• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • elab01

Jag läser återkommande att dr d tror det kan vara äggkvaliteten hos vissa som är dålig. Kan den bli bättre med medicin el vad är hans råd i dessa fall? Vad jag har förstått det som kan sämre äggkvalitet beror på immunproblem men den kan väl också vara dålig utan att det är immunproblematik sm är boven i dramat. Finns det någon här som blivit rekommenderad äggdonation av dr d? jag har nu fått hem boken is your body baby friendly så nu ska här läsas på. Sträver efter att få kunskaper som dina ;)

I
  • elab01

Kunskaper som dina Zin skulle de ju va;)

• Poussin
    singhatjejen skrev 2012-06-26 21:13:40 följande:
    Just ja, kan man köpa Fertile XX i Aten? Någon som vet?
    Nej det kan man inte (vad jag vet), det är Dr D som har en kontakt i USA som fixar "hem" det till honom. Han kan ordna det men behöver nog lite tid för det. Det enklaste är att beställa på nätet, jag beställde från vitalfoodstore.com och det gick hur smidigt som helst.

Och tack för grattis! Glad
  • Zinfandel

Tack vänner, en kombination av Bibeln, Internet, era erfarenheter och mycket tråkig medicinsk litteratur, antar jag..... DrömmerSolig

• Jam08

Jag uppfattar det så att om man har dålig tillsynes bra äggstockar och inget annat uppenbart fel som kan behandlas m andra saker så beror det många ggr på äggstockarnas funktion. Dessa kan förbättras dels m fertile xx förebyggande och sen ge kroppen den support den behöver när embryot ska utvecklas! Visst finns andra problematiker men då kanske man vet att det är ngt annat specifikt. Det här med immunorob är ju vld brett och rymmer mkt. Man hoppas ju ändå att de blodprover som går t Chicago och allt han tar verkligen gås igenom noggrant och tolkas av honom! Att han verkligen skräddarsyr behandlingen som han säger. Men han verkar ha bra koll och dok mycket så jag litar på hans expertis även om man känner sig skeptisk och totalt lämnad ibland.

• Snart lycklig

Hej, jag har varit lite frånvarande. Jag har haft en riktig jobbig tid, samtidigt som jag försökt att må bra för bästa resultat av ivf-behandlingen som vi snart kommer genomföra hos Dr D. Min man orkade inte mer och ville avsluta allt! Dt var hemska dagar i förra veckan, men lite bättre nu. Berättar mera en annan gång. Hur som helst åker vi på torsdag ner t Aten. Första UL i förra veckan visade bara 2 folliklar o dt gjorde mig oxå jätteledsen o orolig. Nytt UL igår, 4 ganska jämnstora på ena sidan, 2 större på den andra. Jag ska berätta mera om hur Dr D lagt upp behandl, men dt får bli en annan dag. Hur som helst kommer han antagligen ignorera de 2 stora och satsa på de 4 jämnstora. Han gissar på bättre kvalitet på dem. Finns de stora kvar vid ÄP plockar han naturligtvis dem oxå. Han är inte ute efter mängden utan kvalitet. Tänk om jag kunde göra om alla tidigare ivf och göra dem hos honom istället. Dt hade varit en dröm, även om dt är mkt kontroller o prover. Kramar och ett jättegrattis till lille prinsen Poussin! Jag har läst alla inlägg men tyvärr inte kommenterat.

• Snart lycklig

Jag vill tillägga att under min ivf-behandling har Dr D känts lugn och trygg, tröstande, lugnande och påläst. Har dock oxå fått väntat på svar och telefonsamtal, men han har inte missat ngn dag när jag verkligen behövt info om fortsatt behandling. Dt jobbigaste var att inte få besked förrän i måndags kväll om resedatum. Det börjar ju bli fullt både på flyg och hotell. Tänk om man hade möjligheten av bara vara nära kliniken sedan sprutstart och tills allt är klart. Det hade känts lugnt och skönt. Dock svårt att genomföra av flera skäl.

• Jam08

Ja det är klart tufft när man ska genomföra hela beh hos honom men samtidigt skönt att han har "hela ansv" liksom.. Hur många besök krävs det och vad kostar en ivf hos honom? Kanske slutar med att man gör hos honom, vem vet..?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!