• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Jam08

Det är intressant att höra hur man uppfattar honom, han är onekligen vld intelligent och karismatisk, undra om han själv har barn? De kan inte se mkt av honom isåfall..

• Ljusgläntan

Kul att läsa om allas erfarenheter från kliniken, samtidigt som det oroar att han tar på sig för många patienter. Jag åker dit om en vecka också.... Välkommen alla nya hit.

• criss00

Någon vaken? Har precis kommit hem från Aten och ska ta sprutan Pregnyl Som jag köpte i Aten (motsvarande Ovitrell) ikväll alltså nu. Eftersom jag inte har gjort det tidigare eller sett någon göra det är jag rätt förvirrad och all instruktion i förpackningen är på grekiska. Hjälp! Det är två ampuller, en mindre Pro Pregnyl och sedan större Pregnyl. Hur öppnar man amullerna som är i glas? Ska man slå av toppen och suga upp innehållet i sprutan. Ångrar att jag inte åkte till kliniken imorse och lär dem göra injektionen. :( Nervös....

• Hjärtefröjd
    criss00 skrev 2012-06-26 23:53:43 följande:
    Någon vaken? Har precis kommit hem från Aten och ska ta sprutan Pregnyl Som jag köpte i Aten (motsvarande Ovitrell) ikväll alltså nu. Eftersom jag inte har gjort det tidigare eller sett någon göra det är jag rätt förvirrad och all instruktion i förpackningen är på grekiska. Hjälp! Det är två ampuller, en mindre Pro Pregnyl och sedan större Pregnyl. Hur öppnar man amullerna som är i glas? Ska man slå av toppen och suga upp innehållet i sprutan. Ångrar att jag inte åkte till kliniken imorse och lär dem göra injektionen. :( Nervös....
    Här finns instruktioner på svenska: http://www.msd.se/pagefiles/38863/instruktionsfolder%20pregnyl.pdf

Synd att du fick Pregnyl såhär första gången, Ovitrelle är mycket enklare eftersom den sprutan är färdig att spruta direkt.
  • Hjärtefröjd

1. Bryt först av toppen på ampullerna (innehållande pulverrespektive lösningsvätska för att lösa upp det torrapulvret).

2. Sätt den rosa nålen på sprutan och dra upp lösningenfrån lösningsampullen. Spruta ner lösningen i ampullenmed pulver. Rotera försiktigt tills lösningen är genomskinlig.

3. Dra upp bestämd mängd av lösningen i sprutan igenoch byt sedan till den grå nålen. Knacka bort eventuellluft medan du håller sprutan med nålen riktad uppåt.Tryck sedan på kolven så att all luft försvinner och baraPregnyl lösning finns kvar i sprutan.

4. Tvätta händerna och gör rent både på och runt injektionsställetmed ett desinfektionsmedel (t ex alkohol).Låt desinfektionsmedlet torka i minst en minut innan dufortsätter. Pregnyl ska injiceras direkt under skinnet, t.ex.nedanför naveln.

5. Nyp huden mellan tumme och pekfinger. För in injektionsnålenoch injicera genom att trycka in kolven långsamtoch stadigt.

6. Dra snabbt ut nålen och tryck mot injektionsstället meden tuss med desinfektionsmedel.

• criss00

Tack snälla Hjärtefröjd för din jättenoga instruktion.
    Men det går inte så bra för mig. Tycker inte jag får bort alla bubblor och drog tillbaka göra om och få bort bubblorna men nu tror jag att jag rört om för mkt så att det är fler små små bubblor. Så jag tror inte jag vågar. Så j-la trist o vara hemma själv oxå o försöka. Är nog för nervös. Fick också bara en tunn spruta av Apoteket på ett ställe i Aten. De andra Apotekten (fick gå till flera för art få tag på) har bara gett mig den med stora nålen. Men det fattade jag inte förrän nu. :(

• criss00

Nu gjorde jag det ändå. Vilken j-la fegis jag är!!! Jag lever haha än så länge. om det blev rätt vet jag inte. Det blev en knöl under huden.

• criss00

Men nu har jag Pregnyl för flera månader men inga tunna sprutor. Hur får man tag på det?

• Hjärtefröjd

Chriss00, jag har tunna sprutor som du kan få. Bara skicka ett meddelande till mig, så fixar vi det!

Vad bra att du fixade det! En liten knöl under huden är ingen fara, den går bort om ett tag.

• criss00

Hjärtefröjd, vad gör du uppe så tidigt? Sover du inte alls? Själv blev det 4 tim sömn innan dags att åka till jobbet igen. Ganska mosig efter 12 tim resa hem igår oxå.
    Vilken ängel du är!!! Tack snälla! Jag mailar dig ikväll när jag kommer hem.
    Ps. Bulan borta. Ds

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!