• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HollyGolightly
    Zinfandel skrev 2012-07-01 09:58:36 följande:
    Holly: det verkar vara Dr Ds allra bästa tecken men jag svettas alltid mycket av kortison.

Germany: Kul att se dig igen! Jag skev mer eller mindre allt. Från när jag fick mens, hur den varit genom åren, underlivsbesvär och sjukdomar som kan vara av intresse till resultaten vid tidigare IVFer, spermieantal & rörlighet, mediciner, antal embrypn, ranking osv. Ju mer han vet desto lättare att ställa diagnos!  Du bör åka ner minst 2 veckor före IVFstart. Var beredd på att han hittar nåt som du kanske bör åtgärda först annars är det bra att göra det i anknytning till ett försök. Du kan ta några prover hemma innan så kanske du kommer ner lite i pris. Ett helt besök kostar ca 20000 + resa & boende och du behöver endast 1 besök. Du kan köpa alla mediciner på plats, det är receptfritt i Aten. För övrig info, läs tillbaks i tråden!! Solig
    Hmm, intressant, det har jag inte tänkt på om jag gör. Däremot svettades jag tokmycket igår när jag var ute och gick även om jag inte tyckte att det var SÅ varmt, och likadant idag - har ju höjt Pred-dosen dessutom till 10 mg morgon och 5 mg kväll. Usch, har en bad feeling, men jag får väl se vad han svarar. Jag kan ju inte göra så mycket mer än att ta de mediciner jag ska liksom. Tack Zin!
  • germany

Hej Cice!
    Jag är inte tillbaka riktigt  på "riktigt"...ännu (har lovat mig själv att inte fastna vid datorn mer än nödvändigt under sommaren utan jag ska helt enkelt ta vara på varje sekund av vår korta sommar och fylla på med en massa kraft & energi inför vad som komma skall....).  

Men jag funderar ju givetvis titt som tätt på hur vi ska göra och inte göra med så mkt som rör barnverkstaden och vänder mig därför till er som har "betat" av ett och annat redan Solig.

Fint jobbat av dig att ha kämpat dig framåt ytterligare ett steg, imponerad!!

Jag tar gärna och tacksamt emot den där listan av undersökningar som Dr D vill att man ska göra i Sverige.
    IL medicin (antar att det är dropp), vad är det för sorts dropp egentigen? Och är det lika lätt att få tag på det i Sverige som i Grekland? Skriver Dr D ut recept på det som då verkligen går att hämta ut även här i Sverige?

En annan sak som jag klurar på är hur i hela friden jag ska kunna prata med Dr D då jag inte alls är duktig på engelska....Dessutom har jag aldrig varit intresserad av att resa utomlands så jag har hör & häpna aldrig varit utomlands Förvånad....Jag blir knäsvag bara av att tänka tanken att jag ska kunna klara av att leta mig fram utomlands till kliniken (min man har heller aldrig varit utomlands.....)

• Hjärtefröjd

Germany, jag förstår din oro över att inte förstå Dr D och framförallt inte kunna svara på alla frågor. Jag är kass på engelska, och till och med min man som jobbar med engelska dagligen hade svårt att hänga med i alla begrepp och frågor. Men det löste sig genom att vi frågade om gång på gång, och gjorde klart för Dr D när vi inte riktigt hängde med i svängarna...

• Zinfandel

Ja, jag tar ibland en antibiotikakur inför IVF för att döda eventuella fiender....

Nja, de prover vi tog extra i Aten och inte hemma utgjorde en väldigt mariginell kostnad. Värt nån hundralapp för att slippa kruxet hemma!

Då är det på tiden att ni åker iväg Glad, det kommer bli ett underbart minne! Ni ska såklart ha flera dagar på er då och bo vid Syntagma och se Akropolis och annat sevärt när ni ändå är där Solig

• criss00

Jag tog alla blodprover i Aten. Men för mig kostade de 170 Euro (utöver USA blodtesterna). Tyckte det var lite dyrt, men enkelt då jag inte hade tid eller orkade med diskussionen att hitta någon som ville göra testerna hemma. Då kanske det hela hade blivit försenat 1 mån.

• Hjärtefröjd

Ni som blivit ordinerade pergotime av Dr D, vilken cykeldag har ni börjat? Jag har antecknat att han vill att jag startar dag 7, vilket känns jättesent. I Sverige har jag alltid blivit ordinerad att starta på dag 3.

• criss00

Hjärtefröjd, jag tror det beror på hur lång cykel man har. Jag har i 26-27 dgr och då tyckte Dr D att jag skulle börja dag 2-3. Tror man ska ha ÄL ca 10-11 dgr efter man startat.

• germany

Hjärtefröjd - Känns skönt att höra från dig som också inte är så där jättebra på engelska att det ändå fungerade att samtala och att han kanske även har förståelse över språkksvårigheterna.

Zin - Jag inboxar dig vid tillfälle ang. något jag frågade om tidigare i en annan tråd + något till..... Men vill inte störa dig nu när ni är på G snart och ska tänka på er själva. Jag återkommer därför med mina frågor lite senare.  Önskar er vamt lycka till nu Nalle

Criss - Ordinerar Dr D vid första kontakt de prover som han vill att man ska ta? Alltså redan innan man åkt ner till honom eller vill han att man först åker ner och träffar honom och där ordinerar han vilka prover som ska tas? Får inte riktigt grepp om hur det fungerar med alla dessa prover.  I bland är det för en som inte riktigt vet hur det går till med Atenbesöket hos Dr D som rena rama "grekiskan", men jag förstår ju att för er som har varit med om denna resa så klarnar allt eftersom. Det kanske gör det för mig också Drömmer, men känns jättebra att sätta sig in lite i vad allt innebär innan jag törs ta steget fullt ut och säga till min man att "Nu drar vi till Aten" Cool. Jag måste nog ligga steget före honom så jag kan övertala honom och för att inte tala om det Zin skrev att det kanske kommer att bli ett underbart minne för oss som aldrig satt vår fot i något annat land än Finland & Norge Solig

Cice - Om du vill så får du väldigt gärna inboxa mig den viktigaste informationen på den där listan du nämnde.

• HollyGolightly
    germany skrev 2012-07-01 18:06:42 följande:
    Hjärtefröjd - Känns skönt att höra från dig som också inte är så där jättebra på engelska att det ändå fungerade att samtala och att han kanske även har förståelse över språkksvårigheterna.

Zin - Jag inboxar dig vid tillfälle ang. något jag frågade om tidigare i en annan tråd + något till..... Men vill inte störa dig nu när ni är på G snart och ska tänka på er själva. Jag återkommer därför med mina frågor lite senare.  Önskar er vamt lycka till nu Nalle

Criss - Ordinerar Dr D vid första kontakt de prover som han vill att man ska ta? Alltså redan innan man åkt ner till honom eller vill han att man först åker ner och träffar honom och där ordinerar han vilka prover som ska tas? Får inte riktigt grepp om hur det fungerar med alla dessa prover.  I bland är det för en som inte riktigt vet hur det går till med Atenbesöket hos Dr D som rena rama "grekiskan", men jag förstår ju att för er som har varit med om denna resa så klarnar allt eftersom. Det kanske gör det för mig också Drömmer, men känns jättebra att sätta sig in lite i vad allt innebär innan jag törs ta steget fullt ut och säga till min man att "Nu drar vi till Aten" Cool. Jag måste nog ligga steget före honom så jag kan övertala honom och för att inte tala om det Zin skrev att det kanske kommer att bli ett underbart minne för oss som aldrig satt vår fot i något annat land än Finland & Norge Solig

Cice - Om du vill så får du väldigt gärna inboxa mig den viktigaste informationen på den där listan du nämnde.
    germany, vi körde också allt på plats, jag övervägde att försöka fixa vissa prover hemma först men det var en så liten del av kostnaden som skulle sparas in att jag helt enkelt inte tyckte att det var värt kampen att hitta en läkare på hemmaplan som kunde ordna det. Dessutom kändes det skönt att han kunde ta exakt de prover han ville ha, så att inget missades eller missförstods. Men det är så klart något man får välja själv. Det sköna med att göra allt på plats är ju också att det är mindre att översätta/förstå, allt du behöver tänka på då är att dyka upp på utsatt tid så tar Dr D hand om resten. =) 
  • germany
    HollyGolightly skrev 2012-07-01 18:29:20 följande:
    germany, vi körde också allt på plats, jag övervägde att försöka fixa vissa prover hemma först men det var en så liten del av kostnaden som skulle sparas in att jag helt enkelt inte tyckte att det var värt kampen att hitta en läkare på hemmaplan som kunde ordna det. Dessutom kändes det skönt att han kunde ta exakt de prover han ville ha, så att inget missades eller missförstods. Men det är så klart något man får välja själv. Det sköna med att göra allt på plats är ju också att det är mindre att översätta/förstå, allt du behöver tänka på då är att dyka upp på utsatt tid så tar Dr D hand om resten. =) 
    Ha, ha, gillar din sista mening! Precis vad jag behövde höra Solig
    Jag undrar dock fortfarande om det då är så att det "bara" är att maila honom min / vår historia med tidigare utredning samt andra saker som kan vara av värde för honom att veta. Sedan svarar han och vill boka in ett möte i Aten med oss och därefter så rullar bollen liksom i gång av sig själv? Stämmer det måntro, ungefär? 

Det jag inte förstår är att hur kan han rekomendera mediciner osv vid mitt besök där om jag tar prover där, jag menar det tar väl kanske någon dag innan provsvaren är klara? Hinner man få någon behandling hos honom också innan man åker hemåt?

Hujeda mig! Jag tror jag formulerar mina frågor på rena rama "grekiskan" själv Skäms. Förstår ni mig egentilgen vad jag är ute efter att få svar på?! Knappt jag förstår det själv ju! 

TACK i allafall för att ni orkar svara en oinvigd i ämnet.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!