Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Jag har plussat i förra veckan, och är nu under behandling med Prednisolon, Trombyl, Fragmin och Lutinus. Har lite frågor om Fragmin och Lutinus, hoppas att någon kan hjälpa till med det. Jag upplever att det är svårt att få Fragmin genom huden, får pressa riktigt hårt för att lyckas. Har tagit sprutan ?rakt in? framifrån, ska jag göra på något annat sätt för att underlätta? Har inte riktigt förstått vad som menas med 45 graders vinkel. Lutinus tror jag inte att jag lyckas föra in tillräckligt långt/djupt, har testat både med pinnen och utan. Verkar den genom slemhinnan ändå, eller är det superviktigt att den hamnar nära tappen? Upplever inte att den stannat inne iaf. Tacksam för hjälp.
Jag gör så här när jag tar Fragminsprutor:
Först tvättar jag av magen med en Sårtvättare (Våtservett för sårtvätt, finns på Apoteket).
Sen tar jag tag om en stor bit magfläsk med ena handen, och lutar sprutan 45 grader med andra handen och sätter in sprutan.
Sen drar jag ut sprutan, trycker den mot en hård yta så det orange nålskyddet kommer på plats och kastar sprutan i en Kanylburk (fås gratis på Apoteket).
Hela tiden håller jag kvar det andra greppet om magfettet. När jag släpper taget trycker jag på stickstället en stund, och släpper sedan. Jag får då mindre blåmärken på detta sätt. Det här sättet att ta Fragmin har jag fått lära mig av en sjuksköterska som jobbar på sjukhuset.
När det gäller Lutinus så har jag använt pinnen som medföljer. Lutinus är väldigt rinnigt till sin natur, det är därför det känns som att det kommer ut. Om man inte tycker att Lutinus är bra kan man be sin läkare om ett recept på Crinone, det är också progesteron som finns på recept i Sverige.