• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • criss00

Germany: Dr D sa att man kan välja o ta vissa blodprover hemma innan man åker. Jag sa redan direkt att jag hellre ville göra dem hos honom. Men eftersom han gav möjligheten så måste du ju få veta vilka prover det var. Det är inga konstiga prover. Jag har inte fått resultatet än eftersom jag var i Aten i måndags. Men det var sköldkörteln, koaguleringsprov mm.
    Min sambo har också varit negativ till att lägga ner en massa pengar o han tyckte vi skulle vara nöjda med barn vi har. Men jag vill så innerligt att mitt barn ska få ett syskon. Vi har blivit gravida många ggr men fått MF. Jag vill inte ångra senare att jag hade chansen att göra något mer men tog den inte. Särskilt som jag har ont om tid då åren försvinner så fort o jag inte är så ung. Nu kan jag inte jämföra kostnaderna med de som gjort många IVF privat men Aten är dyrt ändå. Vi har inte så mkt pengar. Jag åkte själv till Aten för att få ner kostnaderna lite men jag har rest en hel del. Jag gjorde det enkelt för mig o samtidigt för att jag inte hade så mkt tid o åkte taxi från flygplats till hotell o till kliniken. Jag hade helst velat göra en semesterresa av det. Grekland är underbart. Det finns underbara öar i närheten. Men jag passade ändå på att njuta o turista o shoppa lite även om jag bara var där (på plats) i 1,5 dgr. Att åka i september är nog toppen. Då är det lagom varmt i vattnet om ni kan kombinera med lite semester.
    Lycka till med övertalningen.

• Zinfandel

Germany: du får gärna både maila mig och fråga här! I veckan var det någon annan som högst empatiskt och vänligt, menade att jag skulle svara mindre och tänka mer på mig själv men nu när jag funderat och legat lågt några dagar så har jag kommit fram till att jag mer än gärna bidrar med vad jag kan samt att jag i utbyte tar del av allas erfarenheter, ett givande & tagande  så att man inte bara läser och plockar info utan att själv dela med sig. Vi behöver ju inte uppfylla hjulet på nytt och det är såklart många tankar kring detta! Jag ser inte riktigt sambandet med vårt försök, att det på något vis skulle påverka det, istället är det bra att hålla igång tankarna. Att sen Dr D har fått lite mycket att göra tack vare att vi skrivit så frikostigt, det får det ju vara värt, jag ser hellre att många lyckas få barn till slut. Så det är bra om vi skriver det informativa här så att alla kan läsa men ibland kan det vara nåt privat eller känsligt, då kan vi ta det mail-ledes istället. Däremot tycker jag det är bra om alla som vill fråga något först läser tråden så att vi kan hålla en bra nivå och inte för många upprepningar, det blir lite tjatigt. Kram Hjärta

• HollyGolightly
    germany skrev 2012-07-01 18:42:11 följande:
    Ha, ha, gillar din sista mening! Precis vad jag behövde höra Solig
    Jag undrar dock fortfarande om det då är så att det "bara" är att maila honom min / vår historia med tidigare utredning samt andra saker som kan vara av värde för honom att veta. Sedan svarar han och vill boka in ett möte i Aten med oss och därefter så rullar bollen liksom i gång av sig själv? Stämmer det måntro, ungefär? 

Det jag inte förstår är att hur kan han rekomendera mediciner osv vid mitt besök där om jag tar prover där, jag menar det tar väl kanske någon dag innan provsvaren är klara? Hinner man få någon behandling hos honom också innan man åker hemåt?

Hujeda mig! Jag tror jag formulerar mina frågor på rena rama "grekiskan" själv Skäms. Förstår ni mig egentilgen vad jag är ute efter att få svar på?! Knappt jag förstår det själv ju! 

TACK i allafall för att ni orkar svara en oinvigd i ämnet.
    Det funkar ungefär så, förutom att Dr D också bokar in en telefontid med er innan ni åker ner. Den kostar typ 2000 kr, men ingår om ni sen väljer att köra hela racet och åka ner. Vi tyckte det var perfekt eftersom maken också var lite tveksam, och då kändes det skönt att få prata igenom hans teorier i förväg. Han tar det väldigt lugnt, ställer många frågor och dubbelkollar hela tiden att ni förstår vad han säger. Så du behöver inte signa upp dig på en Atenresa innan du pratat med honom, så tveka inte att maila!

Sen säger han åt dig vad du ska köpa på apoteket (jag tror han har ett ungefärligt standardbatteri med mediciner), men själva doserna etc får du veta först när han fått resultatet av proverna. Medicinerna (förutom intralipiddroppen) är receptfria i Grekland och mycket billigare än i Sverige, så var inte rädd att köpa med dig mer hem än vad han ordinerat. Om inte annat kommer du att kunna sälja eventuellt överskott vidare till andra här i tråden sen! =) 
  • germany

Criss & Zin - Tack båda för era schyssta svar. Och din sista mening Zin ger mig såna här fina kinder Skäms, för jag vet ju och har även skrivit det själv att jag ska & bör läsa hela tråden från början till slut och det bums och att många av svaren ligger någonstans och väntar på mig, i de frågor som jag ställt Solig.
    Är bara glad att jag inte blir utkastad härifrån, trots min iver och nyfikenhet på detta med Atenresa och DR D.
    Just i det här ämnet har jag inte så mycket råd att dela med mig av, men det kanske kommer, en snar framtid får visa om jag själv om ett tag kanske sitter här och svarar undrande själar som söker andra svar på "gåtan" om att lyckas få en bebis......

Jag återkommer, förr eller senare till er för jag är kunskapstörstig och har jag fått näsa för nåt så har jag svårt att släppa väderkornet om mitt mål Plus

Kram!

• Zinfandel

Det var inte meningen som en pik åt dig, Germany! Skrattande Klart man blir ivrig så fort man bestämt sig. Det är skillnad på frågor & frågor Flört Men nu ska  du ju först plussa imorrn!! 

• germany

Oj, TACK så väldigt mycket till dig också Hollygolightly för din superbra info på just det jag undrade över.
    Jag börjar förstå hur man går till väga. Just den här IL-droppet, är inte det svindyrt? Och en del får använda det långt in i graviditeten? Men det kanske är i vissa fall som droppet bör användas under väldigt lång tid.

Opps, jag skulle ju LÄSA i tråden nu, hihi. Men ni är ju så himla  snälla och svarar mig så jag måste ju bara tacka från djupet av mitt hjärta och få er att förstå att ni är fantastiska som vill dela med er till en för stunden extremt frågvis tjej Tungan ute

• Zinfandel

Nu ska du inte tjata om DET Germany FlörtFlört

IL är en bra fråga eftersom det är lite speciellt, i dessa sammanhang. Det är en svensk och billig produkt. Problemet är att få det utskrivet. Min läkare här hemma skriver ut det åt mig, andra köper i Aten och vi försöker dela med oss till varandra. Ja, du kommer att behöva det hela graviditeten. 

• germany

Åh (ha, ha, nu blir jag nästan lite full i skratt åt mina svar....oj och åh börjar jag med).
    Men oh nej, jag tog absolut inte ditt svar som någon pik Zin, så känslig är jag inte. Däremot så kände jag att mitt eget samvete skämdes då jag ju VET att jag för min och eran skull bör läsa tråden från början till slut så slipper det bli en massa uppepningar hela tiden som det då blir med bla mina frågor. Och det kommer förstås en massa andra efter mig osv. Så jag det är jag själv som pikar mig i såfall, inte du eller någon annan Hjärta

• Zinfandel

Kanske ändå lika bra att vi drar alltihop här igen nu när vi närmare och tvåhundrade sidan SkrattandeFlört

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!