• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

lilagrodautanben skrev 2019-01-21 13:22:04 följande:

Hänger på här efter tips från en medlem i en annan tråd. Har inte någon kunskap alls om Aten men utreds här i Sverige efter 8 missfall på 1,5 år. Jag skulle finna mycket matnyttigt här skrev hon som tipsade mig om denna tråden :)

Välkommen hit till tråden !

Precis som Jazie säger så är ett bra tips att börja läsa i tråden från första sidan. Det lär man sig mycket på.

Samt också bra att köpa och läsa boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus för ca 200kr. Den är skriven för privatpersoner ( ingen svår engelska). I den står om alla tester, mediciner och behandlingar som finns om man har fertilitetsproblem och immunproblem.

Ytterligare ett bra tips är www.fertilitetsguiden.com som är skriven av en fd medlem i denna tråd. Där finns också mycket bra info.

Jag brukar rekommendera att man börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest (som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten). Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de försvåra för embryot när det försöker fästa, och då blir det minus eller missfall. Googla på ivfserum infection screening för mer info. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300euro och då ingår receptskrivning om baciller hittas. Både mannen och kvinnan får då varsitt antibiotika recept som kan lösas ut på svenskt apotek.

Hör av dig här vid ev frågor så hjälps vi åt att svara på dem.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-01-21 13:22:04 följande:

Hänger på här efter tips från en medlem i en annan tråd. Har inte någon kunskap alls om Aten men utreds här i Sverige efter 8 missfall på 1,5 år. Jag skulle finna mycket matnyttigt här skrev hon som tipsade mig om denna tråden :)

Vad är immunproblem och varför orsakar det fertilitetsproblem? Se dessa länkar:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/immunforsvar/
    www.fertilitetsguiden.com/wp/immunproblem/
    www.fertilitetsguiden.com/wp/immuntester/

Dr Alan E Beer var den förste läkaren som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Han är numera tyvärr avliden men hans klinik i USA finns kvar: www.repro-med.net/

Det finns ett flertal kliniker i Aten, London och USA som arbetar med immunutredningar och behandlingar. Går gärna in på deras hemsidor och läs mer. Den kliniken som de flesta här i Atentråden går hos är Life clinic som Dr Dimitri driver (Dr D).

Om man har fertilitetsproblem och vill utreda om man har immunproblem och hur man ska behandla dem så gör man så här: Oavsett vilken klinik man väljer så tar man först kontakt med dem via mail eller telefon eller deras frågeformulär (olika beroende på klinik), sen endera reser till kliniken och tar proverna på plats eller på distans i Sverige och skickar provrören själv till labbet i USA. Sen får man en en personlig behandlingsplan utifrån de resultat som proverna visade. Dr D behandlar oftast med Intralipiddropp, Prednisolon, Fragminsprutor och Trombyl.

Kliniker:
    www.lifeclinic.gr/

www.ivfserum.com/

www.fertility-academy.co.uk/

www.preventmiscarriage.com/about-us.html

www.repro-med.net/

Bokus:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Adlibris:
    www.adlibris.com/se/bok/is-your-body-baby-friendly-9780978507800

Ny utgåva av boken kommer ut 4 mars 2019:
    www.bokus.com/bok/9780978507855/is-your-body-baby-friendly/

ivfSerums Mensblodtest:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Vissa av kvinnorna i denna tråd har också fått hjälp av Marie på Fertilitetplus med t ex Intralipid droppsättning: www.fertilitetplus.se/
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-21 17:31:13 följande:

Nu sitter jag här på ett härligt hotell i Aten och har träffat Dr D idag, fick en väldigt bra känsla av honom och upplevde honom inte alls svår vilket jag tycker mig ha utläst hos andra. Han bekräftade mycket av det jag tror själv och anser att det är galenskap att jag skall gå igenom IVF utan att man söker upp svaret varför min kropp har ont och inte fungerar (säkert Endo). Han vill att jag ger honom 3 mån av behandling beroende på vad provsvaren ger och därmed pausar IVF. Så jag antar att jag bör göra det.

Imrogon skall jag till Serum, ser super mycket framemot att träffa Penny är dock så så nervös över att sövas, försöker hålla mig lugn men får verkligen ångest.

Är det hysto eller lapro du ska göra hos Serum imorgon? Hoppas allt går bra. Du får gärna uppdatera här sedan. Passa på att handla på dig alla mediciner du behöver receptfritt på Apoteken i Aten innan du reser hem
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-01-21 17:57:21 följande:

Stort stort grattis till graviditeten! Så himla skönt att äntligen lyckas!

Maken jobbar ofta kväll så när barnen gått till sängs ska jag ta mig tid att läsa här i tråden. Ja jag går på utredning här i Sverige just nu, hittills har jag fått Letrozol (trots egen ägglossning) och crinone vaginal att ta efter äl. Längre har vi inte kommit men med storebror fick vi också hjälp och fick då även trombyl så har skrivit och frågar om jag inte kan få det nu också..

Skulle du inte få tag på recept på Trombyl 75mg, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250 mg och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

Det finns också Tablettdelare att köpa så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv:
    www.apotea.se/sok/
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-21 21:54:10 följande:

Endast hysto denna gången, om hon anser att jag skall göra lapro så får det bli senare i vår. Yes, är det dem som Poussin skriver om som du rekommenderar att man köper?

Ja, här är de grekiska namnen:

Baby Aspirin 100mg (motsvarar Trombyl 75mg i Sverige)

Clexanesprutor (motsvarar Fragmin)

Prezolon 5mg (motsvarar Prednisolon)

Intralipiddroppåsar

Filicine 5mg (folsyra i den dosen är receptbelagt i Sv)

Utrogestan 100mg eller 200mg (progesteron)
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-21 21:54:10 följande:

Endast hysto denna gången, om hon anser att jag skall göra lapro så får det bli senare i vår. Yes, är det dem som Poussin skriver om som du rekommenderar att man köper?

Alla dessa mediciner som jag räknade upp i meddelandet nyss går att köpa receptfritt på grekiska apotek. Även andra mediciner inkl antibiotika kan du köpa receptfritt där. Man behöver bara veta medicinens namn i Grekland (kan vara ett annat än det heter i Sverige), eller medicinens aktiva ämne och dosen.

Det finns massor med apotek i Aten, ett i varje gatuhörn istort sett..man hittar dem lätt för de har ett grönt eller rött plus som skylt.

Hoppas hyston går bra. Du kommer få en dvdskiva öå sjukhuset efter hyston. Sen tar du taxi eller buss 550 till Serum och går igenom skivan och vad som hittades under hyston tillsammans med klinikchefen Penny och kirurgen. Du kommer bli ordinerad antibiotika och ev östrogen efteråt som du kan köpa på kliniken eller på valfritt Apotek ute på stan. Prixina antibiotika ordinerades jag i 10 dagar efteråt.

Hoppas allt går bra.
  • UndrandeSökare
    Mickiisen skrev 2019-01-22 22:45:46 följande:

Finns det någon som har prednislon tabletter över?

Jag använder inte pred längre så jag har gjort mig av med mina, men ett bra tips kan vara att kontakta Marie på Fertilitetplus.se så kan hon nog hjälpa dig.
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-21 17:31:13 följande:

Nu sitter jag här på ett härligt hotell i Aten och har träffat Dr D idag, fick en väldigt bra känsla av honom och upplevde honom inte alls svår vilket jag tycker mig ha utläst hos andra. Han bekräftade mycket av det jag tror själv och anser att det är galenskap att jag skall gå igenom IVF utan att man söker upp svaret varför min kropp har ont och inte fungerar (säkert Endo). Han vill att jag ger honom 3 mån av behandling beroende på vad provsvaren ger och därmed pausar IVF. Så jag antar att jag bör göra det.

Imrogon skall jag till Serum, ser super mycket framemot att träffa Penny är dock så så nervös över att sövas, försöker hålla mig lugn men får verkligen ångest.

Hur har det gått med hyston och hemresan?
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-25 23:59:21 följande:

Det gick bra :) hemma igen! De tog bort rätt mycket vävnad mm, ingångarna till äggledarna var rätt begränsade vilket känns sådär, fungerar på att boka tid till spolning igen, gjorde en för ett år sedan och efter det kändes smärtan bättre i några månader. Både Peny och Dr D tycker att jag skall köra på naturligt i några månader då de tror att chanserna ändå är goda för naturlig graviditet. Ser såklart framemot återkoppling på alla prover.

Återkommer med uppdatering :)

Skönt att höra att hyston gick bra, då är det rent och fint därinne nu. Hjälp att tolka dina USA-provsvar (som du får från Dr D) hittar du på www.fertilitetsguiden.com

Sen kommer du också att ha ett telmöte med Dr D där ni går igenom provsvaren och du får din personliga behandlingsplan.
  • UndrandeSökare
    Llewellyn skrev 2019-01-26 08:52:33 följande:

Kan uppdatera att igår fanns det Trombyl att hämta ut på apotek i söderort av Stockholm.

Lycka till allihopa.

Tack, det är ju jättebra nyheter ! Jag har kollat på fass.se och sett att Trombyl verkar kommit tillbaka till Apoteken på andra orter också.

Däremot verkar det fortfarande vara ont om Fragmin. Det verkar finnas 10-pack, men är fortfarande slut på större förpackningar. Hoppas det också kommer in snart.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!