• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Sommar15 skrev 2019-06-11 12:05:18 följande:

Nej de har inte surrogat där vad jag vet!

Kolla med AvaPeter (som Olga bröt sig ur och öppnade egen klinik) de kan ha surrogat.

Samt kontakta NinaCamilla här i Atentråden. Hon har också gjort många misslyckade försök och hon sa till mig att hon och hennes man har kontaktat en surrogatklinik utomlands (jag vet dock inte vad den heter).
  • UndrandeSökare
    Sommar15 skrev 2019-06-11 12:16:21 följande:

Tack, har kontakt med flera olika agencies!

Vilket land kommer ni att vända er till i första hand?
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 15:26:07 följande:

Hej alla!

Jag har läst den här tråden till och från i många år men nu känner jag att det börjar närma sig en resa till Aten. Efter fyra ivf och kanske 11 återföringar blev jag gravid med vår dotter. Den gången återfördes två blastocyster, jag fick kortison, trombyl och IL. Jag går i Falun. Nu har vi försökt få syskon till henne och jag har gjort tre färska och två frysåterföringar utan resultat. Jag får ca 4 ägg, alla befruktas och tre utvecklas till Blastocyster. En av gångerna fick jag bara tomma blåsor, testade då menopur istället för gonal-f. Jag har endo, misstänker fibromyalgi, ett utbrott av psoriasis, glutenintolerans, jag är i princip aldrig sjuk (trots en mängd förkylningar från förskolan) så jag misstänker att jag har ngn form av immunproblematik .

Nu har jag skickat mensblod till serum och väntar på svar men funderar på om jag ska boka in en hysteroskopi där också. Och även besöka DrD. Jag läste prislistan på blodproverna hos honom och ser att omkull prover kostar 850? men här i tråden står det 20000 för testerna. Vilka tester får man för de olika priserna ni som har koll? Och vad ska man be om när man bokar?

Tusen tack om någon kan svara

Välkommen hit till tråden.

Låter jättebra att du gjort Mensblodprovet och ska göra utredning på Life clinic och hysto hos Serum. Jag skulle också tekommendera att ni bokar in så att din man får göra Sperm dna fragmentationstest hos Serum. Det är bästa spermatestet, mycket bättre än de som finns i Sverige.

Ja, en immunutredning inklusive support fram till plus kostar 20.000kr hos Dr D på Life clinic. Vill man ha support fram till förlossningen kostar det några tusen extra. Han tar en stor mängd blodprover som skickas till ett speciallabb i USA för analys. Det är för många prover för att räkna upp här.

Sen tillkommer medicinerna du köper själv på Apotek i Aten (allt säljs receptfritt där) eller via EU-recept i Sverige, plus blodproverna du tar regelbundet både innan och under graviditet i Sverige via tex Werlabs.se och mailar till honom (han styr din behandling via dessa).

Lycka till med Atenresan.
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 17:03:00 följande:

Toppen! Tack för svar :) jag känner mig lite ängslig inför en resa men efter att ha läst allas erfarenheter så verkar det faktiskt inte vara så mycket att oroa sig för. Det är verkligen superbra att alla delar med sig så att andra får information om hur man kan gå tillväga när det trilskas. Tack för det!

Jag har lagt in massor med tips i denna tråd om allt från vad man ska tänka på inför resan (som bagagevåg, sköna skor och värdepåse under kläderna, pgr av ficktjuvar i Aten),till andra tips om var man ska bo, vilka mediciner man ska köpa och vad de heter på grekuska Apoteken. Välj Visa Endast under ett av mina inlägg så kan du läsa alla mina gamla inlägg. Bra att anteckna inför resan ! Har du några fler frågor så skriv dem här så är vi flera som kan hjälpa till att svara
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 18:37:22 följande:

Ja jag gjorde så i en annan tråd där du skrivit ???? men i den här tråden får man flera hundra sidor att gå igenom haha. Jag kommer absolut att läsa igenom allt igen sen när det närmar sig. Sjukt bra med information!

Man kan också börja läsa denna Atentråd från första sidan och framåt, det lär man sig också mycket på. Det gjorde jag när jag var ny här för många år sen. Tyvärr har istort sett alla gamla medlemmar här som fått alla de barn de önskat, sen lämnat tråden för gott. Så dem kan man inte fråga personligen. Men man kan fortfarande läsa alla deras gamla inlägg.

Ja, när det gäller emojis så måste man skriva in demmanuellt med hjälp av semikolon, bindestrreck, och parantestecken... så här:

Dessa tecken i en rad

:- och D blir :-!D

:- och parantes blir glad eller ledsen smiley
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 18:37:22 följande:

Ja jag gjorde så i en annan tråd där du skrivit ???? men i den här tråden får man flera hundra sidor att gå igenom haha. Jag kommer absolut att läsa igenom allt igen sen när det närmar sig. Sjukt bra med information!

Tänk på att klinikerna i Grekland har sommarstängt hela augusti månad varje år ! Så åk endera i juli eller september eller senare.

Det är högsäsong och extra dyrt med hotell i Aten mellan april-september. Vi har varit i Aten flera gånger och det var stor prisskillnad på hotell och tillgången på hotellrum mellan hög och lågsäsong !

Ettbra tips är att köpa med sig Utrogestan 100mg eller 200mg på Apoteken i Aten. Det är progesteron som kladdar mycket mindre än Lutinus.

De flesta har bokat hotell nära Syntagmatorget eller i området Plakka.

Men undvik Omonia ! Det är värsta knarkarområdet, de som bott där har inte vågat sig ut på kvällarna för det finns mycket sorutnarkomaner där på gatorna på nätterna.

Har ni tid att stanna lite längre så kombinera gärna läkarbesök och Apoteksshopping med sightseeing. Det finns massor av historiska byggnader, museum och mysiga resturanger i Aten. Så gjorde vi när vi var där första gången. Vi stannade en vecka där i mars, detvar lagom varmt (20 grader varmt även kl 22.00 på kvällen).
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 21:06:59 följande:

Åh kanske är klokt att vänta till efter högsäsongen. Jag är över 41 så jag känner mig stressad men jag får nog hejda mig till efter sommaren. Det är bättre att planera och kolla upp allt jag behöver innan.

Hur är det med hyston och snitten. Behöver man göra den någon specifik tid innan påbörjad ivf? Jag skulle göra lei och då var det på cd21 helst. Tyvärr har det hänt något i kanalen till livmodern, någon nervskada som gör att jag inte längre fixar införsel av kateter utan morfin och bedövning. Och inte heller bedövningen tar helt. Därför klarade jag inte av att genomföra lei. Jag förstod det som att snitten skulle sitta i längre och vara bättre?

Apoteksshopping låter kul :)

Man måste komma till sjukhuset dagen innan hyston för Pre-op, då tas en massa prover (blod, urin, EKG etc). Serum kommer skicka dig info.

Man blir sövd inför hyston, så jag kände då inget.

Men köp gärna och ta med dig Alvedon från Sverige att ta när du vaknar. Jag tål inte att svälja tabletter om jag får ont så jag köpte Depon 600mg på Apotek i Aten (Paracetamol för analt bruk).

Inplantationssnittens effekt varar max 6 månader men bäst är att du gör insättning månaden efter hyston, eller max 2-3 månader efteråt.

Man måste vara helt fastande från kl 22.00 kvällen innan, så har du mannen med dig, beställ då en "Breakfastbox" på ert hotell (om ni bokar ett där frukost ingår). Denna tar mannen med sig till sjukhuset och du kan äta den efter att du kommit upp på rummet efter du vaknat upp på uppvaket och rullats upp på en sal.

Efter hyston tar du/ni buss 550 eller Taxi till Serums huvudkontor inne i stan för att traffa Penny och kirurgen och gå igenom dina resultat.

Efteråt kommer du bli tillsagt vilken antibiotika och annat du ska köpa på Apotek i Aten eller på Serums kontor (samma pris).

Efteråt åt vi lunch och tog sen flygbussen till flygplatsen och åkte hem. Jag blev hemskt trött av sövningen så jag sovunder nästan hela flygresan till Sverige.

Ja, Apoteksshopping är mycket kul i Aten. Det finns i stort sett ett Apotek i varje gatuhörn där. Speciellt runt Syntagma. Varje Apotek har små lager med medicin hemma, så endera får man springa runt på många Apotek eller försöka hitta något som kan och vill beställa hem till dagen efter. Vi sprang runt tills jag fick skavsår av skorna, så ta med bra skor !

ALLA mediciner kan köpas receptfritt på Apoteken i Aten inklusive intralipid, östrogen, progesteron,blodförtunnande, Antibiotika,kortison etc etc dvs alla mediciner du kommer behöva och det är smidigt eftersom inga recept behövs.

Vi fyllde varsinn stor resväska med mediciner som vi checkade in på flygplatsen. Ta med Bagagevåg, så det inte blir övervikt på väskan för då blir det dyrt ! En låda med 10 intralipidpåsar 250ml väger 3kilo.
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 21:22:25 följande:

så?

Jajamensan !

Hysto kan du INTE göra när du har mens! I övrigt går det bra resten av månaden. Serum föredrar npg när mensen nyligen slutat och slemhinnan är tunn men jag gjorde runt ägglossning teor jag och det gick bra.
  • UndrandeSökare

Atens flygplats ligger rätt långt från centrum. Ni kan välja att resa mellan flygplatsen och centrum med Metro, buss och taxi. Buss är billigast. Metro dyrare men snabbare (men se upp för ficktjuvar på metron, flera här itråden har blivit bestulna), taxi är dyrast. Vi åker aldrig taxi i Aten. Vi har tagit Metron några gånger och bussen några gånger.

Sist tog vi bussen från flygplatsen direkt till sjukhuset för Pre-op. Då får man åka med 2 olika bussar.

Men boka in besöket hos Dr D dagen innan hyston eftersom Dr D vill göra vul och det går inte om du gör hyston först för du kommer blöda efter hyston.

På flygplatsen hittar du gratis Aten kartor och även ett Apotek, så du kan börja handla där direkt om du vill.

Grekland är kontanternas förlovade land, vissa Apotek tar EJ kort. Så ta med er Euros !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!