• germany

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej! Får jag smyga in med några tråkiga frågor till er andra här i tråden som har kommit långt med era kunskaper inom immunologi och kontakten med Dr D i Aten?  Förstår om ni tycker det är "tradigt" att svara mig, då många av frågorna säkert upprepas av många om & om igen...kan jag tänka mig. Skäms
    Ska så fort jag får tid försöka gå tillbaka i hela tråden och se om jag kan hitta lite nyttig information här och där. Men först vill jag gärna ställa dessa frågor.

1. ) Vad har ni skrivit och uppgett i erat första skickade mail till Dr D?

2.) Åker man ner först och tar en massa prover hos honom (antar att hela utredningen görs klart där, på en och samma gång?)  Måste man tillbaka dit något mera sen? Eller får man med sig den medicin man kan komma att behöva redan vid första besöket och att man sedan har mail eller telefonkontakt med honom?

3.) Hur lång tid innan en planerad IVF bör man göra denna immunogiska utredning hos Dr D innan man planerar in  sitt IVF här i Sverige? Vi planerar att göra vår nästa IVF i september då jag då har hunnt äta Prasteron (DHEA) i ca 3 månader.

4.) Kostar Dr D utredning ca 2500 £? Och så tillkommer förstås resor och boende utöver det.

Tvekar om vi ska chansa på en  IVF till här i Sverige (vår 4:e) innan vi sedan kör på utredning i  Aten. Ska i såfall försöka få Pred utskrivet i Falun samt Trombyl (det kan jag självmedicinera då jag har det hemma, i fall läkaren inte vill skriva ut det). Har aldrig fått prova dessa mediciner förut. Tror ni att det kan vara värt ett  försök först med dessa tillägg här i Sverige eller tycker ni vi ska gå vidare direkt till Aten?

Sorry för mina många frågor, men vart ska jag vända mig om inte till er kunniga i den här tråden där detta ämne diskuteras så flitigt {#emotions_dlg.flower}.

Har säkert en massa mer funderingar kring detta med Aten. Men min tanke kring Aten väcktes lite mer på "riktigt" för några dagar sedan, men jag känner mig så himla osäker på hur jag ska ordna med allt om det är så att vi kommer att bestämma oss för ett besök hos Dr D. (Fast min man är inte lika road som jag av tanken att åka till Grekland pga att ekonomin inte håller för hur mkt utgifter som hellst......)

• germany

Zin, du är en pärla! Solig
    Tack å tack å åter TACK!!!
    Jag ska absolut sätta mig ner med penna och papper och gå tillbaka i tråden någon dag. Men först ska jag vara besvärlig & frågvisa fröken fräknen och ställa dessa frågor till dig Skäms Tungan ute (all kunskap du delar med dig av måste du verkligen någon gång tackas för rejält...på ett eller annat sätt)

* Ang. de prover jag kan ta hemma i såfall, vilka är de? Kan jag ta upp den frågan med Dr D eller vet du på förhand vilka dessa prover kan vara?

* Skrev du ner dina värden på AMH, FSH osv?

* Är det lång väntetid så man måste boka tid ganska lång tid i förväg?

* Har jag förstått dig rätt att om vi vill köra på ett IVF i Sverige i September så bör vi då se till att åka till Aten kanske ca 1 månad innan? Men jag kan väl inte besöka honom om jag har mens, eller hur? Är jag för tidigt ute om man åker 1 cykel tidigare innan man planerar IVF? Tänker som så att det inte blir så stressigt med allt då, samt ifall det är något som måste åtgärdas med tex antibiotika osv.

Jag vill sååå gärna åka till denna Dr D. Men jag har ju en äkta hälft att ta hänsyn till också och bara jag kan lyckas övertala honom så kanske denna resa kan bli av.....Men känns klokt att i allafall sätta sig in i allt så att jag inte står alldeles handfallen OM resan skulle bli verklighet.

Bara en fråga till innan jag är nöjd Skäms (igen).
    Då jag tidigare vid mina IVF ej har fått prova predn samt trombyl. Ska jag ändå vara feg och testa ytterligare en IVF här hemma innan jag går vidare med utredning i Aten? Eller hur ska jag tänka i den frågan?

Förresten Zin, visst måste det vara dags för FET snart? Har du alla mediciner hemma inför detta?
    Åh, jag hoppas så att det kommer att gå hela vägen denna gång! Bara att du blivit gravid sist  är ju bara helt fantastiskt! Jag skulle leva länge och få en ännu mer brinnande kämpaglöd bara av att ha fått se ett plus på grav.test.
    Jag tror att du kommer att fixa det här! Måste nog kika in lite i trådarna kommande veckor så att jag får veta hur det gått.

Återigen TACK!
    Hejarop till dig från mig Solig

• germany

Ang. det jag skrev om att jag ej vid mina tidigare IVF fått prova Pred och Trombyl så tänkte jag att det kanske kan vara värt att först prova dessa preparat vid kommande IVF och ser hur det resultatet blir innan vi överväger att resa till Aten. Det är det jag inte kan bestämma mig för hur jag ska tänka och besluta i den funderingen....

• germany

Zin - Jo, att få fullt stöd inför IVF och som vi ju inte har möjlighet att få här i Sverige är ju absolut det bästa. Har tyvärr inte möjlighet att åka nu i Juli, sen har Dr D då semesterstängt.....Hm, får fundera rejält på om vi bör skjuta på IVF till i Oktober och kanske ha möjlighet att åka ner till Aten i September möjligtvis. Att vänta en månad till kan ju vara värt istället för att stressa sig fram. Har vi väntat så här länge så är ju 1 eller 2 månader hit och dit ingenting!

Vad menar du med att du ibland inleder med en antibiotikakur? Självmedicinerar du dig mellan IVF försöken? Jag förstod inte riktigt vad du menar Drömmer.

Nu ska jag dra igen blixtlåset på munnen.... var jag tänkt att "säga"....men jag lovar att jag nu ska dra på mig arbetshandskarna och gå ut i trädgården och jobba så kan jag inte skriva & smattra på med mina snabba fingrar på tangenterna som snabbt blir till en hel story nästan Tungan ute 

Kram tillbaka och jag MÅSTE ju bara kika in för att hålla koll på hur det går för dig och många flera.
    Tjingeling så länge! Solig

• germany

Hej Cice!
    Jag är inte tillbaka riktigt  på "riktigt"...ännu (har lovat mig själv att inte fastna vid datorn mer än nödvändigt under sommaren utan jag ska helt enkelt ta vara på varje sekund av vår korta sommar och fylla på med en massa kraft & energi inför vad som komma skall....).  

Men jag funderar ju givetvis titt som tätt på hur vi ska göra och inte göra med så mkt som rör barnverkstaden och vänder mig därför till er som har "betat" av ett och annat redan Solig.

Fint jobbat av dig att ha kämpat dig framåt ytterligare ett steg, imponerad!!

Jag tar gärna och tacksamt emot den där listan av undersökningar som Dr D vill att man ska göra i Sverige.
    IL medicin (antar att det är dropp), vad är det för sorts dropp egentigen? Och är det lika lätt att få tag på det i Sverige som i Grekland? Skriver Dr D ut recept på det som då verkligen går att hämta ut även här i Sverige?

En annan sak som jag klurar på är hur i hela friden jag ska kunna prata med Dr D då jag inte alls är duktig på engelska....Dessutom har jag aldrig varit intresserad av att resa utomlands så jag har hör & häpna aldrig varit utomlands Förvånad....Jag blir knäsvag bara av att tänka tanken att jag ska kunna klara av att leta mig fram utomlands till kliniken (min man har heller aldrig varit utomlands.....)

• germany

Hjärtefröjd - Känns skönt att höra från dig som också inte är så där jättebra på engelska att det ändå fungerade att samtala och att han kanske även har förståelse över språkksvårigheterna.

Zin - Jag inboxar dig vid tillfälle ang. något jag frågade om tidigare i en annan tråd + något till..... Men vill inte störa dig nu när ni är på G snart och ska tänka på er själva. Jag återkommer därför med mina frågor lite senare.  Önskar er vamt lycka till nu Nalle

Criss - Ordinerar Dr D vid första kontakt de prover som han vill att man ska ta? Alltså redan innan man åkt ner till honom eller vill han att man först åker ner och träffar honom och där ordinerar han vilka prover som ska tas? Får inte riktigt grepp om hur det fungerar med alla dessa prover.  I bland är det för en som inte riktigt vet hur det går till med Atenbesöket hos Dr D som rena rama "grekiskan", men jag förstår ju att för er som har varit med om denna resa så klarnar allt eftersom. Det kanske gör det för mig också Drömmer, men känns jättebra att sätta sig in lite i vad allt innebär innan jag törs ta steget fullt ut och säga till min man att "Nu drar vi till Aten" Cool. Jag måste nog ligga steget före honom så jag kan övertala honom och för att inte tala om det Zin skrev att det kanske kommer att bli ett underbart minne för oss som aldrig satt vår fot i något annat land än Finland & Norge Solig

Cice - Om du vill så får du väldigt gärna inboxa mig den viktigaste informationen på den där listan du nämnde.

• germany
    HollyGolightly skrev 2012-07-01 18:29:20 följande:
    germany, vi körde också allt på plats, jag övervägde att försöka fixa vissa prover hemma först men det var en så liten del av kostnaden som skulle sparas in att jag helt enkelt inte tyckte att det var värt kampen att hitta en läkare på hemmaplan som kunde ordna det. Dessutom kändes det skönt att han kunde ta exakt de prover han ville ha, så att inget missades eller missförstods. Men det är så klart något man får välja själv. Det sköna med att göra allt på plats är ju också att det är mindre att översätta/förstå, allt du behöver tänka på då är att dyka upp på utsatt tid så tar Dr D hand om resten. =) 
    Ha, ha, gillar din sista mening! Precis vad jag behövde höra Solig
    Jag undrar dock fortfarande om det då är så att det "bara" är att maila honom min / vår historia med tidigare utredning samt andra saker som kan vara av värde för honom att veta. Sedan svarar han och vill boka in ett möte i Aten med oss och därefter så rullar bollen liksom i gång av sig själv? Stämmer det måntro, ungefär? 

Det jag inte förstår är att hur kan han rekomendera mediciner osv vid mitt besök där om jag tar prover där, jag menar det tar väl kanske någon dag innan provsvaren är klara? Hinner man få någon behandling hos honom också innan man åker hemåt?

Hujeda mig! Jag tror jag formulerar mina frågor på rena rama "grekiskan" själv Skäms. Förstår ni mig egentilgen vad jag är ute efter att få svar på?! Knappt jag förstår det själv ju! 

TACK i allafall för att ni orkar svara en oinvigd i ämnet.
  • germany

Criss & Zin - Tack båda för era schyssta svar. Och din sista mening Zin ger mig såna här fina kinder Skäms, för jag vet ju och har även skrivit det själv att jag ska & bör läsa hela tråden från början till slut och det bums och att många av svaren ligger någonstans och väntar på mig, i de frågor som jag ställt Solig.
    Är bara glad att jag inte blir utkastad härifrån, trots min iver och nyfikenhet på detta med Atenresa och DR D.
    Just i det här ämnet har jag inte så mycket råd att dela med mig av, men det kanske kommer, en snar framtid får visa om jag själv om ett tag kanske sitter här och svarar undrande själar som söker andra svar på "gåtan" om att lyckas få en bebis......

Jag återkommer, förr eller senare till er för jag är kunskapstörstig och har jag fått näsa för nåt så har jag svårt att släppa väderkornet om mitt mål Plus

Kram!

• germany

Oj, TACK så väldigt mycket till dig också Hollygolightly för din superbra info på just det jag undrade över.
    Jag börjar förstå hur man går till väga. Just den här IL-droppet, är inte det svindyrt? Och en del får använda det långt in i graviditeten? Men det kanske är i vissa fall som droppet bör användas under väldigt lång tid.

Opps, jag skulle ju LÄSA i tråden nu, hihi. Men ni är ju så himla  snälla och svarar mig så jag måste ju bara tacka från djupet av mitt hjärta och få er att förstå att ni är fantastiska som vill dela med er till en för stunden extremt frågvis tjej Tungan ute

• germany

Åh (ha, ha, nu blir jag nästan lite full i skratt åt mina svar....oj och åh börjar jag med).
    Men oh nej, jag tog absolut inte ditt svar som någon pik Zin, så känslig är jag inte. Däremot så kände jag att mitt eget samvete skämdes då jag ju VET att jag för min och eran skull bör läsa tråden från början till slut så slipper det bli en massa uppepningar hela tiden som det då blir med bla mina frågor. Och det kommer förstås en massa andra efter mig osv. Så jag det är jag själv som pikar mig i såfall, inte du eller någon annan Hjärta

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!