• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    criss00 skrev 2012-06-27 21:35:01 följande:
    Ja, helt galet. Han tyckte också att jag skulle ta dubbel dos men det fick jag inte utskrivet här och jag tror inte heller jag kommer att ta det. Däremot läste jag på fass (tror jag det var) att det var vanligt att man tog en dos första gången och dubbel andra gången.
    Dr D tyckte inte att jag behövde göra VUL varje gång eftersom det skulle bli ungefär samma resultat varje gång som denna gång. Har ingen gyn här så jag får se hur jag gör.

Vilken pärs du hade med IL-droppet....4 tim! Gisses! Det gäller att kunna koppla av då och gilla läget.
    Det Fass menar är nog att man brukar börja med en enkel dos och sen öka upp till dubbel om man inte får ÄL av enkel dos. Om man får ÄL av enkeldos bör man alltså inte öka upp till dubbel.

Mmm, när IL-droppet tog fyra timmar var jag rätt glad att ha ett flexibelt jobb med möjlighet att "jobba hemma" (eller från en brits).
  • Angla

Vilken storlek/färg hade du på din PVK? Vart fick du droppet?

Angla - mamma till slut
  • Cice
    Zin  & Ljusgläntan

I do not understand anything else. dr.d told me just start with pred when I feel the first sign of pregnancy, and that I should make a Vul between day 4 to day 8 after ovulation. in my case I will try to conceive naturally. But when the woman makes her Ivf starts with the pred 3 days before ovulation ... he drew it in my note book that I write down everything that happens in my medical encounters.
     wow... 

• Hjärtefröjd
    Angla skrev 2012-06-27 21:46:07 följande:
    Vilken storlek/färg hade du på din PVK? Vart fick du droppet?
    Hm, ingen aning... nästa gång skulle sköterskan (som vanligtvis jobbar på en klinik på Sophiahemmet) ta med en grövre nål. .-)
  • Angla

Hmm testa standard rosa. Späd IL med NaCl innan kanske. Om flödet går trögt så kan nålsögat ha sugit fast mot kärlkanten så lirka lite, rucka på den. Öka droppflödet en stund. Paus och spola med NaCl. Lite tips.

Jag har idag bestämt med min kollega (tiilika chef) att OM jag behöver IL på fredag så skall hon hjälpa mig igen. Hon är så snäll! 

Angla - mamma till slut
  • criss00
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-27 21:41:40 följande:
    Det Fass menar är nog att man brukar börja med en enkel dos och sen öka upp till dubbel om man inte får ÄL av enkel dos. Om man får ÄL av enkeldos bör man alltså inte öka upp till dubbel.
    Det låter ju rimligt. Kommer att fortsätta med enkeldos.
  • Hjärtefröjd
    Angla skrev 2012-06-27 22:10:34 följande:
    Hmm testa standard rosa. Späd IL med NaCl innan kanske. Om flödet går trögt så kan nålsögat ha sugit fast mot kärlkanten så lirka lite, rucka på den. Öka droppflödet en stund. Paus och spola med NaCl. Lite tips.

Jag har idag bestämt med min kollega (tiilika chef) att OM jag behöver IL på fredag så skall hon hjälpa mig igen. Hon är så snäll! 
    Tack för alla tips, hoppas det går bättre (eller ja, snabbare) nästa gång.
  • myran6801

Kastar in en fråga som inte hör hit men kanske ngn av er vet. Jag har ett pkt pergotime o en orgalutran kvar fr när vi gjorde inseminationer, tänkte busa lite och ta dessa för att boosta hemmaförsöken. Men är det ngn som vet när och om man ska ta orgalutran och går det att testa på ÄL-test för att veta när ÄL är? Kommer ju inte kunna göra VUL.

• TWH

Hej alla Atenvänner! Jag är på väg till dr D men är gravid v 5 och har många missfall bakom mig. Helt plötsligt slog det mig att flygresan ju inte är den bästa pga blodproppsrisk. Har varit inne på flera amerikanska seriösa flygsiter där de avråder från att flyga om man har haft komplicerade graviditeter under första trimestern, o det kan man ju lugnt säga i vårt fall. Jag tar i och för sig fragmin - har dr D sagt ngt om detta till någon av er? Någon som har rådfrågat ngn läkare i denna fråga?

• Hjärtefröjd
    myran6801 skrev 2012-06-27 22:34:15 följande:
    Kastar in en fråga som inte hör hit men kanske ngn av er vet. Jag har ett pkt pergotime o en orgalutran kvar fr när vi gjorde inseminationer, tänkte busa lite och ta dessa för att boosta hemmaförsöken. Men är det ngn som vet när och om man ska ta orgalutran och går det att testa på ÄL-test för att veta när ÄL är? Kommer ju inte kunna göra VUL.
    Varför ska du ta orgalutran vid hemmaförsök? Du menar inte Ovitrelle?

Du kan absolut ÄL-testa när du äter pergotime och om du vill ta Ovitrelle så gör du det när ÄL-testet visar positivt.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!