg så bra ut med fin blasto och en helt annan känsla än det har varit tidigare. Så tungt just nu. 

Jag undrar också om någon har koll på det här med neutrofila granulocyter - de ska väl vara låga? Jag hade typ 0 runt ETn och nu låg de på 36,3 i testet på dag 9 . Jag tar neupogen om det nu har någon betydelse. Vad brukar ni ha och kan det verkligen variera så mycket? 

Det är på grund av att du tar Neupogen som gör att dina Neutrofilia går upp enormt mycket. Man får helgalna värden av Neupogensprutor. De används vid cancerbehandlingar vanligtvis. Jag har själv använt Neupogen tidigare.

Gå in på www.fass.se och skriv in Neupogen i sökfönstret så kan du läsa bipacksedeln och kan läsa om möjliga biverkningar av Neupogen.
  • UndrandeSökare
    rashford skrev 2019-06-23 11:50:13 följande:

Tack för svar allihop! Misstänkte att det kunde vara neupogenet, men fattar verkligen inte hur det kan hoppa så, vet inte alls om det är ok eller inte.

INTRESSANT det här med gravtest som blodprov (TACK för tipset om rabattkod!). Jag håller med om att det är viktig information att embryot hade fäst även om det tyvärr inte blev något. Rekommenderar dr D alltid att man gör ett blodprov ? Jag tycker inte att jag har stött på det tidigare här. Ska jag vara ärlig vågade jag inte göra det när han bad mig första gången på dag 9, det kändes så definitivt. Min officiella testdag är på tisdag. 

Känns som avancerad tortyr det här vi går igenom allihop. För vår del är det över 10 försök och vi gamblade rejält och lät kliniken ta fram de tre återstående embryona från frysen och försöka odla dem till blastocyster (kliniken insisterade på detta) , jag var säker på att alla skulle dö - men istället blev de alla blastocyster! Fick tillbaks den bästa och resten i frysen igen. Har känts annorlunda hela den här gången så var dum nog att få upp hoppet och sen känner jag mig som en idiot varenda gång det står negativt på testen...

Trevlig söndag alla i det fina vädret!

Ja, Neupogenet gör att de vita blodkropparna stiger enormt mycket, det har många pratat om här för några år sen i tråden. Det är en normal effekt av den medicinen helt enkelt. Läs mer på fass.se

Ja, Dr D vill ALLTID ha blodprov. Han accepterar inte urintester. Han brukar vilja att man testar tidigt för att se om det är en graviditet att satsa på eller inte. Får man väldigt lågt hcg så kommer han be att man upprepar provet, och är han inte nöjd säger han åt en direkt att sluta med alla mediciner.

Det är större chans med blastocyter eftersom en hel del embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern, så man rensar helt enkelt bort de som är ändå är chanslösa genom att odla till blastos. Så det är bäst att sätta in blastos helt enkelt. På vissa kliniker sätter de in 2 blastos samtidigt för att öka chanserna att man verkligen blir gravid.

Hoppas du får användning av båda 2 rabattkoderna !

Nu hoppas jag det blir plus, men skulle det inte gå vägen så kan jag absolut rekommendera att du gör ivfSerums Mensblodtest som nästa steg (om du inte redan gjort det). Man gör det hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Det kostar 300euro. För mer info googla på ivfSerum infection screening.

Lycka till.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!