• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

cooco skrev 2019-06-11 21:42:26 följande:

Herregud vad mycket att tänka på, jag får panik! Okej andas... tur att ni redan uppfunnit hjulet. Jag behöver bara snurra det. Tusen tusen tack för all info!! Läsa läsa läsa och planera.

Jo, det är ett projekt detta med Atenresan. Men många har gjort resan före er, så det är genomförbart !

Ja, ta fram ett anteckningsblock och skriv ner all viktig info så glömmer du inget. Jag skrev ner mycket innan.

Men jag hade ingen som tipsade mig om hysto, mensblodtest och Sperm dna fragmentationstest så det har vi fått göra i efterhand. Men då tar ju allt mycket längre tid. Bättre att göra allt direkt. Jag väntade för länge så kunde ej längre använda egna ägg (det är kört med egna ägg efter 43år), så vi gör nu dubbeldonation i Riga.
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-11 21:42:26 följande:

Herregud vad mycket att tänka på, jag får panik! Okej andas... tur att ni redan uppfunnit hjulet. Jag behöver bara snurra det. Tusen tusen tack för all info!! Läsa läsa läsa och planera.

Jag förstår att det är mycket att tänka på inför detta.

Ja, att läsa på och planera i förväg är bästa sättet inför en lyckad fertilitetsresa till Aten. En mycket bra start är att köpa och läsa "is your body babyfriendly" boken av Alan E Beer.

Finns på Bokus och Adlibris för 300kr. Den kom ut 2006, men en helt ny reviderad utgåva kom ut i mars 2019. Köp den och läs. Den förklarar om varför immunförvaret kan orsaka missfall och vad man kan göra åt det. Jättebra bok !

Sen kan man även läsa på www.fertilitetsguiden.com Den sidan är skriven av en före detta medlem här i Atentråden.

Om du vill åka till Aten i september, så ring och boka in tider i juli (med tanke på augustistängningen). Vill du åka i oktober kan du boka i september.

Då hinner du läsa klart Beerboken och få tillbaka resultatet på Mensblodtestet och både du och mannen hinner äta klart era antibiotikakurer. Om tex Hidden Chlamydia hittas så får både mannen och kvinnan äta antibiotika i 25 dagar. Tänk bara på att köpa receptfri Probiotika att ta samtidigt med antibiotikan, så skyddar man magen vid längre antibiotikakurer !
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2014-04-18 10:53:29 följande:

Hallå tjejer! 

Jag har läst lite i tråden och tror att många av er kanske kan tipsa mig om vad jag kan göra för att öka chanserna (påverka läkarna) inför mitt nästa IVF försök. Har 6 återföranden bakom mig. Äggen ser bra ut tydligen. 

Jag har endometrios, är glutenintolerant och har haft/har psoriasis (slog ut över hela kroppen 98 därefter inte haft besvär). 

Inför nästa IVF tycker läkarna inte att man behöver göra något annorlunda än tidigare, suprecur 6 veckor och sedan gonal-f. Efter att ha sprayat 3 veckor har jag fått sån inflammation i vad som känns som höft och buk, sannolikt endon som blossat upp av sprayen. Jag hade en muskelknuta på livmodern och vätska bakom, det hade jag inte innan sprayen. Trots detta så tycker dom att jag kan börja med sprutorna. Jag tror att jag har en aktiv inflammation.

Med er kunskap... Låter det som att kortison skulle kunna hjälpa mig? Hur sjutton får jag läkaren att skriva ut det, jag går på akademiska Uppsala. 

Glad påsk!

Jag läste alla dina tidigare inlägg i tråden och du hade skruvit att du har Endo. Prata med Serum om det, de brukar då rekommendera både hysto och lapro omman har Endo.

Prata med andra itråden tex NinaCamilla hon har gjort Lapro hos Serum tidigare.
  • UndrandeSökare
    rashford skrev 2019-06-12 17:11:37 följande:

Hej - är lite panik här! Har just fått fin blastocyst tillbaks, fick dropp idag, men ska ha ett til i helgen och fick nu veta att vår hemsjuksköterska har slut på sitt droppaggregat och det hinner inte komma innan helgen. Finns det möjligtvis någon snäll själ som kan tänka sig att hjälpa oss (ersätter naturligtvis vad de kostar) ?? Vi bor i Skåne men ska upp till södra Småland imorgon för att ta blodproven. Är så rädd att allt ska gå om intet bara för att jag inte får tag på en droppslang.... Och vårdcentralerna är ju som bekant helt oförstående så där är det tvärnej. Så OM någon har ett droppaggregat över snälla hör av er! 

Om du inte kan lösa det på annat sätt så är

ett tips är att Marie på Fertilitetplus ställer upp och ger dropp utan att du behöver ha varken droppset eller medicin med dig.
  • UndrandeSökare

rashford- Marie ställer också upp och sätter dropp på helger om man behöver det. Jag känner inte till någon annan som sätter dropp på helger.

Om du vill köpa hem droppset pch venflon (nålar) så att du själv har hemma, inför liknande situationer i framtiden, så kan det köpas på internet på danska och engelska hemsidor. För mer info se www.fertilitetsguiden.com

• UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-12 18:56:36 följande:

Jag fick svar från serum idag och infektionsproverna var negativa. Skönt samtidigt som jag hade önskat att man hittat något som kan förklara varför det inte funkar. Jag svarade även på deras formulär och Peny skrev också om lapro. När man konstaterade endo på mig så hittades det på urinblåsan. Det var kanske 15 år sedan. Under kejsarsnittet råkade man skära i urinblåsan så jag fick sy den. Då såg man ingen endo. Eftersom jag har på urinblåsan går det inte ta bort med laser. Det kan såklart ha flytta sig och om man kan göra titthålet samtidigt så kanske det är värt att kolla lite närmare på. Jag gissar att inflammationen från endon stör kroppen på något sätt. Hon skrev också om immunprover. Men jag förstod det som att alla i tråden rekommenderar DrD för det?

Tack för tips!!! Det känns skönt att höra från andra som vet hur det är när kroppen strejkar.

Skönt att inget hittades vid mensblodprovet. Inget hittades hos mig heller på det. Gjorde du både Locus Medicustestet och 11 in one testet?

Ja, man kan göra immunprover genom Serum, men vi brukar rekommendera att man vänder sig till Dr D på Life clinic för det. Han är duktigare på just immunologin, men han är också lynnig och tidvis dålig på att svara på mail.

Men jag vet vissa som senare bytt från Dr D till Serum. Olika kliniker är bra på olika saker.

Penny och Serum är mycket bättre på att svara på mail.

Däremot brukar Serum vilja att man gör en ny hysto efter varje minus och missfall..så det kan ju bli väldigt dyrt. Man får pröva sig fram vad som passar just dig.

Men börja att göra Immunutredningen via Dr D föreslår jag och allt det andra hos Serum.

Serum är jättebra på Mensblodtest, hysto och lapro, och Sperm dna fragmentationstest. Så dessa ska man absolut göra hos dem.
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-12 20:03:47 följande:

Ja jag gjorde båda testerna. Vad är det man kan se på spermaprovet som man inte kollar i Sverige? Alla sådana prover har varit sjukt bra tydligen enligt läkaren.

Peny föreslog aquascan. Med min nervproblematik känner jag mig tveksam. Borde man inte gå direkt på hysto?

Många kvinnor har redan gjort Aqua scan i Sverige vid tex svensk missfallsutredning. Då srutar man in koksaltlösning i livmodern och äggledarna.

Man kan EJ göra Aqua scan och hysto på samma dag. Så jag skulle rekommendera dig att gå direkt på hysto. Eftersom man ser mer på hysto och då kan man också åtgärda (man kan endast titta vid Aqua scan). Så säg till Penny att du vill gå på hysto direkt och hoppa över Aqua scan.

Det bästa svenska spermatestet heter Spermieanalys med Morfologi (de flesta män får dock inte göra detta test, utan det sämre billigare testet som endast mäter mängd och antal rörliga, men det räcker inte ! ).

Morfologitestet tittar de på antal procent med normalt utseende. Men inga spermatester i Sverige kan mäta dnafel och det är väldigt viktigt att kolla upp det. En man kan ha fått normalt på.mängd och rörlighet men ändå ha dnafel på spermierna eller för hög fragmentationshalt. Även spermiekvaliteten blir sämre med mannens ålder, så det finns par där de kunnat få barn med hans sperma för några år sen, men sen har soerman blivit för dålig när man försöker få syskon.

Så Sperm dna fragmentationstest råder jag alla män att ta om de vill få barn men det finns fertilitetsproblem.
  • UndrandeSökare

Cocco- Det kan finnas död vävnad i livmodern efter missfall eller efter förlossning. Detta ses endast vid hysto. Denna döda vävnad kan förhindra ett nytt embryo från att fästa. Eller om det fäster så finns det inte tillräckligt bra blodtillförsel så då dör embryot.

Det kan vara såna saker som förhindrar graviditet också, inte bara infektioner och immunförsvaret.

Sen finns det också fall där kvinnans immunflrsvar taggat upp och blivit mycket mer aggressivt efter en förlossning, och då kan det behövas mer mediciner eller andra mediciner för att lyckas nästa gång.

Men Dr D kan berätta om immunförsvaret när du träffar honom.

Det är därför jag personligen brukar rekommendera att man gör Mensblodtest, sen immunutredning hos Dr Dv, och hysto och Sperm dna fragmentationstest hos Serum. Då har man kollat upp mycket mer än läkarna gör i Sverige, och man har också ökat sina chanser att lyckas. Sen gör man nästa insättning nästa månad eller inom 3 månader efter hyston och gör Dr ds immunbehandling. För de allra flesta verkar det räcka.

• UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-13 06:26:29 följande:

Tänk om det skulle räcka även för mig. Det vore väldigt skönt. Man får prova sig fram :) jag är lite trött på det. Denna strävan efter barn är så utmattande. Jag är lyckligt lottad som har ett barn, det gör att jag inte är lika stressad och ledsen som innan. Tack för råden <3

Ja, man måste absolut pröva sig fram !!

Den svenska missfallsutredningen visade inget på oss, men de tog inte ens ett spermaprov

Men Dr Ds utredning visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Men Dr D utreder endast kvinnan, inte mannen, så inget spermatest där heller. Jag testade hans behandling i naturlig cykel (ej ivf) i ett halvår men missfall ändå.

Vi åkte då till Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstest där, och dnafel och fragmentationsfel hittades.

Jag har också gjort Serums Mensblodtest, inga baciller hittade. Serums Hysto visade förtjockad slemhinna som togs bort.

Sen har vi också gjort immunutredning i London hos Dr Gorgy. Så vi har verkligen fått pröva oss fram.

Vi har haft 6 missfall men inga barn ännu.

Så vägen kan vara lång, men det gäller att aldrig ge upp utan fortsätta kämpa !

Förutom www.fertilitetsguiden.com (där kan du bland annat hitta ett 10-tal Solskenshistorier från.kvinnor här i Atentråden som fått barn, om du vill läsa såna historier).

Is your body babyfriendly boken är jättebra och där hittar man mycket info.

Sen är det också en kvinna här itråden som kallar sig pipperoni, som skrivit en bok som sin kamp att få barn. Boken heter Längtansresan och kommer ut hösten 2019. Den kostar 250kr och man kan förbeställa den redan nu på hennes hemsida. Jag la ut all info om hur man beställer här itråden för en månad sen. Gå bakåt itråden så hittar du infon !
  • UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-13 19:49:08 följande:

Du är verkligen påläst! Jag hade heller aldrig slutat kämpa, till slut lyckas det faktiskt för de allra flesta. På ett eller annat sätt. Men det kostar en slant med alla behandlingar och utredningar.

Jag har haft mer kontakt med serum idag och dom känns väldigt engagerade :)

Ja, Serum är jättebra. De är duktiga, hjäpsamma och svarar snabbt på mail tycker jag.

Det enda som är dåligt med Serum är att de hjälper inte till med behandlingsplan om man inte gör ivf hos dem, och de vill att man gör en ny hysto efter varje minus och varje missfall. Det blir väldigt dyrt om man gör det.

Men de är jätteduktiga på Mensblodtest, hysto etc
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!