• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angla
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-27 22:16:37 följande:
    Tack för alla tips, hoppas det går bättre (eller ja, snabbare) nästa gång.

Annars får du komma hit
    Angla - mamma till slut
  • myran6801

Hjärte, du har nog rätt jag har både ovitrelle och orgalutran i kylen. Kom inte ihåg vilken som var vilken...

Ok så då tar jag pergotime enl ordination på asken och kollar ÄL som vanligt. Så ovitrellen skyndar bara på ÄL eller varför ska man ta den om testet visar ÄL redan?

• TWH
    TWH skrev 2012-06-27 22:38:28 följande:
    Hej alla Atenvänner! Jag är på väg till dr D men är gravid v 5 och har många missfall bakom mig. Helt plötsligt slog det mig att flygresan ju inte är den bästa pga blodproppsrisk. Har varit inne på flera amerikanska seriösa flygsiter där de avråder från att flyga om man har haft komplicerade graviditeter under första trimestern, o det kan man ju lugnt säga i vårt fall. Jag tar i och för sig fragmin - har dr D sagt ngt om detta till någon av er? Någon som har rådfrågat ngn läkare i denna fråga?

Någon som vet?
  • Hjärtefröjd
    myran6801 skrev 2012-06-27 22:58:10 följande:
    Hjärte, du har nog rätt jag har både ovitrelle och orgalutran i kylen. Kom inte ihåg vilken som var vilken...

Ok så då tar jag pergotime enl ordination på asken och kollar ÄL som vanligt. Så ovitrellen skyndar bara på ÄL eller varför ska man ta den om testet visar ÄL redan?
    Om du vet med dig att du brukar få ÄL naturligt, så kan du nog strunta i ovitrelle. Själv får jag ibland positivt ÄL-test utan att ägglossning faktiskt sker, och då är det ju bra att ge ÄL en skjuts med ovitrelle.
  • Snart lycklig

I samband med IVF långa protokollet ordinerade Dr D mig att börja med Prednisolon samma dag som jag började med sprutor (Menopur). Alltså vid denna IVF som vi kommer göra hos honom. Reser imorgon bitti. Hoppas han har tid att i lugn och ro ta hand om oss.....

• HollyGolightly

Hej på er! Nu ruvar jag igen, två 2-dagars (första gången det är två och första gången som FET:arna är tvådagars istället för 5-dagars, så jag hoppas att det gör någon skillnad). Labbet på Karolinska tyckte embryona såg så strålande ut att de hade rådfrågat min läkare om jag kunde bära tvillingar, vilket så klart låter lovande men å andra sidan har vi aldrig tinat ett embryo som inte såg perfekt ut och ändå har det inte gått vägen så jag väntar med att ropa hej... =)

Jag ska köra samma ordination som förra gången (5mg pred morgon och kväll, 100 mg barnalbyl per dag) med tillägget att jag ska börja ta Clexane fredag kväll och varje kväll.
    Nu undrar jag, hur länge tar man Clexane? Jag fick med mig 10 sprutor från Athen, och de går ju snabbt åt om man tar dem dagligen. Bör jag redan nu försöka lista ut ett sätt att få tag på fler? Jag tror inte jag kan få någon läkare här att skriva ut, så kan Dr D skicka tror ni?

Sen läser jag också att många av får IL utspätt, är det någon av er som vet om det skadar att inte göra det? Min vårdcentral kör bara på som det är, det brukar ta nästan två timmar att få 180 ml.  

Och sista frågan, jag ska ta en FBC och HCG nästa onsdag, dvs prick en vecka efter FET. Är inte det i tidigaste laget för att se något på HCG? (Mest så jag vet om jag ska tro att det redan är kört om det inte visar något ...) 

• Poussin

Holly - Åh grattis till ruvarstatus, håller tummarna för dig! :)
    Jag testade HCG en vecka efter ET och det gav utslag, väldigt lågt men ändå positivt. :)

• Hjärtefröjd

Holly: När fick fragmin/clexane ordinerar i Sverige så skulle jag ta det till v 12. Men jag tror Dr D ordinerar annorlunda.

Jag fick också IL outspätt, dock under sjukt lång tid... typ fyra timmar.

• Poussin

Jag tog Clexane till v 12 men vissa tar det mycket längre.

Kom precis på att jag ju tog HCG 8 dagar efter ET. Min gyn var helt säker på att det var för tidigt så du får inte ge upp om det inte visar något.

• nomic

Hej!

Blev tipsad om den här tråden i 35+, tack för det! Vilken enorm kunskap det finns bland er! Måste såklart också stämma in i det som alla som kikar in här skriver - superimponerad av er inställning, ert driv och er styrka {#emotions_dlg.flower}

Har försökt läsa in mig på tråden och lärt mig massor. Inte läst Beer-boken men den är beställd. Kort om min historia: gjort tre IVF (icsi) på grund av manlig faktor (simförmåga). Allt har gått "tekniskt" bra varje gång med många ägg och fin kvalitet. Tidigt mf första gången sedan ingenting, läkarna kan inte se någon anledning och vi får alltid köra på med exakt samma behandling (idag har jag dock fått ett plus på td men jag blöder väldigt mycket och har gjort det i flera dagar så jag räknar med att det inte är något).

Har alltid varit glad över mitt starka immunförsvar, har ingen sjukdag och har helt enkelt aldrig varit sjuk i vuxen ålder. Har dock aldrig tidigare insett att det skulle kunna innebära problem när det gäller att bli gravid. Helt klart en ögonöppnare!

Ska läsa på lite mer innan jag ställer massor av frågor. Vill bara kolla en sak: är det någon skillnad på de tester som man kan göra i London och de som görs i Aten? Inte läst om så många som valt London, varför?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!